Slovenský franchising dnes

První franchisová pobočka byla na Slovensku otevřena v roce 1995. Šlo o McDonald’s v Bánské Bystrici. Vůbec první McDonald’s v Československu je v provozu od roku 1992 v Praze.
Čtvrtek
24.05.2012
Problémy převládají, přesto se blýská na lepší časy. I přes dominanci zahraničních řetězců se daří i původním slovenským konceptům.
 

Velký vliv na současný stav franchisingu na Slovensku má globální hospodářská krize. Její důsledky paradoxně napomáhají rozvoji franchisingu. Faktem ale je, že krize a nová daňová legislativa vyřadí z trhu slabší, hlavně lokální hráče. A jejich pozice zaujmou silné nadnárodní značky. Ty však nemají rozhodně vyhráno. "Důvodem je jednak nasycenost trhu vzhledem k současnému odbytovému potenciálu, tíživá ekonomická situace spotřebitelů a rovněž nerostoucí kupní síla především v mimobratislavských regionech," vysvětluje Jozef Šétaffy, člen představenstva Slovenské franchisingové asociace.

Problémem je také určitá setrvačnost a konzervativnost nákupního chování mnoha Slováků. Těžce si totiž zvykají a přijímají nové značky, raději stále chodí do obchodu, který znají a jsou i relativně spokojení s kvalitou služeb. Navíc ani povědomí, co franchising znamená, není příliš velké. I proto v nedávné době vzniklo informační video, které má principy fungování franchisingu Slovákům vysvětlit. Do budoucna se lze dívat i optimisticky. Pomalu nastupuje nová generace mladých lidí, často se zkušenostmi ze zahraničí, kteří již mají jiné nákupní návyky. Navíc, pokud mají podnikatelského ducha, se mohou sami stát franchisory nebo franchisanty.

V současnosti na Slovensku funguje 22 domácích a 69 zahraničních konceptů. Nejvíce jich je z gastronomie, obchodu a služeb. Nejvíce franchisových poboček provozuje COOP Jednota, McDonald's, Subway, Coffeeshop Company, Fornetti nebo Ráj sýrů. Naopak neúspěchem skončil vstup rakouského konceptu ANKER nebo amerického Burger King. Daří se ale původním slovenským sítím. Za všechny lze jmenovat společnost Pizza Mizza, která expanduje i do České republiky, KINEKUS a REMPO.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017