Do franchisy nestačí jen investovat

Jak sama Ivana Novotná říká, krize se jejích obchodů výrazně nedotkla. Důvodem je nabídka produktů, které se může dovolit opravdu každý.
pondělí
03.12.2012
Ivana Novotná začínala s prodejnou kosmetiky pod značkou Yves Rocher v Hradci Králové. Dnes provozuje tři takovéto obchody.
 

Před zhruba deseti lety byla Ivana Novotná regionální ředitelkou východočeského Rádia OK, matkou a manželkou podnikatele. Po nějaké době však děti odrostly a tak se začala pídit po možnostech, jak se realizovat. Po setkání s přítelkyní, která byla franchisantkou společnosti Yves Rocher, se začala zajímat o možnost otevření obchodu s kosmetikou pod touto značkou. A jak se říká, štěstí přeje připraveným, a to Ivana Novotná byla. Zrovna v té době totiž síť Yves Rocher hledala franchisanta pro prodejnu v Hradci Králové. Na nic tedy nečekala a projevila o tento obchod zájem. „Francouzskou kosmetiku Yves Rocher jsem znala a setkání s přítelkyní mne přesvědčilo o tom, že to je ta cesta, kterou bych mohla a chtěla jít. A protože obchody Yves Rocher jsou provozovány jako franchisové, nezbývalo než přihlásit se jako zájemce,“ poznamenává Ivana Novotná.

Učit se, učit se, učit se

Na začátku musela jako zájemce o franchisu absolvovat velmi podrobné školení, na kterém se dozvěděla o tom, jak systém spolupráce vůbec funguje. Následně byla firmou vybrána jako vhodný kandidát a tak nezbývalo než začít. „Místo prodejny bylo předem dané, takže mi odpadly starosti s hledáním prostoru. Jeho majitelem je společnost Yves Rocher, které platím nájem. Firma má totiž i v případě, že by se franchisant rozhodl spolupráci ukončit, o provozování obchodu v dané lokalitě zájem,“ upřesňuje Novotná. Nový obchod, který byl již vybaven nábytkem a dalšími potřebnými věcmi, bylo třeba zazásobovat. „Pro rozjezd prodejny je na začátku třeba počítat s investicí ve výši 1,5 milionu korun na nákup zboží,“ vysvětluje Novotná.

Zaměstnanci – faktor úspěchu

Další důležitou věcí, o kterou se musela Ivana Novotná postarat, byl výběr zaměstnanců. I ti se totiž výrazně podílí na tvorbě konkurenční výhody, která je v této oblasti velmi důležitá. Je třeba dbát na zajímavost nabídky a hlavně servis. I zaměstnanci obchodů prošli rozsáhlým školením, v rámci kterého se naučili vše o produktech značky Yves Rocher a zvláště to, jak je nabízet. „Výrobky Yves Rocher jsou výborné a kvalitní, ale jakmile to neumíte prodat, je to špatně. Zaměstnanci obchodu nemohou být pouze prodavači nebo pokladními, musí být zároveň i těmi, kdo klientovi poradí. I z tohoto důvodu jsem se rozhodla zaměstnat pouze děvčata s kosmetickým vzděláním, aby měly co největší znalosti,“ upřesňuje Novotná s tím, že takto vzdělaní zaměstnanci nejsou podmínkou, nicméně jsou nesporným přínosem pro obchod.

Celý příběh Ivany Novotné najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 01/2012.