Český trh je pro Američany atraktivní
Na český trh se chystá mnoho amerických franchis. Ve kterých oborech?
USA je kolébkou franchisingu a škála oborů, ve kterých ve Spojených státech úspěšně působí franchisové koncepty, je skutečně velmi široká. Sahá napříč téměř všemi obory. To se odráží i v nabídce amerických franchisových konceptů, které mají zájem vstoupit na český trh. Z fastfoodových řetězců například Dairy Queen, Texas Chicken, u nás méně známé, ale v Americe velmi oblíbené řetězce amerických preclíků Pretzelmaker, zmrzlin Marble Slab Creamery či amerických sušenek Great American Cookies. Zájem vstoupit na český trh mají ale i velmi rozšířené řetězce amerických restaurací jako Applebee’s nebo Carl’s Jr.
Jaké jiné typy konceptů kromě gastronomických míří do ČR?
Například největší americký prodejce mobilních telefonů a spotřební elektroniky RadioShack, síť profesionálních autoservisů Precision Tune Auto Care či koncept nabízející zcela novou službu na českém trhu – inspekce nemovitostí - A Buyer’s Choice Home Inspections. V oblasti vzdělávání se o Českou republiku zajímají americké franchisy s celosvětovou působností, jako je Crestcom či Dale Carnegie Training, ale také třeba méně známý koncept výuky matematiky lákavou formou Mathnasium. Z dalších oblastí mohu jmenovat například obor wellness a značku Planet Beach Contempo Spa, organizátora akcí Plan Ahead Events či značky působící v oblasti marketingu a reklamy Sign-A-Rama, EmbroidMe či Billboard Connection.
Proč je pro americké franchisy český trh atraktivní? Přece je to menší trh než například ruský nebo polský.
Americké franchisové značky vidí příležitosti, které český trh pro jejich koncepty poskytuje. Na příkladu McDonald’s, KFC nebo Century 21 vidíme, že tyto koncepty u nás úspěšné jsou. Mnohé americké značky vnímají Českou republiku jako bránu do střední a východní Evropy, chtějí si zde zřídit své centrum a pronikat na další trhy v tomto regionu. V mnoha ohledech je český trh pro americké značky dostupnější než třeba francouzský, německý nebo španělský, kde je jednak již obrovská konkurence a americké koncepty nejsou vždy vnímány pouze pozitivně. Čeští podnikatelé tak mají ideální možnost využít příležitostí na českém trhu pro rozvoj nové franchisové sítě.
Jak ovlivnila celosvětová krize vstup těchto značek na český trh?
Řada studií ukazuje, že franchising má větší šanci na úspěch oproti ostatním formám podnikání v době recese. V USA během posledního desetiletí rostly franchisové firmy rychleji než mnoho jiných oborů. I na našem trhu můžeme sledovat odolnost dobře zavedených franchisových značek v době hospodářského poklesu. Příkladem může být realitní trh, na kterém americké značky RE/MAX a Century 21 posílily své pozice na trhu během let realitní krize. Ta donutila mnoho malých firem ukončit podnikání nebo hledat záštitu těchto velkých zavedených a úspěšných řetězců. Pro zájemce o nákup licence nové značky může být doba recese výhodná z hlediska nižších nákladů na rozjezd nového konceptu. Pro některé americké koncepty je již americký trh nasycen a hledají příležitosti k zopakování svého úspěchu na nových trzích. Zájem o český trh tudíž trvá i v době ekonomické recese.
PŘEČTI ČLÁNKY
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
„Počty franšíz s vaflemi, palačinkami a lívanci rostou. Nyní cílíme na všechna krajská města“, říkají franšízoři Elvis Osmanović a Dino Pekez.
„Jsme velmi rádi, že i přes nepříznivou ekonomickou situaci v maloobchodě se všem prodejnám podařilo růst,“ říká franšízor Tomáš Voženílek.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI