Kam rostou české franšízy?
Začátek roku 2017 odstartoval další vlnu expanze českých franšízových sítí do zahraničí. Na německý a maďarský trh vstoupil koncept Fitness food menu, Konopné lékárny po vstupu na britský a americký trh mají v plánu expanzi na Ibize, kde sídlí jejich zakladatel Jiří Stabla. Až do Číny se dostala síť restaurací Výtopna, která chystá na léto také otevření pobočky v americkém Chicagu. Se zájemci o franšízu z Belgie a Itálie jedná The PUB.
Snad nejambicioznější plány má ale v tomto směru Bageterie Boulevard. Od loňského října provozuje vlastní pobočku v německých Drážďanech, ještě letos by se měla značka objevit také v Lipsku a Berlíně. Spolu s Německem chce populární česká značka dobývat Rusko, následovat by měla Čína a Spojené státy.
Uspět za hranicemi je snem mnoha českých podnikatelů. Až desetina českých firem vidí podle průzkumů v expanzi na zahraniční trh zcela jasně největší růstovou příležitost pro letošní rok. V plánu ji má pak na letošek až polovina českých firem. Trendem je Asie, obecně jsou čeští podnikatelé nejvíce úspěšní ale v Evropě: Německu, Británii, Rakousku, Francii, či Skandinávii. Výjimkou v tomto směru nejsou ani franšízové sítě.
Na ruský trh jedině za pomoci místních
Největším problémem je přitom neznalost místního trhu, což je případ například Ruska. "Jedním z vhodných řešení pro zahraniční trhy je master-franšíza, kdy dostane exkluzivitu pro celou zemi jeden partner, často již zavedená firma. Výhodou tohoto řešení je také fakt, že poté jednáte stále s jedním člověkem, a ne se všemi jednotlivými franšízanty v dané zemi," říká Marek Halfar, ředitel společnosti PROFIT system®. A dodává, že nejčastěji expanzi za hranice podle jejích zkušeností zhatí rozdílné zákony, jazyková bariéra nebo příliš odlišné zvyky místních zákazníků.
Častý postup je proto ten, kdy se na začátku expanze prodá jedna franšíza v zahraničí a po prokázaném fungování na tamním trhu příslušný franšízant získá také licenci pro celou zemi. Případně si může v rámci konceptu otevřít následně také další vlastní franšízové pobočky - pokud mu to dovolí smluvní podmínky a vlastník původního know-how. I kvůli zmiňovaným problémům míří nejčastěji české značky na Slovensko (31), následuje Bulharsko (7), Polsko (7), Maďarsko (6), Rusko (5), Německo (4), Rakousko (3) a Ukrajina (3).
V loňském roce působilo v zahraničí na 40 českých franšízových systémů, cílovou zemi si vybírají s ohledem na logistiku a znalost místních poměrů. Proto jsou v centru jejich zájmu nejvíce sousední země. Ti nejodvážnější jako je Botanicus či Jumping působí také v zemích jako je Tchaj-wan, Mongolsko, Kuvajt, Japonsko, Azerbajdžán či Kazachstán. Co se týká oborů, největší úspěch sklízejí v zahraničí gastronomické franšízy, z oblasti obchodu se venku nejlépe daří firmám, které se zabývají kosmetikou a zdravím, oděvy či potravinami.
PŘEČTI ČLÁNKY
Výrobce oken VPO Protivanov nabízí svým partnerům zásadní konkurenční výhodu. 30 let na trhu se zapsalo do povědomí zákazníků.
Franšízová síť Banh-mi-ba ve stylu fast casual sází na oblibu vietnamských baget. Kde má tento byznys další potenciál?
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Dva kamarádi Honza a Matěj postavili svůj koncept bistra na čerstvých těstovinách, které dovedou mimořádně rychle servírovat zákazníkovi. Nyní svůj nápad nabízí jako franšízu.
Franšízová obchodní síť Extéria Market se stará o BOZP, požární ochranu a další zákonné povinnosti klientů. Firmy, které je nemají splněné, jsou příležitostí k růstu na trhu.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Franšízová síť realitních kanceláří i po 17 letech na trhu nachází prostor pro nové pobočky. Své portfolio nyní rozšíří i o možnosti investic.
Franchisové systémy je možno rozdělit podle různých kriterií, mimo jiné druhu know-how, druhu hospodářské činnosti či způsobu organizace systému.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI