03.12.2012

Do franchisy nestačí jen investovat

Ivana Novotná začínala s prodejnou kosmetiky pod značkou Yves Rocher v Hradci Králové. Dnes provozuje tři takovéto obchody.

Před zhruba deseti lety byla Ivana Novotná regionální ředitelkou východočeského Rádia OK, matkou a manželkou podnikatele. Po nějaké době však děti odrostly a tak se začala pídit po možnostech, jak se realizovat. Po setkání s přítelkyní, která byla franchisantkou společnosti Yves Rocher, se začala zajímat o možnost otevření obchodu s kosmetikou pod touto značkou. A jak se říká, štěstí přeje připraveným, a to Ivana Novotná byla. Zrovna v té době totiž síť Yves Rocher hledala franchisanta pro prodejnu v Hradci Králové. Na nic tedy nečekala a projevila o tento obchod zájem. „Francouzskou kosmetiku Yves Rocher jsem znala a setkání s přítelkyní mne přesvědčilo o tom, že to je ta cesta, kterou bych mohla a chtěla jít. A protože obchody Yves Rocher jsou provozovány jako franchisové, nezbývalo než přihlásit se jako zájemce,“ poznamenává Ivana Novotná.

shop assistant, yves rocher cosmetic shop

Jak sama Ivana Novotná říká, krize se jejích obchodů výrazně nedotkla. Důvodem je nabídka produktů, které se může dovolit opravdu každý.

Učit se, učit se, učit se

Na začátku musela jako zájemce o franchisu absolvovat velmi podrobné školení, na kterém se dozvěděla o tom, jak systém spolupráce vůbec funguje. Následně byla firmou vybrána jako vhodný kandidát a tak nezbývalo než začít. „Místo prodejny bylo předem dané, takže mi odpadly starosti s hledáním prostoru. Jeho majitelem je společnost Yves Rocher, které platím nájem. Firma má totiž i v případě, že by se franchisant rozhodl spolupráci ukončit, o provozování obchodu v dané lokalitě zájem,“ upřesňuje Novotná. Nový obchod, který byl již vybaven nábytkem a dalšími potřebnými věcmi, bylo třeba zazásobovat. „Pro rozjezd prodejny je na začátku třeba počítat s investicí ve výši 1,5 milionu korun na nákup zboží,“ vysvětluje Novotná.

Zaměstnanci – faktor úspěchu

Další důležitou věcí, o kterou se musela Ivana Novotná postarat, byl výběr zaměstnanců. I ti se totiž výrazně podílí na tvorbě konkurenční výhody, která je v této oblasti velmi důležitá. Je třeba dbát na zajímavost nabídky a hlavně servis. I zaměstnanci obchodů prošli rozsáhlým školením, v rámci kterého se naučili vše o produktech značky Yves Rocher a zvláště to, jak je nabízet. „Výrobky Yves Rocher jsou výborné a kvalitní, ale jakmile to neumíte prodat, je to špatně. Zaměstnanci obchodu nemohou být pouze prodavači nebo pokladními, musí být zároveň i těmi, kdo klientovi poradí. I z tohoto důvodu jsem se rozhodla zaměstnat pouze děvčata s kosmetickým vzděláním, aby měly co největší znalosti,“ upřesňuje Novotná s tím, že takto vzdělaní zaměstnanci nejsou podmínkou, nicméně jsou nesporným přínosem pro obchod.

Celý příběh Ivany Novotné najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 01/2012.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank