14.01.2016
Rozvoj franšízingu v Česku
Franšízing v České republice (dříve Československu) začal rozvíjet po roce 1989 společně s hospodářskými a politickými změnami v zemi.
Pro rozvoj podnikání, včetně systémů založených na licenčních principech mělo největší význam zrušení státního monopolu a otevření trhu pro nové podnikatele z domova i zahraničí.
O začátku franšízingu v České republice se dá hovořit od roku 1991, kdy se objevily první franšízové systémy. Mezi nejstarší franšízové sítě působící na našem území patří McDonald´s, YVES ROCHER či OBI. Přestože na český trh záhy po politických změnách vstoupily první franšízové řetězce, podmínky pro jejich rozvoj nebyly dlouho příliš příznivé.
Proč se franšízingu v Česku nedařilo
Základním předpokladem pro rozvoj jakéhokoliv systému je dostatek informací. Právě v případě franšízingu šlo o jejich nedostatek. Lidé, kteří se zajímali o vlastní firmu a podnikání tak o možnosti franšízingu prakticky nevěděli. Nebyl kdo by organizoval semináře či konference, chyběla literatura i poradenské firmy.
Faktory, které příliš nepřály rozvoji franšízingu bylo i obecné ekonomické klima. Kultura podnikání byla na počátku 90. let na velmi nízké úrovni. Franšízing nepodporovala ani existující legislativa. Franšízing je do velké míry závislý na kapitálových zdrojích. Vzhledem k problematickému vývoji bankovního sektoru v 90. letech se však nedostávalo prostředků pro malé a střední podniky, které jsou motorem rozvoje tohoto způsobu podnikání. V neposlední řadě chyběly na českém trhu zkušenosti s podobným způsobem podnikání.
Vzniká Česká asociace franchisingu
Důležitým mezníkem pro rozvoj franšízingu v České republice bylo založení České asociace franchisingu (ČAF, www.czech-franchise.cz) v roce 1993. Asociace si klade za cíl podporovat rozvoj stávajících franšízových systémů a vytvářet příznivější podmínky pro rozvoj tohoto způsobu podnikání.
Rozkvět v posledních letech
V posledních několika letech zažívá v České republice podnikání na základě franšízových licenčních smluv velký rozkvět. Dnes funguje na našem území kolem 250 franšízových systémů. Již dlouho přitom nejde pouze o systémy, které pocházejí ze zahraničí. Momentálně je trend takový, že většina konceptů působících na tuzemském trhu má původ v České republice. Nejvíce systémů se rekrutuje z oblasti restaurací, kaváren, čajoven a rychlého občerstvení.
Mezi firmy, které spustily svůj franšízový koncept se dnes řadí i velké společnosti, které objevily výhody franšízového způsobu rozvoje. Důkazem mohou být například značky jako Parky´s společnosti Kostelecké uzeniny, nebo Bernard PUB Rodinného pivovaru Bernard.
Rok 2014 ve franšízingu ukázal zejména trend spouštění franšízových konceptů u firem, které na trhu již fungují a rozhodli se expandovat na základě modelu franšízové spolupráce. Franšíza je pro ně nová, tudíž mnohdy ještě nemají žádného franšízanta. To také vedlo k růstu počtu vlastních poboček franšízových firem působících na českém trhu, které vzrostly o 11,3 % na 6432.
Rok | Důležité mezníky |
---|---|
1991 | Na český trh vstupuje první franšízový řetězec – McDonald´s |
1993 | Založena Česká asociace franchisingu |
2008 | Zahajuje provoz specializovaný portál věnovaný tématice franšízingu Franchising.cz |
2010 | Počet franšízových konceptů v ČR překročil 150 |
2011 | Na českém trhu dominují franšízové koncepty původem z Česka |
2012 | Začíná vycházet čtvrtletník Vlastní firma FRANCHISING |
2012 | Počet franchisových poboček v ČR překročil hranici 5000 |
2013 |
Počet franšízových konceptů v ČR překročil 200 |
2015 | Počet počet franchisových poboček v ČR překročil hranici 6500 a počet franšízových konceptů v ČR překročil 250 |
Rozvoj franšízingu v Česku
Fórum 142 téma, 276 komentáře, 105 uživatelů- Oranžový slon pro potěšení dětí 2 komentáře posledni: 14.06.2011
- 17 poboček za 9 měsíců 2 komentáře posledni: 16.07.2011
- Franchisingová smlouva 2 komentáře posledni: 30.11.2017
- Kolik může stát pronájem v nákupním centrum? 2 komentáře posledni: 10.04.2011
- Záruky pro začínající podnikatele 2 komentáře posledni: 04.07.2011
- Franchisová EVROPA 2 komentáře posledni: 24.10.2011
- Co musí vědět franchisor a franchisant o sobě navzájem? 2 komentáře posledni: 12.09.2011
- České Bageterie Boulevard jsou určeny na bulváry větších... 4 komentáře posledni: 04.10.2010
- Obchodní centrum za tři miliardy 1 komentář posledni: 30.03.2012
- Z Loun do Karlových Varů 1 komentář posledni: 05.03.2012