05.03.2012

Přichází éra digitální komunikace

O budoucnosti internetového marketingu jsme si povídali s Milanem Drbohlavem, držitelem master franchisové licence WSI pro Českou republiku a Slovensko.

Můžete velmi jednoduše vysvětlit, v čem vaše služby spočívají?
Pomáháme našim klientům využít potenciál internetu a GSM sítí pro jejich obchodní účely, zejména získávání nových obchodních příležitostí, budování značky a reputace firmy, a komunikace se zákazníky. Snažíme se přitom maximalizovat reálný efekt vložené investice. Nevytváříme pouze weby či jednotlivé marketingové kampaně v internetu. Jsme i konzultanti, kteří u každého klienta vždy individuálně zvažují jeho potřeby a jeho situaci a navrhují mix marketingových taktik. Opíráme se o kanceláře WSI umístěné ve více jak 80 zemích světa a samozřejmě i o centrálu umístěnou v kanadském Torontu, která sleduje nejnovější trendy.

mdrbohlav_wsi_konference

Podle Milana Drbohlava ze společnosti WSI bude význam sociálních sítí nadále stoupat.

Co to znamená být franchisantem WSI? Nerozjíždí přece tradiční firmu…
Ale ano, rozjíždí naprosto standardní firmu. Pakliže hovoříte o něčem netradičním, máte patrně na mysli skutečnost, že franchisových konceptů zaměřených na poskytování služeb je přeci jen o poznání méně, než čistě produktově orientovaných systémů. Jinak však i každý franchisant WSI má k dispozici jasně definované portfolio služeb a produktů, má k dispozici operační manuály popisující, jak tyto produkty a služby nabízet, kombinovat a dodávat koncovému zákazníkovi.

Jaký typ klienta služby WSI vyhledává?
Našimi klienty jsou zejména firmy či živnostníci. Objevují se mezi nimi ale i soukromé osoby, které mají zájem například o služby online reputačního managementu, to znamená, že se chtějí bránit výskytu negativních zpráv o nich v prostředí internetu. Stále více se na nás obracejí i firmy, které byly zvyklé svůj marketingový rozpočet utrácet s využitím tradičním kanálů, jakými jsou televize, billboardy, či tiskoviny. Vysvětlujeme si to tak, že v době ekonomické krize se snaží firmy šetřit a online marketing umožňuje sledovat a řídit tuto efektivitu velmi přesně.

V ČR firmy podobné vaší existují. V podstatě mají rozdělený trh. Jak jim chcete konkurovat?
Situaci na českém trhu vnímám tak, že většina firem zde má určitou negativní zkušenost s internetovým marketingem. Negativní zkušenost v tom smyslu, že již spolupracovali s konkrétním poskytovatelem, který nabízel benefity internetového marketingu, nicméně po proinvestování konkrétní sumy peněz se výsledek jaksi nedostavil. Ano, je pravdou to, že v ČR existují desítky firem zabývající se poskytováním toho či onoho produktu či služby v oblasti internetového marketingu. Je také pravdou to, že jen málo jich je opravdu dobrých. A konečně je také pravdou to, že i v oblasti internetového marketingu platí, že jedna taktika problém neřeší. Je potřeba konkrétní efekt neustále měřit a hlavně taktiky vhodně kombinovat. A v tom právě vidím příležitost pro WSI.

Poslední tři roky zažíváme velký boom sociálních sítí. Nepřeceňuje se jejich vliv? Nesplaskne tato bublina?
Potkal jsem už řadu lidí, kteří diskutují o tom, jestli je ta či ona sociální síť bublinou, případně jak rychle tato bublina splaskne. Ale pojďme chvilku zapomenout na názvy jako Facebook, Twitter, Google+ a uvědomme si, co to vlastně sociální síť je. Já proto mám jednoslovné označení - je to "konverzace", konverzace v prostředí internetu. Myslím si, že tento fenomén konverzace je dalším vývojovým stupněm využití internetu. Po érách webových prezentací, internetových obchodů a internetové reklamy přichází nová éra digitální komunikace. Už nám nestačí prostý jednosměrný tok informací. Chceme se účastnit konverzací, vyjadřovat svůj názor, sdílet svojí zkušenost, a samozřejmě se i bavit. A navíc, nechceme sdílet už jen textové informace, chceme sdílet i videa, fotky nebo prezentace. Považuji za nezvratný fakt, že sociální sítě hrají a budou hrát podstatnou roli v oblasti online marketingu a tato role se bude dále zvyšovat. Dovedu si představit, že konkrétní platformy sociálních sítí budou vytlačeny a nahrazeny jinými, dovedu si i představit, že dojde k podstatné dominanci jedné platformy v rámci daného typu sociálních sítí, jejich role v oblasti online marketingu však bude nezastupitelná.

Pokud na nás útočí reklama ze všech stran, přestanete ji vnímat. Tím víc na internetu, který je oproti ostatním médiím svobodnější a vy sám rozhodujete, co si přečtete a na co kliknete. Není tedy internetová reklama v konečném důsledku vyhazováním peněz?
Otázka o tom, zda peníze do reklamy nejsou vyhazováním peněz tu byla už od pradávna a zdaleka nesouvisí jen s reklamou internetovou. Dovolím si připomenout třeba výrok Johna Wanamakera, který je mnohými považován za zakladatele moderní reklamy, a který v USA na začátku minulého století vlastnil a provozoval první obchodní dům. Tvrdil, že polovina všech jeho výdajů do reklamy je vyhazováním peněz, nicméně problém je v tom, že neví, která půlka to je. Pojďme proto raději hovořit o tom, zda ti z nás, kteří investují do reklamy, dokáží měřit efektivitu těchto investic a za ji dokáží řídit. Internetový marketing poskytuje pro tyto účely obrovské množství dat prakticky v reálném čase a záleží jen na nás, jak umíme tato data využít.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank