01.06.2014

Základem jsou dobré reference

Franchisant Ivan Chrástek vede svou cestovní kancelář v Uherském Hradišti. Pro rozšíření služeb firemní klientely si vybral franchisovou licenci Uniglobe Travel.

Podnikání v cestovním ruchu není žádná procházka růžovým sadem a od podnikatelů vyžaduje pevné nervy, protože jen tak se mohou udržet v tomto těžce konkurenčním a nestabilním prostředí. I franchisant společnosti Uniglobe Travel o tom může vyprávět. Než se rozhodl pro pořízení franchisové licence Uniglobe Travel, vedl už před tím cestovní kancelář dlouhou dobu. Přitom do franchisy ze začátku jít nechtěl, hledal ale firmu, která by nabízela cestovní služby pro firemní klientelu, které by doplnil ke svému podnikání. „Napadlo nás to v kanceláři náhodou. Chtěli jsme rozšířit služby o firemní klientelu pomocí nákupu franchisové licence či jiné formy spolupráce. Podařilo se nám najít firmu Uniglobe Travel, s kterou jsme se rozhodli spolupracovat,“ doplňuje začátky Ivan Chrástek.

Ivan Chrástek Uniglobe TRavel Foto Franchising

Franchisant Uniglobe Travel Ivan Chrástek si franchisovou licenci vybral z toho důvodu, že chtěl rozšířit služby své cestovní kanceláře o firemní klientelu. Sám tvrdí, že poskytovat služby je velmi těžké, protože lidé se dívají skepticky na něco, co neví, jak bude fungovat. Proto je důležité získávat kladné reference.

Prodat službu je složitější než prodat zboží

V začátcích podnikání pod franchisovou licencí Uniglobe Travel pomohl franchisor Ivanu Chrástkovi pochopit principy pro firemní klientelu. Cestovní kancelář franchisanta tak lehce začlenila služby pro firmy do svého portfolia a mohlo se začít. Společnost musí pro firmy zajistit služby jako letenky, ubytování či pronájem aut. „Letenky mohou prodávat pouze akreditované firmy, které jsou součástí IATA a dostat se tam není jednoduché,“ poukazuje na problém Ivan Chrástek a dodává: „Než jsme se dostali do IATA, tak nám pomohla sesterská společnost Uniglobe Travel v Praze, která za nás vystavovala letenky a přeprodávala je našim klientům.“ Když se společnost vypořádala s byrokratickými prvky, čekal na ni těžší úkol, a to získat klienty.

Podnikání v cestovním ruchu s sebou přináší rizikovou cestu k úspěchu, která nemusí vždy vyjít. Problémem dle Ivana Chrástka je zejména skutečnost, že nenabízíte produkt, který na první pohled spotřebitel vidí, ale službu, kterou může zákazník ohodnotit až posléze. „Tohle platí o službách obecně, ať už se jedná o služby právní, zdravotní nebo cestovní. Klient je může ohodnotit až zaplatí, teprve může říci, jestli je dobrá nebo špatná.“ V takovém případě se pak člověk více zdráhá za službu utrácet. Cestovní služby jsou příkladem tzv. referenčního produktu, což znamená, že než si klient službu vybere a zaplatí, hledá reference, které mu prozradí, jestli má služba dobré hodnocení. Pokud ne, vaši kancelář si nevybere.

Skepticismus firem se musí odbourat

Když je těžké získat zákazníky, pak je těžší přesvědčit firmy. To komentuje i Ivan Chrástek: „Když přijdete do firmy a řeknete „my jsme ta firma, máme takové zkušenosti…atd.“, tak ty firmy nevěří, protože kontrují, že ony už mají partnera, nebo si to dělají samy. Z 97 % tak slyšíte, že oni nás nepotřebují. Jsou opatrné. Musíte to budovat jak sněhovou kouli, když vytvoříte ten pracný střed, pak se to nabaluje lehce.“ Oceňuje tak spolupráci s firmou Uniglobe Travel, že pomáhá budovat to jádro, na které se pak mohou nabalit další klienti. Cesta to však není procházka růžovým sadem, ale bojovný Ivan Chrástek si jde za svým cílem a věří v úspěch.

Franchisantovi Ivanu Chrástkovi vyšli Uniglobe Travel vstříc nejen v ČR, ale i z ostatních regionů. Minulý rok zajel do Velké Británie, aby se poradil s kolegy z britské pobočky, kteří by mu ukázali různé tipy a triky, jak byznys posunout dopředu. „Ze začátku se mi služby pro firemní klientelu nerozšiřovaly podle mých představ, protože to šlo příliš pomalu. Svěřil jsem se svým kolegům na meetingu Uniglobe Travel, který byl pořádán pro podporu technologie a marketingu. Ve Velké Británii mi dali mnoho tipů, jak svůj byznys vést a jsem jim za to hodně vděčný. Velmi mi toto setkání pomohlo lépe rozjet můj byznys u nás v regionu.“ Díky globálnímu rozšíření Uniglobe Travel může franchisant Ivan Chrástek nabízet lepší služby pro firmy po celém světě, což je velká konkurenční výhoda.

Spočítejte si, jestli jste připraven

A jaký recept má Ivan Chrástek pro potenciální podnikatele, kteří si chtějí otevřít ať už svůj vlastní byznys či se porozhlédnout po nějaké franchise? „Neměl by se dívat na to, co je ve franchise levné, ale měl by si sám udělat inventuru u sebe. Především si vybrat, co by chtěl dělat na základě vlastních předpokladů. Jestli vůbec chce podnikat, jaké jsou jeho předpoklady mentální a fyzické, zda to může zvládnout.  Je to tvrdá práce, musí tvrdě makat, i když se mu nedaří, třeba i několik let,“ vyjmenovává Ivan Chrástek a dodává: „Další předpoklad je nikdy nečekat zisk, to je nejhorší motivace. Není to dobrý předpoklad pro dobré fungování byznysu. Největší firmy vznikly na neočekávání ničeho.  Když mu to přináší radost, může to i přinést peníze.“

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank