Je to boj, ale zároveň svoboda

Petra Kostková ve svém opavském obchodě s potravinami PONT, který se nachází na tamním vlakovém nádraží.
pondělí
05.03.2012
Petra Kostková, franchisantka sítě prodejen s potravinami PONT, zapojuje do podnikání celou rodinu.
 

Příběh franchisantky Petry Kostkové se začal psát před bezmála pěti lety v červnu 2007. V té době jí bylo ještě jako vedoucí prodejny PONT na opavském vlakovém nádraží nabídnuta možnost provozovat obchod podle franchisingového modelu podnikání. Paní Kostková na návrh kývla.

Je všeobecně známo, že vést jakýkoli obchod vyžaduje určitou znalost v účetnictví a financích. Člověk musí umět dobře kalkulovat, nasmlouvat tolik zboží, kolik se ho prodá nebo podpořit prodeje slevovými akcemi. „Určitou průpravu na tento způsob podnikání jsem měla už dříve. Mnoho let jsem pracovala v zemědělském družstvu jako hospodářka, řešila jsem náklady, mzdy. Prostě práce všeho druhu,“ vzpomíná Kostková.

Zlatá babička

Do provozu vlastní franchisové prodejny s potravinami se vrhla po hlavě. A to i přesto, že měla krátce po mateřské dovolené. Přiznává, že začátky podnikání byly náročné. Rodina musela jít trochu stranou. V práci totiž paní Kostková tráví většinu dne. Sama v prodejně dělá na směny a vypomáhá tak svým čtyřem zaměstnancům. „Když jdu sama prodávat, vstávám o půl čtvrté ráno. Naštěstí máme babičku, která mi nejmladší ratolest čas od času pohlídá,“ vysvětluje Kostková. Zároveň dodává, že i svou vlastní rodinu se do podnikání snaží zapojit. Zatímco u nejmladšího devítiletého kluka je ještě brzy, jeho starší jednadvacetiletý sourozenec už v prodejně pracuje. Přítel Kostkové zase pomáhá s drobnými opravami, jako jsou výměny světel nebo klik u dveří.

Pozor na konkurenci

Petra Kostková ale neprovozuje jen prodejnu s potravinami. Zároveň se totiž stala i franchisantkou společného projektu sítě minipekáren Fornetti a řetezce prodejen PONT – Fornetti Caffé. Takže práce má pořád hodně. V poslední době navíc roste konkurence, a to přímo na opavském nádraží. Vedle zrekonstruované prodejny s potravinami je zde restaurace nebo bistro a brzy se bude otevírat také pekárna. Podle Kostkové se na tržbách prodejny negativně projevila globální hospodářská recese nebo zvýšení DPH. „Je to každodenní boj. Neustále přemýšlíte, jak do obchodu přilákat více zákazníků a jak prodat více zboží. Na druhou stranu máte volnější ruce. Můžete si pohrát s cenami zboží, vybírat zaměstnance. Máte svobodu,“ doplňuje Kostková.

Výhody převažují

Jako franchisantka společnosti PONT Petra Kostková musí dodržovat určitá pravidla. Ta se ale podle ní dají lehce plnit. Navíc díky silné společnosti v zádech nakupuje zboží za velkoobchodní ceny, nemusí za zboží platiti hotově a získává také marketingovou podporu na propagaci prodeje. Zároveň jezdí každý měsíc do Prahy na porady či školení. A když se čas dobře zorganizuje, volno na koníčky či odpočinek se také najde. „Chodím na brusle, občas vyrazím na kole. Pravdou je, že na pořádné dovolené už jsem dlouho nebyla. Spíše to řeším krátkými pobyty třeba na tři dny,“ říká Kostková. Zároveň potvrzuje, že by svou práci neměnila. Franchsing jí totiž za ty roky mnohému naučil. Stala se z ní zkušená podnikatelka, která si dokáže vše dobře spočítat. „A řekněme si na rovinu. V Opavě a vůbec v celém našem regionu to se zaměstnaností není příliš slavné. Já měla štěstí a spolu s celou rodinou jsme se dokázali postavit na vlastní nohy,“ dodává s úsměvem Petra Kostková.