V současné době najdeme na českém trhu celkem pět provozoven značky Marvel, z nichž tři jsou rukách franchisantů.
Pátek
01.03.2013
Před zhruba třemi lety se stal Robert Mikulka franchisantem konceptu Marvel, prodejce mobilních domů. Ačkoli ho takzvané mobilheimy na první pohled nepřesvědčily o budoucím úspěchu, po čase zjistil, že se vydal správným směrem.
 

Do jisté míry náhoda přivedla Roberta Mikulku k tomu, aby se stal franchisantem společnosti Marvel International, která prodává, vykupuje a dováží použité, ale velmi zachovalé mobilní domy, takzvané mobilheimy, ze zahraničí. V Sadové u Hradce Králové totiž provozoval prodejnu s karavany a obytnými přívěsy. „Vybudovali jsme zde celkem velký areál, který nám umožnil dále přemýšlet o tom, jaké služby bychom našim zákazníkům mohli ještě nabídnout. Na ploše zhruba šest tisíc metrů čtverečních jsme k tomu měli odpovídající prostor,“ říká Robert Mikulka. A protože cílem jeho dovolenkových cest byl často i Rožnov pod Radhoštěm, kde má Marvel centrálu, volba mobilních domů byla nasnadě.

Historicky první

Zpočátku vedl s Marvelem jednání o nějaké formě obchodního zastoupení firmy v Královéhradeckém kraji. Slovo dalo slovo a z pana Mikulky se na jaře roku 2010 stal historicky první franchisant tohoto konceptu v České republice. V současné době, kdy pobočka v Sadové funguje téměř bez problémů, rozšířil své působení i do Středočeského kraje. To když zhruba před třemi měsíci otevřel prodejní místo v Mukařově u Prahy. Díky tomu se přiblížily mobilní domy Marvel Praze, a to z jednoho prostého důvodu. Lidé z Prahy jsou totiž málokdy ochotní za tím, co chtějí, cestovat daleko. Specifikem mukařovského centra je fakt, že se v něm spíše prodávají dražší domy. „Kupní síla je tu přeci jen větší,“ dodává Mikulka.

Jak sám Mikulka na rovinu říká, mobilní domy nebyly láska na první pohled. „Zpočátku mne tento sortiment moc neokouzlil. Nebyl jsem zcela přesvědčen, že se bude v případě mobilních domů jednat o super byznys. O to větší tak byla moje radost, když jsem po prvním měsíci zjistil, že to funguje a zájem o tento typ bydlení v České republice je,“ doplňuje Mikulka s tím, že na začátku měli v nabídce prodejního centra v Sadové 10 domů. Dnes jich na svých dvou pobočkách nabízí zhruba 60.

Mobilní domy si zatím kupují lidé hlavně jako alternativu k ostatním typům rekreačního bydlení. Často tak rozšiřují kapacitu svých chat nebo chalup, či je tímto způsobem nahrazují. Mají-li volný pozemek, například zahradu, je pro ně daleko jednodušší investovat své peníze do koupě mobilního domu, než trávit čas po úřadech vyřizováním potřebných povolení pro stavbu. Firma však cítí i zájem klientů o domky, jejichž cena se pohybuje okolo 0,5 milionu korun. Ty jsou pak vhodné i k onomu celoročnímu bydlení. „Naše levnější domy, tedy všechny starší mobilní domy, spadají oficiálně do kategorie vozidel pro volný čas. Nikdo vám tak nemůže dělat problémy v případě, že si ho postavíte na svém pozemku. Takový domek však nikdy nedostane kolaudaci, nebude mu přiděleno číslo popisné. Nové dražší domy, které již máme v nabídce, tyto normy splňují,“ poznamenává Mikulka. Ceny domků Marvel se pohybují od 60 do 600 tisíc korun, takže si vybere opravdu téměř každý.

Peníze až na prvním místě

Když Robert Mikulka s podnikáním pod značkou Marvel začínal, musel se samozřejmě, stejně jako každý jiný podnikatel, vypořádat s počátečními problémy. Tím asi největším byly finance na rozjezd. V případě mobilních domů se totiž nejedná o levný byznys, co se počáteční investice týká. Je jasné, že domy musíte na začátku nakoupit, ačkoli nevíte, zda je vůbec někdy prodáte. „Musel jsem tak bojovat s bankami, které v současné době, a v době, kdy jsme začínali, obzvlášť, nechtějí moc ochotné půjčovat. A to ani v případě, že jste součástí franchisového konceptu, který funguje. Já byl však tehdy vůbec prvním franchisantem Marvelu,“ popisuje počáteční peripetie Mikulka. Tento problém však pan Mikulka překonal. Do druhé, mukařovské, pobočky však šel již s partnerem. Ačkoli jeho centrum u Sadové prosperovalo a prosperuje, finanční částky, které musíte vynaložit na prvotní nákup domků, jsou nemalé, což vyřešil právě onou spoluprací s partnerem, který do nové pobočky vložil i své peníze.

Celý příběh Roberta Mikulky najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 02/2012.