Přichází éra digitální komunikace

Podle Milana Drbohlava ze společnosti WSI bude význam sociálních sítí nadále stoupat.
Pondělí
05.03.2012
O budoucnosti internetového marketingu jsme si povídali s Milanem Drbohlavem, držitelem master franchisové licence WSI pro Českou republiku a Slovensko.
 

Můžete velmi jednoduše vysvětlit, v čem vaše služby spočívají?
Pomáháme našim klientům využít potenciál internetu a GSM sítí pro jejich obchodní účely, zejména získávání nových obchodních příležitostí, budování značky a reputace firmy, a komunikace se zákazníky. Snažíme se přitom maximalizovat reálný efekt vložené investice. Nevytváříme pouze weby či jednotlivé marketingové kampaně v internetu. Jsme i konzultanti, kteří u každého klienta vždy individuálně zvažují jeho potřeby a jeho situaci a navrhují mix marketingových taktik. Opíráme se o kanceláře WSI umístěné ve více jak 80 zemích světa a samozřejmě i o centrálu umístěnou v kanadském Torontu, která sleduje nejnovější trendy.

Co to znamená být franchisantem WSI? Nerozjíždí přece tradiční firmu…
Ale ano, rozjíždí naprosto standardní firmu. Pakliže hovoříte o něčem netradičním, máte patrně na mysli skutečnost, že franchisových konceptů zaměřených na poskytování služeb je přeci jen o poznání méně, než čistě produktově orientovaných systémů. Jinak však i každý franchisant WSI má k dispozici jasně definované portfolio služeb a produktů, má k dispozici operační manuály popisující, jak tyto produkty a služby nabízet, kombinovat a dodávat koncovému zákazníkovi.

Jaký typ klienta služby WSI vyhledává?
Našimi klienty jsou zejména firmy či živnostníci. Objevují se mezi nimi ale i soukromé osoby, které mají zájem například o služby online reputačního managementu, to znamená, že se chtějí bránit výskytu negativních zpráv o nich v prostředí internetu. Stále více se na nás obracejí i firmy, které byly zvyklé svůj marketingový rozpočet utrácet s využitím tradičním kanálů, jakými jsou televize, billboardy, či tiskoviny. Vysvětlujeme si to tak, že v době ekonomické krize se snaží firmy šetřit a online marketing umožňuje sledovat a řídit tuto efektivitu velmi přesně.

V ČR firmy podobné vaší existují. V podstatě mají rozdělený trh. Jak jim chcete konkurovat?
Situaci na českém trhu vnímám tak, že většina firem zde má určitou negativní zkušenost s internetovým marketingem. Negativní zkušenost v tom smyslu, že již spolupracovali s konkrétním poskytovatelem, který nabízel benefity internetového marketingu, nicméně po proinvestování konkrétní sumy peněz se výsledek jaksi nedostavil. Ano, je pravdou to, že v ČR existují desítky firem zabývající se poskytováním toho či onoho produktu či služby v oblasti internetového marketingu. Je také pravdou to, že jen málo jich je opravdu dobrých. A konečně je také pravdou to, že i v oblasti internetového marketingu platí, že jedna taktika problém neřeší. Je potřeba konkrétní efekt neustále měřit a hlavně taktiky vhodně kombinovat. A v tom právě vidím příležitost pro WSI.

Poslední tři roky zažíváme velký boom sociálních sítí. Nepřeceňuje se jejich vliv? Nesplaskne tato bublina?
Potkal jsem už řadu lidí, kteří diskutují o tom, jestli je ta či ona sociální síť bublinou, případně jak rychle tato bublina splaskne. Ale pojďme chvilku zapomenout na názvy jako Facebook, Twitter, Google+ a uvědomme si, co to vlastně sociální síť je. Já proto mám jednoslovné označení - je to "konverzace", konverzace v prostředí internetu. Myslím si, že tento fenomén konverzace je dalším vývojovým stupněm využití internetu. Po érách webových prezentací, internetových obchodů a internetové reklamy přichází nová éra digitální komunikace. Už nám nestačí prostý jednosměrný tok informací. Chceme se účastnit konverzací, vyjadřovat svůj názor, sdílet svojí zkušenost, a samozřejmě se i bavit. A navíc, nechceme sdílet už jen textové informace, chceme sdílet i videa, fotky nebo prezentace. Považuji za nezvratný fakt, že sociální sítě hrají a budou hrát podstatnou roli v oblasti online marketingu a tato role se bude dále zvyšovat. Dovedu si představit, že konkrétní platformy sociálních sítí budou vytlačeny a nahrazeny jinými, dovedu si i představit, že dojde k podstatné dominanci jedné platformy v rámci daného typu sociálních sítí, jejich role v oblasti online marketingu však bude nezastupitelná.

Pokud na nás útočí reklama ze všech stran, přestanete ji vnímat. Tím víc na internetu, který je oproti ostatním médiím svobodnější a vy sám rozhodujete, co si přečtete a na co kliknete. Není tedy internetová reklama v konečném důsledku vyhazováním peněz?
Otázka o tom, zda peníze do reklamy nejsou vyhazováním peněz tu byla už od pradávna a zdaleka nesouvisí jen s reklamou internetovou. Dovolím si připomenout třeba výrok Johna Wanamakera, který je mnohými považován za zakladatele moderní reklamy, a který v USA na začátku minulého století vlastnil a provozoval první obchodní dům. Tvrdil, že polovina všech jeho výdajů do reklamy je vyhazováním peněz, nicméně problém je v tom, že neví, která půlka to je. Pojďme proto raději hovořit o tom, zda ti z nás, kteří investují do reklamy, dokáží měřit efektivitu těchto investic a za ji dokáží řídit. Internetový marketing poskytuje pro tyto účely obrovské množství dat prakticky v reálném čase a záleží jen na nás, jak umíme tato data využít.