Mobilní byznys
Do jisté míry náhoda přivedla Roberta Mikulku k tomu, aby se stal franchisantem společnosti Marvel International, která prodává, vykupuje a dováží použité, ale velmi zachovalé mobilní domy, takzvané mobilheimy, ze zahraničí. V Sadové u Hradce Králové totiž provozoval prodejnu s karavany a obytnými přívěsy. „Vybudovali jsme zde celkem velký areál, který nám umožnil dále přemýšlet o tom, jaké služby bychom našim zákazníkům mohli ještě nabídnout. Na ploše zhruba šest tisíc metrů čtverečních jsme k tomu měli odpovídající prostor,“ říká Robert Mikulka. A protože cílem jeho dovolenkových cest byl často i Rožnov pod Radhoštěm, kde má Marvel centrálu, volba mobilních domů byla nasnadě.
Historicky první
Zpočátku vedl s Marvelem jednání o nějaké formě obchodního zastoupení firmy v Královéhradeckém kraji. Slovo dalo slovo a z pana Mikulky se na jaře roku 2010 stal historicky první franchisant tohoto konceptu v České republice. V současné době, kdy pobočka v Sadové funguje téměř bez problémů, rozšířil své působení i do Středočeského kraje. To když zhruba před třemi měsíci otevřel prodejní místo v Mukařově u Prahy. Díky tomu se přiblížily mobilní domy Marvel Praze, a to z jednoho prostého důvodu. Lidé z Prahy jsou totiž málokdy ochotní za tím, co chtějí, cestovat daleko. Specifikem mukařovského centra je fakt, že se v něm spíše prodávají dražší domy. „Kupní síla je tu přeci jen větší,“ dodává Mikulka.
Jak sám Mikulka na rovinu říká, mobilní domy nebyly láska na první pohled. „Zpočátku mne tento sortiment moc neokouzlil. Nebyl jsem zcela přesvědčen, že se bude v případě mobilních domů jednat o super byznys. O to větší tak byla moje radost, když jsem po prvním měsíci zjistil, že to funguje a zájem o tento typ bydlení v České republice je,“ doplňuje Mikulka s tím, že na začátku měli v nabídce prodejního centra v Sadové 10 domů. Dnes jich na svých dvou pobočkách nabízí zhruba 60.
Mobilní domy si zatím kupují lidé hlavně jako alternativu k ostatním typům rekreačního bydlení. Často tak rozšiřují kapacitu svých chat nebo chalup, či je tímto způsobem nahrazují. Mají-li volný pozemek, například zahradu, je pro ně daleko jednodušší investovat své peníze do koupě mobilního domu, než trávit čas po úřadech vyřizováním potřebných povolení pro stavbu. Firma však cítí i zájem klientů o domky, jejichž cena se pohybuje okolo 0,5 milionu korun. Ty jsou pak vhodné i k onomu celoročnímu bydlení. „Naše levnější domy, tedy všechny starší mobilní domy, spadají oficiálně do kategorie vozidel pro volný čas. Nikdo vám tak nemůže dělat problémy v případě, že si ho postavíte na svém pozemku. Takový domek však nikdy nedostane kolaudaci, nebude mu přiděleno číslo popisné. Nové dražší domy, které již máme v nabídce, tyto normy splňují,“ poznamenává Mikulka. Ceny domků Marvel se pohybují od 60 do 600 tisíc korun, takže si vybere opravdu téměř každý.
Peníze až na prvním místě
Když Robert Mikulka s podnikáním pod značkou Marvel začínal, musel se samozřejmě, stejně jako každý jiný podnikatel, vypořádat s počátečními problémy. Tím asi největším byly finance na rozjezd. V případě mobilních domů se totiž nejedná o levný byznys, co se počáteční investice týká. Je jasné, že domy musíte na začátku nakoupit, ačkoli nevíte, zda je vůbec někdy prodáte. „Musel jsem tak bojovat s bankami, které v současné době, a v době, kdy jsme začínali, obzvlášť, nechtějí moc ochotné půjčovat. A to ani v případě, že jste součástí franchisového konceptu, který funguje. Já byl však tehdy vůbec prvním franchisantem Marvelu,“ popisuje počáteční peripetie Mikulka. Tento problém však pan Mikulka překonal. Do druhé, mukařovské, pobočky však šel již s partnerem. Ačkoli jeho centrum u Sadové prosperovalo a prosperuje, finanční částky, které musíte vynaložit na prvotní nákup domků, jsou nemalé, což vyřešil právě onou spoluprací s partnerem, který do nové pobočky vložil i své peníze.
Celý příběh Roberta Mikulky najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 02/2012.
PŘEČTI ČLÁNKY
Na náš trh právě vstupují značkové prodejny profesionálního i hobby nářadí s promyšleným systémem služeb. Podaří se ukrajinské franšíze stejný úspěch jako doma?
Nejprve Tomáš Tuček prorazil na trhu s bazény a exteriérovými doplňky Albixon. Nyní cílí na interiéry a otevřel franšízovou prodejnu Solodoor. Jak se mu daří tyto obory spojovat?
Stavební společnost Easy Homes působí na trhu 10 let. Aktuálně hledá partnery, kteří by zajistili realizaci zakázek v některých regionech.
„Zaškolení a předání know-how ze strany Lomaxu zabere pouze pár týdnů. Franšízant tak může začít brzy vydělávat," říká Miloslav Kopeček, obchodní ředitel B2B sítě Lomax.
Jak uspořit za teplo, otázka, která zejména letošní zimu trápila řadu lidí nejen v Česku. Byla to však i šance na úspěch franšízantů konceptu Maxeco.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Nový tip na podnikání
Dánská značka nábytku pro děti Flexa míří do Česka. Chce vybudovat síť prostřednictvím franšízantů. Co myslíte, jak se jí povede v přímém souboji s...
Mezera na trhu?
p.Plesník můžete mi zavolat či napsat,potřeboval bych poradit.děkuji 602369757
Kde je mezera na trhu?
Pokud je tento systém na cestě zlepšit podmínky k podnikání v České rebublice, tak jim jen tleskám. jen vezměte v potaz, že malé firmy mají malé tj. nízké finanční...
Kde je mezera na trhu?
Komentář