Kdy je pravý čas na franšízu?

Jistoty neexistují, vstupujete na tenký led. Při tvorbě franšízového systému budete muset přijmout poměrně velká rizika, požádat o pomoc odborníky, a připravit se na náročný běh na dlouhou trať. Odměna v případě úspěchu je ovšem veliká.
Pátek
07.04.2017
I do ziskového podnikání je třeba investovat. Do celonárodní značky může firma dorůst díky franšízové síti. Kdy začít s jejím budováním?
 

Má vaše firma silné prodeje na místní úrovni, a usiluje o růst na národní či mezinárodní úroveň? Ideálním způsobem strategické expanze může být franšízing. Pokud se majitel obchodní značky rozhodne investovat do vlastní franšízové sítě, kromě jiného tak "uteče" místní konkurenci, která nebude mít šanci udržet s rychle rostoucí společností tempo. Úspěšná expanze skrze franšízing přináší nedocenitelné výhody na trhu, a také nárůst zisků, kterého by například jeden jediný obchod nebyl nikdy schopen. Obrovským přínosem je i růst povědomí o značce napříč celou zemí.

Je třeba se ovšem na roli franšízora připravit, protože ani ve franšízingu samozřejmě neuspěje každý. Snad nejdůležitějším předpokladem úspěchu je pak správné načasování. Jak poznat, že je firma zralá na budování franšízové sítě? Zkuste si položit následujích 5 otázek.

1. Umíte jasně a srozumitelně formulovat obsah a cíl vaší značky?

Než se rozhodnete prodávat koncesi a vlastní know-how, musíte se nejprve sami naučit jasně a srozumitelně formulovat své plány, cíle, a celou svou obchodní koncepci. Musíte přesně vědět, jak značka působí na zákazníky, jaké jsou výhody a nevýhody, co přinásí vašim klientům, jaký je její potenciál. Franšízing spočívá v systematické práci, vaši franšízanti budou nejlépe pracovat v dobře organizovaném provozu, nutná je také komunikace mezi nimi i jejich veřejná prezentace.

Franšízoři musí bezpodmínečně před začátkem budování sítě umět jasně a stručně popsat každý aspekt své podnikatelské činnosti a fungování celé společnosti od investorů po potenciální franšízanty.

2. Je možné zopakovat a znásobit ve franšízách dosavadní firemní úspěch?

Pro některé podnikatele bývá těžké přijmout fakt, že na jejich osobnosti stojí celý úspěch jejich podnikání. Než se však rozhodnete expandovat skrze franšízing, tuto otázku si zcela jistě budete muset zodpovědět. Zkuste si vyhodnotit, kolik přidané hodnoty jako majitel či zakladatel značky do podnikání sami přinášíte. Bude třeba vytvořit koncept, který franšízám i bez kontaktu s vámi či centrálou zaručí hladký provoz a dostatečné tržby či příjmy. Jestliže máte ale naopak stále pocit či jistotu, že bez vaší přítomnosti a pomoci by firma vůbec nefungovala, rozhodně s budováním franšízové sítě vyčkejte na příhodnější dobu.

3. Jste ochotni obrátit se o pomoc na odborníky?

Pokud se například z prodavačky stane úspěšná majitelka obchodu, ještě to nemusí znamenat, že má manažerské vlohy. Vytvořit soudržnou obchodní značku a prodejní síť znamená udržovat chod jednotlivých franšíz skrze jednotný obchodní systém - a to v žádném případě nemůže zvládnout jeden člověk. Na obchod a prodej franšízových licencí by v každém případě měl dohlížet právník. Ten by vám měl pomoci i při sestavování smluvních podmínek pro franšízanty. Ideální je spolupráce s dalšími odborníky především v oblastech public relations, reklamy, grafického designu, vybavení a podpory, absolvovat lze speciální školení a semináře.

Uvědomte si, že tvoření franšízové sítě nemá takřka nic společného s oborem podnikání, kterému se věnujete. Tady je irelevantní, že umíte upéct fenomenální dort, uvařit nejlepší kávu ve městě, či najít nejvýhodnější hypotéku na trhu. Nepřeceňujte se, s franšízingem má zkušenost jen málokterý z podnikatelů, a nebojte se obrátit na poradenskou firmu. Ta vám může zajisti všechny potřebné služby komplexně, navíc s ohledem na zkušenosti. Nejenže tím snížíte riziko ztrát, ale ušetříte si tak i spoustu času a zbytečných chyb.

4. Jaké jsou skutečné náklady na franšízing?

Potřebovat budete 2 zcela základní věci: dostatečný kapitál, a odvahu riskovat jejich ztrátu. Potřebné finance na franšízing lze zajistit i skrze investora, s největší pravděpodobností se ale budete muset na finanční stránce obchodů minimálně podílet. Rozvoj značky, budování sítě, akvizice franšízantů, centrální marketing, školení, podpora franšízantů, daňová správa, aj. To vše znamená náklady navíc.

Podnikatelé často kvůli vidině velkých zisků přehlížejí samotné náklady na tvorbu franšízové sítě, a s nimi spojené potenciální ztráty. Franšízy nelze začít plánovat a budovat bez poměrně značných investic, a pokud se expanze nepodaří, veškerá práce i finance mohou přijít vniveč. Je dobré počítat předem i s tou nejhorší variantou - aby případný neúspěch nepotopil celou společnost.

5. Jsou vaše vize realistické a uskutečnitelné?

Velké sny jsou vždy základem velkých příběhů o velkých podnikatelích. Někdy se ale mohou stát také příčinou finančního krachu. Aby se mohl podnikatel stát úspěšným franšízorem, musí být bezpochyby vizionářem, který věří svým výrobkům či službám. Je ale nutné zároveň přezkoumat, jestli je vůbec možné vize uvést v realitu. Franšízing je především závazkem na někdy i velmi dlouhé časové období. Předchází mu často i letité přípravy, a v době realizace může podnikatel zaplatit za své ambice i "přesčasy" i hrozícím přepracováním.

Může se přitom stát, že na konci bude litovat, že se nespokojil s místním úspěchem a jednou úspěšnou prodejnou. Ne každý se může stát velkým lídrem a stát v čele mezinárodní franšízové sítě. "Právě v připravenosti zahraničních a českých franšízorů bývá stále ještě rozdíl. Jak se ale trh franšízingu začíná rozvíjet a konsolidovat i u nás, poroste také kvalita a profesionalita zakladatelů franšízových sítí," doplňuje business development manager poradenské společnosti PROFIT system franchise services Lenka Nováková. Českých zakladatelů franšízových sítí je nyní na trhu okolo 65 %, oproti zahraničním vyspělým franšízovým trhům je tak stále kam růst.

Pokud vás ani značná rizika od franšízingu neodradí, dejte si rozhodně záležet na správném načasování. Našich 5 otázek by vám mělo pomoci si ujasnit vlastní postoj a skutečné stávající možnosti.


Kateřina Hejdová
Redaktor

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017