Kde otevřít novou franšízu?

Vaše franšízová síť úspěšně poroste pouze na těch správných místech. Podobně jako tráva neroste v suchu, ani firma se nerozvíjí bez zájmu zákazníků. Špatný výběr místa pro novou franšízu v rámci obce, města či celé země, může prosperitu franšízanta již předem zcela znemožnit.
Úterý
06.06.2017
Klíčem k úspěšné expanzi bývá správná lokace nových firemních poboček. Jak vybrat místo pro novou franšízu a nesplést se?
 

Ochota franšízantů podílet se na výběru a hledání vhodné lokality pro nové franšízové pobočky bývá různá. U mnoha konceptů je přitom umístění provozovny v rámci města i celé země alfou i omegou úspěšného podnikání. A mnoho podnikatelů se navíc shoduje, že najít vhodné místo pro nový firemní obchod či poradnu je úkol opravdu náročný. Pokud se jako majitel licence snažíte vytipovat vhodná místa pro plánované franšízy, pokuste se své konečné rozhodnutí učinit na základě tří rozhodujících faktorů:

1. Obraťte se na zkušenějšího

I v případě, že se franšízová smlouva zabývá jasně ohraničenou geografickou oblastí, je dobré si vyžádat radu od někoho zkušenějšího, aby vám neunikly potenciálně zajímavější lokality. Naprosto zásadní je vytipovat si předem vhodné prostředí, kde se vašemu byznysu bude dařit. Někdy to mohou být odpočívadla na dálnicích, jindy obchodní centra, v dalším případě zase například náměstí, promenády, pěší zóny či městské parky.

Právě pro správnou analýzu prostředí je vhodné najít si zkušeného partnera. Přizvat ke spolupráci můžete makléře či realitní kancelář, zabývající se pronájmem a prodejem firemních sídel a obchodních prostor. Jako poskytovatel franšízové licence jste to především vy, kdo rozhoduje a zároveň nese zodpovědnost. Definovat proto musíte přesně jak druh svého obchodu, tak potřebnou dostupnost místa, umístění v rámci obce a města, vzdálenost od obytných oblastí, dopravní podmínky, ale i celkové náklady na pořízení a provoz samotné provozovny. A tam bude hrát nájem v každém případě zásadní roli.

Pokud jste naopak potenciální franšízant, jako první byste se měli franšízora ptát: Jak zjistím, jaká lokalita je pro firmu vhodná, jak ji získám, a kdo mi v tomto směru může pomoci? Některé franšízové sítě mají pravidla striktně daná, a je nutné tak například dodržovat i jednotný desing poboček, jiná jsou více benevolentní. Všechny předem určené podmínky si vždy důkladně prostudujte, a porovnejte je se svými reálnými možnostmi. Získat místo například uprostřed největšího OC v hlavním městě se může ukázat být cílem i zcela nedosažitelným.

2. Prohlédněte si okolí

Jednou věcí je vhodná lokalita nové franšízové pobočky, stejně tak důležité je ale také porozumět nejbližšímu okolí včetně dopravních modelů a demografie, nezapomínejte ani na stavební plány a projekty v dané oblasti. Ty byste se měli dozvědět na místním městském úřadě.

I v případě, že místo vypadá na papíře dokonale, jeďte se na něho v každém případě podívat. Nekupujte zajíce v pytli, může se stát, že v okolí bude sídlit již několik firem s podobnou či totožnou nabídkou, a ani nejnavštěvovanější obchodní centrum v zemi nebude zárukou velkého počtu návštěvníků. A naopak, pokud v bízkosti vaší nové malé firemní pobočky záhy vyroste obrovské obchodní centrum, jeho otevření pro vás asi také nebude znamenat právě důvod k oslavám.

Obecně pak platí, že čím složitější přístup k obchodu, provozovně, či pobočce, tím bývá zájem zákazníků menší, protože si prostě nepřejí být zbytečně zatěžováni a obtěžováni. Přímý vstup z ulice tak v některých případech může zafungovat mnohem lépe než například pobočka zastrčená v rohu nákupního centra, kde ji nikdo nevidí a ani nehledá. Záleží samozřejmě na nabídce, sortimentu, i již vybudovaném renomé vaší značky.

Velmi důležité je také demografické měřítko - zjistěte, jaké zvyky a zájmy mají místní lidé, a pokuste se stát součástí jejich kultury i každodenních životních návyků. Jestliže se jedná třeba o proslulou domácí vinařskou oblast, jistě nemá smysl si v ní pořizovat obchod s cizími víny, a podobně. Místnímu trhu musíte co nejlépe porozumět, a nebojovat proti němu, zvyšíte tím opět své šance na úspěch.

3. Dejte si pozor i na detaily v nájemní smlouvě

Některé společnosti vyžadují při zakládání nové franšízy detailní smluvní nájemní podmínky, jiné naopak fungují na přátelštější bázi a umožňují přizpůsobení situaci. Přesto většina odborníků důrazně doporučuje co se týká pronájmu i prodeje obchodních prostor využít služby právníků a právnických kanceláří. Budete poté lépe moci chránit své podnikatelské zájmy, smlouva by vám měla zajistit také bezproblémové plnění dalších franšízových dohod. Mezi ně může patřit opět jednotný design, rozvržení prostor a jejich vybavení, označení firmy v rámci prodejny jako jsou loga a reklamní nápisy, a podobně.

Rozhodně nepřistupujte na polovičatá a nevýhodná řešení, kdy výši nájmu například stanovuje franšízor (jenž prostor také pronajímá) podle obratu a zisků franšízové pobočky (samozřejmě, že poplatek bývá vyšší při větším obratu, a nikoliv naopak, tudíž funguje jako spolehlivá stopka růstu). Někteří nájemci prodejních ploch také mají tendence například vyžadovat od firem zvláštní poplatek za úklid a běžnou údržbu společných prostor (např. toalety a chodby v OC) - měl by být přitom stálou součástí nájmu, a zajišťovat je povinně musí pronajímatel budovy.

Pozor si dejte také na někdy požadovanou kauci, kdy franšízant musí složit částku ve výši například 3 měsíčních nájmů, a garantovat tak, že vybavení provozovny nebude poškozeno či zničeno. Nezapomeňte smluvně celou transakci ošetřit, a určit tak konkrétní postih při konkrétním pochybení.

Každopádně ovšem i přes avizovanou plnou podporu franšízora by si každý franšízant měl analýzu vhodné lokality udělat nezávisle na centrále, sám za sebe. Stejně tak by měl mít vlastního právního zástupce, který bude chránit jeho zájmy, a poskytne mu prostor pro vyjednání co možná nejlepších startovních podmínek. I přestože totiž vstupuje v podstatě do partnerského a tedy rovnocenného obchodního vztahu, musí si každý franšízant co nejdříve začít zvykat na fakt, že jaké podmínky si vybojuje, takové také bude mít. Konkurence mu totiž vždy bude šlapat na paty nejen v rámci oboru a trhu, ale i v domovské franšízové společnosti.

Poradci společnosti PROFIT system franchise services


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017