17.07.2013

Správný čas na byznys

Obchodní úspěch ve velké míře závisí na okamžiku, kdy začneme obchodní činnost provozovat. Než se definitivně rozhodneme přestat pracovat jako zaměstnanec a začít se věnovat svému vlastnímu podnikání, musíme se ujistit o tom, zda jsme si k založení firmy vybrali ten správný čas.

V roce 2011 vzniklo v České republice dle agentury ČEKIA celkem 22 333 nových firem, což je o 5,5 % méně než v roce předešlém a zároveň nejméně za posledních pět let. Do registrovaného kapitálu nově vzniklých společností podnikatelé loni investovali 37,23 miliardy korun.

think byznys Foto Pavel Kludkiewicz

Aby vaše podnikání bylo úspěšné už na začátku, je dobré dobře popřemýšlet, kdy se do toho opřít. Každá oblast je totiž specifická na dobu, kdy přiláká nejvíce potenciálních zákazníků. A o to jde především.

„Finanční krize v České republice se na zájmu o podnikání odrazila až s časovým odstupem. Ačkoli tuzemská ekonomika mírně rostla, situace na trhu je obtížná. Nové podnikatelské aktivity navíc brzdí obavy z důsledků bobtnající dluhové krize, stejně jako očekávaný propad české ekonomiky v roce letošním a úsporná opatření ze strany státu,“ říká analytička agentury ČEKIA Petra Štěpánová.

Dobrá situace na trhu však není tím jediným, co je třeba k tomu, aby se nový podnik co nejdříve dostal do zisku. Zcela zásadní je správné načasování, tedy chytré rozeznávání období, ve kterých se obchodní aktivity na jednotlivých trzích promění v největší užitek.

Hlad po byznysu

Anketa magazínu Vlastní firma FRANCHISING realizovaná ve skupině poskytovatelů franchis z různých oblastí ukázala, že kdyby měli znovu začít podnikat, zvolili by stejnou oblast, v jaké působí nyní. A to i v momentech, kdy podnikání v ní není ani trochu snadné. Jedním z takových odvětví je i gastronomie. Otázkou však zůstává, kdy je ten správný čas na otevření vlastního podniku. Podle Jozefa Šétaffyho, předsedy představenstva společnosti Gastronet, která je provozovatelem konceptu Pizza Mizza, závisí vše na tom, zda otevíráme restauraci v obchodním centru nebo na jiném místě ve městě. „V prvním případě je ideálním momentem otevřít restauraci v říjnu nebo v listopadu. Lidé se zpravidla již v tomto období finančně „vzpamatovali“ z letní dovolené i ze začátku školního roku,“ říká Šétaffy s tím, že toto období již avizuje blížící se vánoční svátky a lidé již vyráží za prvními nákupy dárků. Zcela jiná situace je u podniků fungujících mimo nákupní centra. Zde tržby závisí od specifik, která tato místa mají. „V případě, že chystáme otevření restaurace s letní terasou na frekventovaném místě v centru většího města, je nejlepším obdobím pro zahájení jejího provozu květen, tedy čas před začátkem letních prázdnin,“ doplňuje Šétaffy. S jeho slovy souhlasí i Luboš Martínek, ředitel společnosti CrossCafe original provozující síť kaváren CrossCafé. „Vhodná doba pro otevření kavárny je závislá především na lokalitě, ve které se nachází. Různá místa vykazují různou sezonnost. Například v běžně fungujícícm městě není vhodné otevřít kavárnu v létě, kdy je doba dovolených. V turisticky vysoce aktivní oblasti to může být přesně naopak,“ upozorňuje Martínek.

Ne vše je však ideální a proto se nám ne vždy podaří v tu nejvhodnější dobu. V praxi totiž v případě umístění podniku v nákupním centru dochází k jeho otevření podle stavebnětechnických termínů. Plány organizace stavby obchodních center stanoví technické podmínky postupu realizace stavby a s tím související její dokončení. „Pokud termín kolaudace, respektive otevření obchodního centra, připadne například na únor, musí všechny provozovny otevřít v tomto termínu, a to i tehdy, pokud není zrovna ideální. V takovém případě je zpravidla možné s pronajímatelem sjednat slevu na nájmu pro určité období, během kterého by měla výkonnost podniku dosáhnout očekávaných parametrů. To však závisí na návštěvnosti celého centra,“ poznamenává Šétaffy.

Podle Lukáše Prausse, obchodního ředitele společnosti UGO Trade, ovlivňuje jejich byznys roční období jen částečně. V případě juice barů UGO nelze jednoznačně říci, které období je pro započetí podnikání v tomto oboru tím nejvhodnějším. „Roční období vnímáme jen změnou struktury poptávaných produktů, kdy v zimě se více prodávají nápoje s vysokým obsahem vitaminů posilující imunitu a v létě jdou více na odbyt drinky osvěžující,“ vysvětluje Prauss. V souvislosti s tím se UGO snaží podnikat kroky směřující k vyvážené poptávce během celého roku, tedy zařadit do nabídky a neustále inovovat vhodné produkty. „Nabídku tak každoročně obohacujeme o speciální produkty a jejich zařazení plánujeme právě vzhledem k ročnímu období,“ doplňuje Prauss.

Při plánování otevírání gastronomického provozu je třeba brát v potaz také dobu příprav, která je u každého různá a ve vysoké míře závisí na aktivitě podnikatele. Může tak trvat měsíc, ale také podstatně delší dobu. Podnik je totiž vždy nutné upravit, získat potřebná povolení a najít ty správné zaměstnance. Zejména administrativní záležitosti zaberou nejvíce času, stejně tak jako splnění přísných hygienických norem, které jsou v případě gastronomických zařízení velmi přísné.

Novoroční předsevzetí fungují

Otevřít restauraci na začátku roku není tedy tou ideální dobou. Zcela jiná situace panuje však u firem působících v oblasti zdravé výživy a fitness, jejichž tržby se v tomto období vezou na vlně novoročních předsevzetí. Po vánočních svátcích strávených u televizí a stolů plných dobrého jídla hledá hned po jejich skončení pomoc dostat se do formy. Ne všem nám však toto odhodlání vydrží i do dalších měsíců, proto je pro firmy působící v tomto sektoru dobré, že jejich „sezona“ s koncem ledna nekončí. Dalším atraktivním obdobím je totiž duben až květen, kdy se všichni leknou blížícího se léta, a také září až říjen, kdy startujeme „nový životní styl“ se začátkem školního roku. „Tyto měsíce jsou ty nejlepší pro všechna sportovní centra,“ říká Petr Kořínek, majitel sítě EXPRESKA s tím, že přípravu provozovny, jako je ta jejich, je třeba plánovat již dva měsíce před jejím chystaným otevřením. „Proto právě v letních měsících jednáme se zájemci, kteří budou zahajovat provoz v říjnu,“ doplňuje Kořínek. Podzimní období vyzdvihuje i ředitel společnosti DietFitness Jan Bejdák. “V této době již venku většinou nepanuje příliš dobré počasí a lidé se spíše uchylují k indoor aktivitám. V listopadu pak lidé začínají řešit vánoční nákupy a čím dál více kupují dárkové poukázky pro své blízké,“ poznamenává Bejdák.

Stejná období, která jsou ideální pro otevření fitness center, jsou vhodná i pro dietologické poradce. „Nejdůležitějšími měsíci pro otevření provozovny v našem oboru jsou leden až září a pak září až říjen. Právě v této době vyhledávají lidé naše služby a produkty nejvíce,“ upřesňuje masterfranchisant sítě Naturhouse pro Českou republiku a Slovensko Jan Gonda. „Nicméně my jsme úspěšně otevřeli pobočky i v jiných měsících roku a z naší zkušenosti vyplývá, že záleží zejména na aktivitě a osobním nasazení konkrétního franchisanta a jeho personálu na pobočce,“ dodává Gonda.

Hola hola, škola volá!

Oblast vzdělávání, úplně jinak než gastronomie, ožívá na podzim. Tedy v době, kdy žáci a studenti míří zpátky do škol a jejich rodiče již přemýšlí, jak jim užitečně vyplnit volný čas. Právě tehdy většinou začíná nábor do jazykových kurzů nebo uměleckých či sportovních kroužků. „Podnikání v oblasti jazykových škol je ideální začít v průběhu jara a léta. Spuštění je pak dobré plánovat zhruba na druhou polovinu září, kdy začíná semestr všech jazykových škol,“ radí Jitka Žižková, jednatelka Jazykového institutu Praha (Jipka). Marketingové akce je pak třeba plánovat na období letních prázdnin.

Trochu jiná situace je u zahájení provozu mateřských škol. „Zde bych doporučila mít vše připravené na jaře, kdy se rodiče začínají zajímat, kam dítě od září nastoupí. Není totiž možné je přesvědčit pouze prostřednictvím webových stránek a reklamních letáků s informací o chystaném otevření školky, rodiče se jistě budou chtít přijít podívat,“ říká ředitelka Ponny English Preschool Martina Drtílková. Nejzazší termín pro otevření školky je pak podle ní červen, a to i přes to, že z hlediska nákladů to není pro jejího majitele moc příjemné.

Vánoce, Vánoce přicházejí

Podzim se zdá být tím nejlepším ročním obdobím, kdy se pustit do podnikání v oblasti obchodu. Motivací jsou nám blížící se Vánoce, ale i horší počasí, které Čechy spíše než na výlety láká do nákupních center. Tento trend potvrzuje i Petra Kovandová, majitelka sítě prodejen s čokoládou BON BON. „Čokoláda obecně chutná spíše v chladnějším počasí, proto je nejlepší otevření obchodu plánovat na podzimní měsíce,“ upřesňuje Kovandová.

Se zahájením provozu prodejny na konec listopadu nebo začátek prosince bychom měli počítat i v momentě, kdy je naším oborem obchod s výpočetní technikou a IT příslušenstvím. „Předvánoční období je podle mě jistě nejlepším pro většinu firem zabývajících se prodejem jakýchkoli výrobků. V případě našeho byznysu můžeme těžit i z toho, že po Vánocích potřebuje mnoho lidí pomoc s nastavením nových zařízení a tak je poptávka po službách, které nabízíme,“ říká Kirill Putryk, manažer rozvoje sítě společnosti PC Port.

Začátek zimy je také vhodným časem, pokud jsme se rozhodli podnikat v oblasti prodeje mobilních domů. „Vycházíme-li z faktu, že naší hlavní sezonou je jaro, tak ze zkušeností víme, že pro start je vhodný podzim nebo začátek zimy. Důvodem je fakt, že nám zbývá dost času na zaškolení personálu, přípravu prodejního místa, jeho kvalitní zásobení a uvedení se do podvědomí potenciálních zákazníků v regionu, a to před pro nás nejzajímavějším obdobím roku,“ poznamenává Zdeněk Spáčil, jednatel společnosti Marvel – International.

Jinak tomu však je v případě prodejen kosmetiky, vezmeme-li tedy za příklad síť prodejen francouzské kosmetiky Yves Rocher. „Na podzim se již naše obchody a celá firma soustředí na obratově nejsilnější období roku, tedy Vánoce. V tomto období již musí být celý prodejní tým vyškolený, plně sehraný a připravený na úspěšné zvládnutí tohoto velmi náročného ročního období,“ říká Lenka Křížová ze společnosti Yves Rocher s tím, že proto firma nejčastěji uzavírá franchisová partnerství v lednu nebo únoru a na jaře. Léto je komplikované z hlediska dovolených, takže v úvahu pak připadá jen jeho konec.

Co nás čeká?

Mimo sezónních faktorů v kontextu plánování založení vlastní firmy není možné nebrat v úvahu i další okolnosti ovlivňující mimo jiné její následný úspěch. Otázka vzniku společností souvisí i s bariérami, které pro ně staví legislativa. “Bude zajímavé, zda v souvislosti s novým zákonem o obchodních korporacích účinným od 1. ledna 2014, který by měl odstranit některé bariéry jako je například povinný základní kapitál ve výši 200 tisíc Kč, dojde ke zvýšení zájmu o založení obchodních společností i u drobných podnikatelů,“ říká advokát PwC Legal Jaroslav Borovička.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank