Nejde jen o vzhled, ale i o zdraví

Soňa Kaločík provozuje už 2 franchisové pobočky EXPRESKA v Praze. Největší problém ve svém podnikání vidí v tom, jak sehnat vhodné zaměstnance.
Úterý
30.04.2013
Soňa Kaločík provozuje jako franchisantka už dvě fitness centra EXPRESKA. Podnikání pod tímto franchisovým konceptem jí vyhovuje a naplňuje.
 

První pobočku otevřela Soňa Kaločík na pražských Hájích před 2,5 roky a tu další o rok později na Stodůlkách. Původně hledala jen fitness, v kterém by si chtěla zacvičit, ale žádné ji nezaujalo. Až na internetu objevila EXPRESKU, která ji vnuknula nápad otevřít si fitness vlastní. Netrvalo dlouho a rozjela svou první pobočku na Hájích.

Podpora se stále zlepšuje

Když se svou první EXPRESKOU jako franchisantka začínala, franchisový koncept ještě nebyl tak vyvinutý jako dnes. Zatímco jí v začátcích v podnikání lidé z EXPRESKY maximálně pomáhali, české úřady a úřední byrokracie jí omezovali její podnikání a přinášeli jen přítěž. „Byrokracie je v ČR nadmíru velká. Nikdo vám neporadí kde a jak získat povolení, všichni čekají, až uděláte chybu, aby vám mohli dát pokutu,“ kritizuje české úřady Soňa Kaločík. Stěžuje si také na českou mentalitu. Sama pracovala několik let v Německu, kde se k podnikatelům chovají úplně jinak.

Rozdíl vidí Soňa Kaločík i ve vývoji podpory EXPRESKY při otevíráním první a druhé pobočky. Když otevírala první, franchisová značka ještě nebyla vyvinutá jako teď. „Před 2,5 roky byla EXPRESKA ještě v plenkách. Nebyla tak propracovaná jako teď. Dnes ti, co chtějí podnikat na základě franchisové licence EXPRESKA, ví kam zavolat, když potřebují pomoci s objednávkami strojů, terminálů atd. Dříve tohle nebylo. Docela těm současným zájemcům závidím, jak to mají jednoduché,“ doplňuje Soňa Kaločík s tím, že dnes tak může své dřívější zkušenosti uplatnit při pomoci novým franchisantům, kteří do sítě vstupují.

Udržovat kvalitní služby je základ

Ve svých fitness centrech EXPRESKA se Soňa Kaločík snaží o individuální přístup šitý klientkám na míru. Inspiraci si přinesla ze sousedního Německa, kde dlouho působila jako obchodní zástupkyně. V Německu je cvičení především o zdravém stylu života, cvičí tam podle ní každý člověk nad 30 let. I doktoři posílají pacienty, co mají problémy s pohybovým ústrojím či svaly, aby raději procvičovali problémové partie. V ČR se spíše dbá více na vzhled. Proto se Soňa Kaločík ve svých EXPRESKÁCH zaměřuje na individuální přístup, který zlepší nejen vzhled, ale hlavně zdraví.

„Ve svých centrech prosazuji zejména spokojenost klientek. Snažím se jim vycházet vstříc ve všech aspektech cvičení. Individuální přístup je velmi důležitý, protože opravdová klientka je spokojená klientka,“ poukazuje na základní princip svého podnikání Soňa Kaločík. A doplňuje, že lidé, co chtějí podnikat jako franchisanti, nemohou očekávat, že si koupí franchisovou licenci a následně nebudou nic dělat. Každý podnikatel musí něco obětovat a do svého podnikání investovat čas i peníze, ať už jde o franchisu nebo o normální podnikání.

S personálem je kříž

Nejvíce času Soňa Kaločík věnuje personálu, neboť schopného personálu je nedostatek. V EXPRESKÁCH pracují poradkyně mladšího věku, které vedle své trenérské a obchodní role ještě zajišťují roli recepční a úklidu. „Nabízíme brigády mladým slečnám, ale ony neumí pracovat. Chtějí tu práci, ale čekají, že si ji odsedí a půjdou domů. Tak to bohužel nefunguje. Poradkyně EXPRESKY musí zvládnout kompletní jak odbornost a obchodní stránku, tak i provoz fitness centra.“ Důležitá je také komunikativnost personálu, protože klientky si do fitness jdou nejen zacvičit, ale také popovídat.

A co třetí fitness centrum EXPRESKA? „Dostala jsem nabídku na prostory, protože jiná zájemkyně o franchisu EXPRESKY nedostala úvěr. Nad třetí EXPRESKOU ale vážně uvažuji a věřím, že to vyjde,“ uzavírá Soňa Kaločík.