06.03.2012

Etika je důležitá

Zlepšit podnikatelské prostředí se snaží Master franchisantka konceptu Business for Breakfast pro Českou republiku Kamila Zárychtová.

Cesta Kamily Zárychtové vedoucí k podnikání začala ve Velké Británii na konci roku 2008. Nyní, v polovině roku 2012, je z mladé ženy, která už je zpět v rodné České republice, úspěšná Master franchisantka zajímavého obchodního konceptu. A tato její cesta zdaleka nekončí. Naopak. Jak sama Zárychtová uvádí, je stále na startu. Koncept Business for Breakfast již sice v Česku našel první franchisanty a příznivce, stále je ale v rámci sítě kam růst.

kamila_zarychtova_b4b

Podle Kamily Zárychtové je úspěch franchisové pobočky založen především na člověku, který ji vede. Nejdůležitější je dobře znát lokalitu, ve které provozovnu rozjíždí.

Dosavadní úspěchy obchodního systému, který za pomoci společných snídaní a dalších akcí dává dohromady podnikatele, kteří si mohou vyměňovat zkušenosti z byznysu, představit potenciálním zákazníkům či partnerům svou firmu a zároveň navazovat nové obchodní kontakty, jsou podle Zárychtové velmi dobré. Přitom koncept v září 2009 rozjížděla v České republice v podstatě sama.

Vše začalo špatnými okny v bytě v Manchesteru

Kamila Zárychtová pochází z Moravy. Poté žila v Jižních Čechách, Liberci, aby nakonec před zhruba osmi lety udělala důležité životní rozhodnutí - odstěhovala se do Velké Británie. Tam strávila pět let, během nichž se seznámila dosti kuriózním způsobem se zakladatelem Business for Breakfast Johnem Fisherem a jeho ženou Mel. "Nastěhovala jsem se do bytu v Manchesteru a zjistila, že nemá dvojitá okna, což podle uzavřené nájemní smlouvy měl mít. Já jsem to tak nenechala být a začala jsem tlačit na majitele bytu, aby co nejrychleji sjednal nápravu. No, a tím majitelem nebyl nikdo jiný než John Fisher," vzpomíná s úsměvem Zárychtová. Majiteli konceptu energická slečna evidentně padla do oka. Brzy ji pozval na snídani Business for Breakfast a nakonec se nebál svěřit jí těžký úkol - rozjet firmu v České republice.

Překonat negaci ostatních

První byznys snídaně Kamilu Zárychtovou nadchla. Zaujalo ji, jak princip snídaní funguje a začala přemýšlet, jak tento model prosadit v Česku. Rozhodla se proto důkladně prozkoumat tuzemský trh, zda již něco podobného neexistuje. "Věděla jsem, že se do Čech vrátím. Za pět let v Británii jsem si ale zvykla na jiný typ morálky a koncept Business for Breakfast bylo přesně to, co u nás chybělo. Zároveň jsem se díky rozjezdu podnikání dostala mezi lidi, kteří stále něco hledají, budují, ale i pomáhají. Prostě jsou optimističtí," vysvětluje Zárychtová. Sama podotýká, že s Čechy, kteří na vše jen nadávají, se snaží stýkat co nejméně. Hned na začátku budování sítě v Česku se ji mnoho přátel snažilo přesvědčit, že nemá šanci na úspěch. To jí ještě více utvrdilo v tom, že se rozhodla správně. "Naštěstí mi byla velkou oporou rodina. Hlavně maminka a bratr," dodává Zárychtová.

Když byznys rozjíždí mladá slečna

Kamile Zárychtové bylo teprve 27 let, když se s majiteli konceptu domluvila na spolupráci. Poslední rok strávený ve Velké Británii byl již ve znamení příprav konceptu pro český trh. Zárychtová ale v té době zároveň chodila do práce - vedla vlastní oddělení nákupů pro největší firmu s outdoorovým oblečením v Británii. Bylo jen otázkou času, kdy se musela rozhodnout, kam její cesta povede dál. Rozhodla se pro Business for Breakfast. "Sama jsem si všechny materiály přeložila, abych všemu stoprocentně rozuměla. Po návratu domů začalo to nejtěžší - vybudovat první klub. Rozeslala jsem tedy pozvánky vybraným podnikatelům, pak jim pro jistotu i volala. Docházelo k situacím, kdy mi někteří z nich dvacet minut do telefonu vysvětlovali, že to nemůže fungovat. Nakonec ale na první snídani přišlo dost lidí na to, abych mohla postavit první klub," říká Zárychtová. Během tři čtvrtě roku měla již šest klubů.

Blondýna nebo bruneta?

Nikdo, s kým Kamila Zárychtová obchodně jednala, se na mladou ženu nedíval skrz prsty. A problémy nemají ani její franchisanti, kteří jsou často zkušení starší podnikatelé. Vždy jde podle ní o vzájemný respekt. A ten chová ke všem svým franchisantům i obchodním partnerům. Někteří z nich se dokonce postupem doby stali skutečnými přáteli. "Je pravdou, že na začátku podnikání jsem si blond vlasy obarvila na hnědo, abych vypadala starší a serióznější. Pak jsem ale zjistila, že to není potřeba. Důležité je, jak se k sobě oba obchodní partneři chovají. Na jakékoli předsudky není v byznyse místo," dodává Zárychtová. V současné době se Kamila Zárychtová chystá zdolat další metu. Síť klubu Business for Breakfast se nadále rozšiřuje a je čas posunout se dál. Koncept, který učí podnikatele dělat byznys etickým způsobem, zatím kromě domovské Velké Británie funguje v Austrálii a Česku. Kamila Zárychtová chce zastřešit rozjezd těchto poboček na Slovensku a podle jejích vlastních slov existuje i šance, že bude síť budovat i v dalších státech Evropy. "Na co si nyní opravdu nemůžu stěžovat, tak je stereotyp. Naopak bych si ho někdy přála. Osobní život si nijak dopředu neplánuji. Vždyť to ani pořádně nejde. Teď mám před sebou například jasný cíl, a to jet s přáteli na vodu a v zimě na lyže. Jedno vím ale jistě. I kdybych měla rodinu, s prací nikdy neskončím," přemýšlí o budoucnosti Zárychtová a dodává: "Práce by mi chyběla. Navíc si myslím, že jde skloubit s rodinou. A kdyby ne, vždycky je tu máma, která by mi pomohla," uzavírá Zárychtová.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank