06.01.2014

Oddychněte si

Podnikání přináší spoustu práce a lidé nemají čas sami na sebe, což může vést i k syndromu vyhoření. Jak se s ním vypořádávat a na co si dávat pozor, v rozhovoru přiblížil psychiatr MUDr. Jan Cimický, Csc.

Co to vlastně syndrom vyhoření je?

Syndrom vyhoření, vyprahlosti, vypálení popisuje profesionální selhávání, ztrátu zájmu a potěšení, ztrátu ideálů, energie i smyslu, negativní sebeocenění a negativní postoje k povolání.

Jan Cimický Foto Jan Cimický

Základem proti syndromu vyhoření je prevence, tedy hlavně se naučit mluvit i o něčem jiném, než je vaše práce.

Jaké jsou jeho klasické první projevy?

Základními příznaky jsou například vyčerpání rezerv, „vypálení se“, citová atrofie a imunita vůči prožitku, cynismus, ztráta charismatu, děs při chystání se k práci, zlehčování veškeré snahy a podrývání postojů kolegů, únava i při dříve běžné činnosti, hněv, nedůvěra, až paranoidní postoje a hledání špatných vlastností u druhých.

Existují nějaké techniky, které nám umožní se proti tomuto syndromu bránit?

Obecně zde platí základní pravidla protistresové prevence. Naučte se myslet a mluvit o něčem jiném, než je vaše práce, udržujte svůj rytmus, nevyhýbejte se dovolené ani ji nezkracujte. Stýkejte se s přáteli a známými, neztrácejte smysl pro humor, narušte svůj dosavadní stereotyp, nezanedbávejte svůj zdravotní stav ani vzhled, přinuťte se k nějakému zpestření života, každý den si rezervujte čas jen pro sebe.

Pokud si myslíme, že se objevují první symptomy, jak bychom měli postupovat?

Snažte se revidovat svůj životní styl, zlepšit kontakt s přírodou, přáteli a s uměním a jsou-li již příznaky hodně patrné,(neklid, úzkost, roztěkanost, horší paměť, poruchy spánku, svalové napětí, problémy s trávením, nechutenství, či naopak přejídání, potíže s páteří, vyšší sklon ke kouření nebo pití alkoholu) navštivte odborníka, psychologa či psychiatra a poraďte se.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank