Kolébka franchisy

Franchisová síť McDonald’s patřila mezi první franchisové koncepty, které se u nás objevily. Dnes zde vede více jak 90 poboček, z čehož třetina je franchisových.
Pátek
15.08.2014
Americké franchisové systémy vytvořily základ pro franchising v Česku. Další se u nás snaží prosadit.
 

Jak ukazuje Franchising Report za rok 2013, který zpracovala poradenská společnost PROFIT system, franchisové koncepty ze zahraničí u nás zaujímají 40 % na trhu. Avšak i když českých konceptů je v tuzemsku přece jen více, ty zahraniční se mohou pochlubit tím, že si dokázaly vytvořit dlouholetou tradici. Nejvíce takových franchisových systémů pochází z USA.

Největší úspěchy u nás ze zahraničí zaznamenávají franchisové koncepty z USA. Už po pádu komunismu se začaly americké firmy prosazovat na našem trhu, a tím vytvářeli základ pro franchising u nás. Dlouhodobě zde působí zejména koncepty z oblasti gastronomie jako McDonald’s, KFC či Subway  a realit jako RE/MAX, Century 21 či Coldwell Banker. „Česká republika je americkými firmami vnímána jako stabilní země s rozvinutou a prosperující ekonomikou. Sama je díky vysoce kvalifikované pracovní síle, ideální centrální poloze, rozvinuté infrastruktuře, ale i díky nižším nákladům ve srovnání se západní Evropou atraktivní destinací pro americké franchisové firmy,“ říká Jana Rückerová z amerického velvyslanectví.

USA určuje trendy

Americké firmy se snaží prosadit v Česku i přes větší konkurenci českých franchisových konceptů, které se díky „vlastenectví“ občanů prosazují mnohem více. Většinou se to podaří především těm, co přinesou na trh převratnou novinku. Například před dvěma lety přinesl revoluci franchisový koncept ABCHI Home Expert, jež se zabývá kontrolou nemovitostí při nákupu. Velký boom zažilo i cvičení pro ženy s kruhovým tréninkem Contours, jež pokryl už celou republiku.

Američané český trh ještě nezatracují, ba naopak. Nové franchisové koncepty se poohlíží po českém trhu a chtějí svou značku prosadit. „Amerika nám má stále co nabídnout. Existuje mnoho oborů, ve kterých se franchising na našem trhu dosud neprosadil, například v oblasti domácí péče o seniory a v dalších službách,“ dodává Jana Rückerová.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017