21.05.2012

Rodinný byznys

Začátek podnikání v gastronomii byla náhoda, tvrdí franchisant známého amerického fast foodového konceptu Subway Oldřich Peprla.

První restauraci Subway si Oldřich Peprla spolu s Jaroslavem Kačírkem otevřel v říjnu 2009 v brněnské Olympii. Začátky jako u skoro každého podnikání byly těžké. Povědomí o značce bylo v Brně téměř nulové, oba franchisanti proto výrazně dbali na kvalitní zákaznický servis. Bylo potřeba potenciální zákazníky přesvědčit, že rychlé občerstvení není jen synonymem pro hamburgery a hranolky. Dnes si mohou říct, že se jim snaha povedla. Jak oba potvrzují, určitou výhodou pro začátek podnikání byl fakt, že na to byli dva. A to dokonce dva z jedné rodiny.

kacirek_deluca_peprla_subway

Oba franchisanti se setkali také s majitelem značky Subway Fredem DeLucou (zleva: Jaroslav Kačírek, Fred DeLuca, Oldřich Peprla).

Geny nezapřeš

Ještě před třemi lety byl Oldřich Peprla Kačírkův podřízený. V té době starší z dvojice Jaroslav Kačírek pracoval jako ředitel velkoobchodu drogerie se sítí vlastních maloobchodních prodejen. Mladšího kolegu a budoucího společníka ale neznal jen z práce, je totiž jeho strýcem. Oba již delší dobu přemýšleli o vlastním podnikání. Neměli však jasno, do jakého odvětví se pustit. "Cíleně jsme nehledali gastronomii, to byla spíše náhoda. Každopádně hlavní problém bylo najít správnou díru na trhu, něco, co jinde funguje a stačí to pouze přenést na zdejší trh. Po různých pokusech a návštěvách veletrhů v zahraničí jsem na portálu FranchisingINFO.cz našel nabídku značky Subway, která splňovala naše představy, tedy přenesení v zahraničí úspěšného konceptu do České republiky," vzpomíná Oldřich Peprla. A Jaroslav Kačírek dodává: "Ve dvou se nám lépe rozhodovalo o tom, jak vlastně začít."

Franchising je pro začínající podnikatele ideální volbou

Ve chvíli, kdy se oba budoucí franchisanti rozhodli zkusit rozjet pobočku Subway, byli ještě stále zaměstnanci, kteří chodili do práce. Již za čtyři měsíce byli novopečenými podnikateli a franchisanty a otevřeli první restauraci. Jak sami podotýkají, šli do toho naplno a s nadšením. Rozjezdu provozovny věnovali veškerý volný čas. Dnes se jim to vrací. Rozhodně nelitují, že si vybrali právě franchising. Ten je přitom založen na tom, že franchisant neprovozuje vlastní podnik, naopak rozvíjí již zaběhnutý koncept, kde je nutno řídit se určitými korporátními pravidly, které se mnohokrát týkají nejmenších detailů. V případě Subway je nutno dodržovat nastavené parametry uskladnění zboží na regálech, postup mytí rukou nebo způsob, jakým obsluha nabízí jídelní a nápojové menu. Zároveň se ale člověk může spolehnout, že léty prověřené principy podnikání fungují. A pokud ne, firma pomůže s řešením problémů. Navíc síla značky omezuje ztráty při rozjezdu restaurace. "Zkrátka, proč zkoušet něco sám, když můžete využít úspěšný nápad někoho jiného? Z pohledu podnikatele je franchising výrazně bezpečnější způsob podnikání a určitě bych ho doporučil začínajícím podnikatelům. Jasné je, že musíte dodržovat pravidla hry. A ty určuje franchisor," vysvětluje Kačírek.

Když se daří, je čas na rodinu i koníčky

Oba podnikatelé ušli během posledních tří let velkou cestu. Od nejistých počátků rozjezdu restaurace po dnešní dobu, kdy už si pracovní tempo určují sami. Mnoho času tráví Peprla s Kačírkem analyzováním tržeb a jejich vývojem nebo například rozborem prodejnosti jednotlivých sendvičů v konkrétních restauracích. Nutné je také nastavit kontrolní mechanizmy. Od ledna 2012 se úspěšní franchisanti stali Development Agenty Subway pro Moravu a východní Čechy. Začali tak navíc řešit také problémy jiných franchisantů a zároveň hledat nové zájemce o provozování vlastní restaurace a vhodné lokality pro další restaurace. "Zpočátku jsme zhruba polovinu času trávili mezi zaměstnanci a druhou polovinu v kanceláři. Nyní, když jsme se stali navíc Development agenty, většinu času trávíme u počítače a na jednáních," říká Peprla. Vedle práce si dokážou udělat čas i na rodinu. Oba franchisanti jsou ženatí a mají děti, takže po práci většinou spěchají domů. Hodně cestují i relaxují s přáteli. Oldřich Peprla propadl vášni jménem motorky, takže mnoho volného času tráví na silnicích.

Budoucnost není ve hvězdách, ale v jasných číslech

Novopečení Development agenti Peprla a Kačírek mají s rozšiřováním sítě restaurací Subway velké plány. Během sedmi let chtějí mít otevřeno celkem 24 provozoven. Nyní pod ně spadá pět poboček, dvě z toho již fungují. Ještě letos by měli otevřít minimálně tři nové restaurace. Ani jeden nepochybuje, že se jim stanoveného počtu nepodaří dosáhnout. Vedle rozvoje v rámci řetězce chtějí expandovat i sami jako franchisanti. "Nepochybně bychom chtěli počet vlastních restaurací ještě v blízké budoucnu zvýšit minimálně o jednu až dvě. Jsme už nyní připraveni. Čekáme jen na nabídku, kterou nebude možné odmítnout," dodává s úsměvem Peprla.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank