20.03.2010

Každý moment je vhodný k založení firmy

Zhodnocování kapitálu prostřednictvím rozvíjení vlastní firmy se jeví jako efektivnější než investice do akcií a všechny možné jiné vklady. Stačí pouze nápad. Pouze…?

Krátkodobě může vlastní firma vykazovat nižší výnosnost než akcie v průběhu růstu, avšak dlouhodobě je rozjeté podnikání bezpečnější a je méně náchylné k výkyvům burzovní konjunktury. Portál FranchisingINFO.cz se obvykle soustředí na nabídky franchisingových firem, avšak v tomto textu bychom se chtěli obšírněji zamyslet nad otázkou: Do jaké firmy investovat? Vždyť přece konkurenčním nápadem vůči investici do franchisingového podniku může být založení firmy na vlastní pěst. Takže, co je lepší?

Vlastní firma vyplňuje mezeru

Cítíte-li, že máte dokonalý, neopakovatelný nápad na založení firmy – např. jste vymysleli nějakou službu, kterou ještě nikdo neposkytuje nebo nový produkt, který budou všichni potřebovat – stojí za to zariskovat, založit vlastní firmu bez ohlížení se na franchising. Namátkou několik příkladu, které se ukázaly být trefou do černého: vyhledávač Google, portál Spolužáci.cz, energetický nápoj Red Bull, vegetariánské jídelny, jsou důkazem, že stále existuje prostor pro originální nápady jak v oborech staré, tak i nové ekonomiky. I když samozřejmě nápad, který se ukáže být zlatou žílou, se nerodí tak často. A samozřejmě – něco vymyslet je jedna věc a nápad aplikovat je zase věc druhá. Jistou obtíž zde představuje kapitálová náročnost nových nápadů, které v počátečním období vyžadují velké náklady.

Nemáte-li dostatečné množství hotovosti, můžete se pokusit dosáhnout na investiční fondy, tzv. podnikatelské inkubátory, které se specializují v hodnocení a kapitálové podpoře nových firem. Avšak v tomto případě je třeba počítat s předáním části jmění investičnímu fondu.

Navíc podnikatel, který se rozhodne pro vlastní podnikání, musí být nezvykle trpělivý, mnohem více, než v případě franchisingového podnikání, kde lze maximální úroveň obratu dosáhnout již za rok práce. Příklady tzv. tref do černého ukazují, že dokonce i ty nejlepší podnikatelské nápady např. zmiňovaný Red Bull se jenom zvolna rozjíždějí a zrychlení nabírají teprve kolem 10 roku působení firmy. Značka Red Bull vznikla v roce 1987 a obecně známá nebyla až do roku 1997. V současnosti roční prodej Red Bullu dosahuje výše cca 800 mln USD. Přitom rakouský podnikatel nevymyslel nic nového – energetický nápoj vychází z jemně perlivého zdravotního toniku z Thajska. Dokládá to, že není nutné vymýšlet něco zcela nového, abyste se stali bohatí a slavní. Je nutno rozpoznat potenciální potřeby spotřebitelů, vymyslet jméno značky a jako první s ní proniknout do povědomí zákazníků.

Existují země, jako např. Japonsko, kde to jde s podnikatelskými nápady zdánlivě snadněji. Nedávno byla na japonský trh úspěšně uvedena žvýkací guma, jejíž žvýkání – podle reklamy výrobce – zlepšuje vzhled ňader. Žvýkačka má rovněž potírat známky stárnutí, posilovat krevní oběh a snižovat stres. Možná tedy stojí za to zapřemýšlet nad otevřením firmy v zahraničí? Japonci každoročně vynakládají na zdravotní zkrášlující produkty více než 190 miliónů Kč. S nadšením také nakupují veškeré novinky. Jinými „supernápady“, které v Japonsku vzbudily velký zájem, byly domácí kyslíkové stany, sluchátka pro masáž mozku pomoci zvukových sérií, tyčinky se sopečným prachem, které – podle výrobce – mají čistící účinky na trávící ústrojí.

Vývěsní štít je Váš, byznys je náš

Pakliže ovšem se nám nepovede přijít s žádným zázračným nápadem a troufáme si vést firmu, přičemž v bance na nás čeká shromážděný kapitál, je dobré zvážit podnikání založené na jednom z franchisingových konceptů. Výběr je veliký, více než 140 nabídek na trhu zahrnuje veškeré možné obory, investiční částky se pohybují v rozmezí od několika desítek tisíc korun do několika desítek miliónů. Hlavní výhodou franchisingu je, že kupujeme prověřený nápad, na kterém již někdo dříve vydělal, což nám dává větší pocit jistoty. I když by nás to nemělo uchlácholit – práce je ve franchisingové firmě stejné množství, jako v kterékoliv jiné. Franchising nekončí zakoupením práva používat značku a ochrannou známku sítě, ale spočívá v běžném podnikatelském plánování a každodenním uskutečňování vytyčené strategie. Je to dobrý nápad pro všechny, kdo se dobře cítí v rámci hierarchického uspořádání, kde mají určitou míru svobody, avšak neodpuzuje je kontrola a směrnice poskytovatele licence.

To, co je na franchisingu lukrativní, je známá značka, která nám nahání zákazníky, každodenní poradenství franchisora a marketing v makro měřítku např. reklama v TV, které si může dovolit síť, avšak samostatná firma nikdy. Nabyvatel licence musí být důkladně proškolen a nepřetržitě získávat údaje o know-how. Bohužel jsou zde i náklady na franchising – nabyvatel musí franchisorovi uhradit tzv. vstupní poplatek za poskytnutí licence a následně po celou dobu trvání smlouvy platit ve prospěch poskytovatele určitá procenta ze svého obratu. Volba, zda investovat do franchisingu, anebo do zcela vlastní firmy, nebo se snad pokusit o trefu do černého, je jako vždy závislá na investorovi: na úrovni jeho motivace, majetkových poměrech a charakteru – především na schopnosti čekat na zisk.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank