26.03.2012

První franchisant druhé generace

Franchising je nyní nejúspěšnější platformou pro podnikání, myslí si manažer franchisingu společnosti McDonald´s Ivo Lamich.

Jak důležitý je franchising pro společnost McDonald´s?
Řekl bych, že pro náš řetězec je franchising zásadní. V současnosti je to totiž nejúspěšnější platforma, se kterou se dá podnikat. Nepodléhá globálním ekonomickým kolapsům. Člověk se může opřít o silnou značku a tím eliminovat možná rizika.

mc donalds_ivo lamich_caf

Ivo Lamich je také dlouholetým prezidentem České asociace franchisingu.

Nyní provozujete bezmála 90 restaurací. Z nich je 60 procent franchisových. Jste s tímto poměrem spokojený?
S franchsingem jsme v Česku začali v roce 1996, takže šedesátiprocentní podíl je výborné číslo. Na druhou stranu z celkového počtu 33 tisíc restaurací McDonald´s na světě je 80 procent provozováno franchisanty. To znamená, že globálnímu průměru jsme se zatím nepřiblížili.

A chcete i v Česku dosáhnout takové hodnoty?
My s tím počítáme. Je to celosvětová strategie společnosti a ani tady v Česku tomu není jinak.

Jak byste charakterizoval vaše franchisanty?
My často podepisujeme smlouvy i na 20 let. Z toho důvodu jsou naši franchisanti dlouholetými partnery, na které se můžeme spolehnout. Naopak oni se s jakýmkoli problémem vždycky mohou obrátit na nás. Jde o to nastavit rovnováhu. Vztah musí být oboustranně podpůrný a výhodný.

Minulý týden jste slavili 20 let na českém trhu. Generální ředitel McDonald´s Radek Janalík mluvil o několika novinkách a trendech. Jeden z nich se týkal i franchisingu. Máte totiž podepsanou smlouvu s prvním franchisantem druhé generace. Co to znamená?
U nás je časté, že dlouholeté smlouvy přebírají po rodičích jejich děti. Nezapomeňte, že některé kontrakty jsou skutečně na 20 let, takže potomci těchto franchisantů prostředí dobře znají. Syn nebo dcera v restauraci pomáhají, znají klienty, znají principy fungování restaurace. A právě nyní se syn jednoho našeho dlouholetého franchisanta rozhodl zprovoznit pobočku v ostravském obchodním domě Avion. A on je tím prvním franchisantem druhé generace. Jsem si jistý, že není zdaleka posledním.

V Česku působí 19 franchisantů McDonald´s. Není to nízké číslo oproti ostatním franchisovým konceptům?
Určitě není. Naopak to znamená, že si naše franchisanty bedlivě vybíráme. Když některá firma, která je krátce na trhu, prodává rychle licence, něco je možná špatně. Franchisorovi totiž může jít jen o to, utržit co nejvíce peněz za licence. Poté už se o rozjezd a provoz poboček nestará. Proto jak některé firmy rychle prodávaly, tak také rychle končí. Nic by se nemělo uspěchat.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank