24.05.2012

Slovenský franchising dnes

Problémy převládají, přesto se blýská na lepší časy. I přes dominanci zahraničních řetězců se daří i původním slovenským konceptům.

Velký vliv na současný stav franchisingu na Slovensku má globální hospodářská krize. Její důsledky paradoxně napomáhají rozvoji franchisingu. Faktem ale je, že krize a nová daňová legislativa vyřadí z trhu slabší, hlavně lokální hráče. A jejich pozice zaujmou silné nadnárodní značky. Ty však nemají rozhodně vyhráno. "Důvodem je jednak nasycenost trhu vzhledem k současnému odbytovému potenciálu, tíživá ekonomická situace spotřebitelů a rovněž nerostoucí kupní síla především v mimobratislavských regionech," vysvětluje Jozef Šétaffy, člen představenstva Slovenské franchisingové asociace.

mcdonalds_praha_pobocka_1992

První franchisová pobočka byla na Slovensku otevřena v roce 1995. Šlo o McDonald’s v Bánské Bystrici. Vůbec první McDonald’s v Československu je v provozu od roku 1992 v Praze.

Problémem je také určitá setrvačnost a konzervativnost nákupního chování mnoha Slováků. Těžce si totiž zvykají a přijímají nové značky, raději stále chodí do obchodu, který znají a jsou i relativně spokojení s kvalitou služeb. Navíc ani povědomí, co franchising znamená, není příliš velké. I proto v nedávné době vzniklo informační video, které má principy fungování franchisingu Slovákům vysvětlit. Do budoucna se lze dívat i optimisticky. Pomalu nastupuje nová generace mladých lidí, často se zkušenostmi ze zahraničí, kteří již mají jiné nákupní návyky. Navíc, pokud mají podnikatelského ducha, se mohou sami stát franchisory nebo franchisanty.

V současnosti na Slovensku funguje 22 domácích a 69 zahraničních konceptů. Nejvíce jich je z gastronomie, obchodu a služeb. Nejvíce franchisových poboček provozuje COOP Jednota, McDonald's, Subway, Coffeeshop Company, Fornetti nebo Ráj sýrů. Naopak neúspěchem skončil vstup rakouského konceptu ANKER nebo amerického Burger King. Daří se ale původním slovenským sítím. Za všechny lze jmenovat společnost Pizza Mizza, která expanduje i do České republiky, KINEKUS a REMPO.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank