Vývoj franchisingu

Slovo "série" je francouzského původu, a v podstatě znamená "právo" nebo "privilegium."
Čtvrtek
06.10.2011
Přestože je franchising považován za koncept dvacátého století, má své kořeny ve středověku.
 

Když vlastníci půdy ve středověku začali udělovat práva rolníkům k jejímu obhospodařování, používali k tomu komoditu - půdu, kterou směnili za poplatek a část zisku. Od té doby lze datovat počátek systému, který se postupně vyvinul v franchising.

Franchisové koncepce byly nadále rozvíjeny v devatenáctém století, kdy pivovary v Německu začaly s udělováním licencí těm podnikům, které používaly jméno konkrétního pivovaru při prodeji piva. Franchisantovi je uděleno právo k používání franchisového systému, jeho produktů či služeb a ochranné známky.

Novodobý franchising

Franchising, který známe dnes, vznikl v 50. letech minulého století. Stala se z něj obchodní metoda, která snižuje riziko a současně umožňuje firmě rychlý růst. Pro příjemce licence – tedy franchisanty – tkví výhoda v osvědčeném systému.

Jedním z prvních moderních franchisových systémů, který byl představen ve Velké Británii v roce 1950, byl řetězec s hamburgery Wimpy. Mnoho amerických franchisových systémů, které expandují do zahraničí, začíná ve Velké Británii jen proto, že mají společný jazyk.

McDonald´s, KFC a další

Americký řetězec s rychlým občerstvením KFC otevřel svou první zahraniční jednotku ve Velké Británii v roce 1964. Během 1970 vtrhl do Evropy další americký gigant v oboru rychlého občerstvení McDonald´s. Expanze franchisingu v Evropě probíhala v druhé polovině 80. a na počátku 90. let, kdy se otevřely trhy post-komunistických zemí. Společnosti jako The Body Shop, McDonald´s, Tie Rack, Domino a Burger King otevřely franchisové pobočky v různých zemích po celém kontinentě.

V 21. století se franchising stal důležitou součástí mnoha evropských ekonomik. Například ve Velké Británii v roce 2006 rostl dvakrát rychleji oproti celkové ekonomice. Za posledních 10 let vzrostl o 44 %, což představuje přibližně 10,8 mld. ₤ ročně.

Výhled do budoucnosti

Budoucnost franchisingu v Evropě vypadá slibně, což se odvíjí od toho, že čím dál více společností uznává jeho hodnotu a podnikatelé i nadále hledají příležitosti pro vlastní podnikání pod jednou osvědčenou značkou.

Zdroj: www.franchiseeurope.com


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017