Franchisanti by si neměli konkurovat

Franchisanti většinou spolupracují, to jim umožňuje rychlejší růst.
Úterý
30.09.2008
Jak v rámci franchisingového systému regulovat ceny za poskytnuté služby nebo jak zabránit konkurenci mezi jednotlivými franchisanty? Jaký způsob hledání franchisantů je nejvhodnější?
 

Územní exkluzivita řeší konkurenci

V případě franchisových systémů nejde mluvit přímo o regulaci ceny, franchisor vydává ceny doporučené. Drtivá většina systémů má takzvanou teritoriální exkluzivitu, za kterou franchisant platí. Je to výhradní zastoupení na daném území.Exkluzivita je důležitá pro to, aby podnikatel měl dostatek prostoru pro návratnost vložených finančních prostředků.

Franchisanti spíše spolupracují

V případě franchisingu, snad s výjimkou některých realitních řetězců, nelze rozhodně mluvit o konkurenci jednotlivých franchisantů. Naopak, franchisanti spíše spolupracují. Prodávají stejný produkt zhruba stejnému počtu potenciálních zákazníků, ale na jiném místě. V mnoha případech to funguje tak, že si zkušenosti předávají. To je právě výhoda franchisových systémů oproti jiným způsobům podnikání, nejste v tom zkrátka sami.

Jak vyhledávat franchisanty

Existuje několik možností jak franchisanty hledat. Jednou z nich jsou asociace, například Česká asociace franchisingu, která má databázi zájemců o nákup franchisy. Existuje několik málo portálů, které se specializují na franchising, například portál FranchisingINFO.cz s pravidelnými aktualitami z dění v českém franchisingu a katalogem systémů, které hledají nové partnery.
Další možností jsou pak klasické marketingové nástroje a public relations, které dlouhodobě budují značku jednotlivých systémů. Její hodnota je pro franchisové systémy jedním z rozhodujících faktorů.


Lenka Nováková
Franšízový poradce

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017