Z mrazáku, ale čerstvě upečené

Franchisant Pavel Koula provozuje se svým partnerem 3 prodejny Fornetti v Praze, a to na Hájích, na Smíchovském nádraží a na stanici metra Hradčanská.
Středa
01.05.2013
V tuzemsku snad ani neexistuje člověk, který by neznal produkty prodávané pod značkou Fornetti. Za dobu působení si u nás našly pekárenské výrobky této sítě mnoho příznivců. Na tuto kartu vsadil i Pavel Koula, který se před čtyřmi lety stal partnerem tohoto franchisového konceptu.
 

V  podnikání nebyl Pavel Koula žádným začátečníkem. Před tím, než se stal franchisantem konceptu Fornetti, provozoval v Josefově dole v Jizerských horách svůj vlastní penzion. Po několika letech se rozhodl svůj penzion pronajmout a z hor se vrátil do Prahy, odkud pochází. „Myslel jsem si, že na horách se žije krásně, protože jsem tam jezdil za svým kamarádem na víkendy. A protože mne hory nadchly, pořídil jsem si tam penzion. Netrvalo dlouho a prozřel jsem. Realita na horách je taková, že mnohdy na nich nemusíte bojovat jen s konkurencí, ale také, což je smutné, se svým personálem a dokonce i místními obyvateli,“ přibližuje důvody svého návratu do velkoměsta Pavel Koula.  A protože byl ve správný čas na správném místě, naskytla se mu nedlouho po jeho návratu do hlavního města možnost, jak v podnikání pokračovat. I když jako on sám říká ve zcela jiném oboru.

Láska na první pohled

                  Jsou to zhruba čtyři roky, co Pavla Koulu oslovil jeho současný obchodní partner s nápadem pustit se do franchisového podnikání s konceptem Fornetti. „Rozhodování bylo více než jednoduché. Produkty této značky jsem znal a navíc mi chutnali, a to se nezměnilo do dnes,“ říká s úsměvem Pavel Koula, který spolu s kolegou momentálně provozuje tři prodejny Fornetti v Praze, ve kterých zaměstnává 16 lidí. Najdeme je v Hájích, na Smíchovském nádraží a na stanici metra Hradčanská. Plány obou podnikatelů však ještě nekončí. V současné době hledají vhodné místo pro čtvrtou provozovnu a do budoucna by jich chtěli mít až pět.

                Právě sehnat ono správné místo, které je základem úspěchu a dovíjí se od něj to, jak e vám bude v budoucnu dařit, je tím největším oříškem. A jak Pavel Koula upozorňuje, často je jeho objevení velkým dílem náhody. „Kolikrát se vám stane, že to správné místo najdete hned, ale jindy, jako třeba my nyní, běháte celé měsíce, rozhlížíte se a tu správnou lokalitu ne a ne najít. Můžete tak někdy hledat měsíc, jindy pak třeba čtyři roky. Někdy už se vám může zdát, že jste našli poklad v podobě perfektního místa. Postupem času však zjistíte, že prostor je sice fajn, ale produktu, se kterým obchodujete se zde prostě nedaří,“ doplňuje Koula. Důležité je si uvědomit, že výběr prostoru ovlivní výši nákladů souvisejících s jejím přizpůsobením danému provozu. S tím souvisí i jednání s úřady, se kterým má i Pavel Koula své zkušenosti. Naštěstí pro něj je koncept Fornetti nastaven tak, že úřední šiml do jeho chodu nezasahuje tak výrazně jako třeba v případě lahůdkářství nebo dokonce restaurací.

Mile a s úsměvem

Největší výzvou pro podnikatele je sehnat kvalitní personál. A není to jen otázka počáteční fáze, kdy se byznys rozjíždí. Jak sám Pavel Koula říká, vzhledem k tomu, že od konceptu Fornetti má pro běžný provoz zajištěno téměř všechno, je práce s prodavačkami právě tou největší a i nejsložitější náplní práce. „V dnešní době je základem úspěchu sehnat lidi, kteří chtějí pracovat, což je poměrně těžké,“ popisuje svou zkušenost. Jednou z cest, kterou si i Pavel Koula vyzkoušel, je prostřednictvím inzerátu. Situace je momentálně taková, že na jednu takovou pracovní pozici se ozve až 300 zájemců, kteří vám denně volají. „Již na základě telefonického kontaktu zjistíte, že velká většina z nich ani přesně neví, na jakou pozici se hlásí, nebo poznáte ihned, že by se na ni nehodila. S 5O z nich si domluvíte schůzku, dorazí vám jich o něco méně. Po prvním setkání se tak s deseti domluvíte na tom, že by si šli práci zkusit. Přijde vám jich ani ne polovina. Běžně se stává, že někdy prostě toho pravého člověka nenajdu a mohl bych tento proces opakovat do nekonečna,“ líčí martýrium se sháněním zaměstnanců Pavel Koula s tím, že od toho způsobu náboru personálu raději upustil a začal hledat prodavače a prodavačky přes známé. Což, jak sám říká, také není stoprocentní, nicméně šance jsou v tomto případě větší. Aby vše však nevypadalo tak černě, je třeba říci, že i v provozovnách Fornetti, které jsou v rukách Pavla Kouly, najdeme prodavačky, které jsou s ním od začátku, tedy zhruba čtyři roky. A když se na ně podíváte, stále je to baví.

                Mít takový personál je dle Pavla Kouly opravdová radost. Jsou tváří obchodu a ke svým zákazníkům si vytváří určitý vztah. Denně se totiž setkávají s těmi samými lidmi, kteří si produkty této minipekárny oblíbili. Dá se říci, že 60 procent denní návštěvy tvoří stálí zákazníci. Dokonce mezi nimi najdeme i takové lidi, kteří si dennodenně objednávají to samé třeba až po dobu dvou let. Takové věrné zákazníky ke změně nepřiměje ani nižší cena jiných produktů. „Zkoušel jsem například nabízet něco jako Fornetti menu, jehož součástí by mimo našeho pečiva byla i káva. Ani tento nápad však nezabral,“ uvedl Koula.

                Výhodou je, že personál nemusí být nijak zvlášť zkušený v oblasti prodeje potravin. Vše potřebné se od Fornetti naučí. „Já sám jsem toho důkazem.  Na začátku jsem o této oblasti vůbec nic nevěděl. Nicméně franchisor vždy pošle ke svému novému franchisantovi specialistu, který ho všechny potřebné věci naučí, vysvětlí mu, jak zacházet s pecemi, jak rozeznat jednotlivé produkty od sebe, což ve zmraženém stavu není zase tak jednoduché. Ostatní si však musíte osahat sami,“ říká Pavel Koula s tím, že je naprosto nezbytné, aby si majitel franchisové pobočky stoupl alespoň v té počáteční fázi za pult a Fornetti prodával. Jen tak bude schopen předat své zkušenosti zaměstnancům a reagovat na jejich připomínky nebo dotazy. On sám za kasou svého obchodu strávil první rok podnikání pod hlavičkou Fornetti.

Marketing od A do Z

                Jako nespornou výhodu podnikání pod zavedenou značkou vidí Pavel Koula zejména jedinečnost produktu, který zákazníkům nabízí. Může tak mít jistotu, že nikde v okolí svých provozoven nenajde přímou konkurenci, která by prodávala to samé, což je dle jeho slov v dnešní době zázrak. Zároveň prodává výrobky, které již mají na našem trhu jméno, má v České republice historii a dosáhl již určité úrovně popularity a oblíbenosti. Nemusí tak neustále složitě vysvětlovat, co Fornetti jsou. Za to vděčí mimo jiné i marketingové podpoře ze strany franchisora, která v současné době, kdy již provozuje několik obchodů této značky, tvoří hlavní pomoc ze strany poskytovatele licence. V případě, že firma uvádí na trh nový produkt, zásobí své franchisanty veškerými propagačními materiály informujícími o této novince, zařídí roznos letáků, pomůže s nastavením promočních akcí. Plusem je také samozřejmě zařazení do dodavatelského řetězce. „Za čtyři roky působení jako franchisant konceptu Fornetti jsem nezažil, aby můj dodavatel zvýšil cenu. To je velmi příjemné a dovolí mi to sestavit obchodní plán tak, že se nemusím bát změn v podobě růstu nákladů na nákup zboží,“ doplňuje Koula s tím, že jedinou věcí, kterou by mohli franchisanti tohoto konceptu považovat za nevýhodu, je systém cenové politiky. Společnost Fornetti Bohemi se svými franchisovými partnery uzavírá takzvané cenové dohody, které zajistí, že ceny Fornetti budou všude stejné. Výjimku tvoří pouze Praha, kde je cena vyšší. Důvodem neoblíbenosti tohoto kroku u franchisantů může být fakt, že s cenou nemohou libovolně hýbat, ale musí ze svých výdělků poplatit nájem, provoz, personál. Existuje zde, ale jakási přímá úměra – lepší místo rovná se dražší místo, avšak většinou zde franchisanti dosahují vyšších prodejů.

                Podnikání s konceptem Fornetti není jedinou zkušeností Pavla Kouly s franchisingem. „Kdysi jsem měl smlouvu i s jiným franchisovým konceptem. Dozor centrály byl v tomto případě natolik striktní, což mi příliš nevyhovovalo. Se společností Fornetti Bohemia se nám podařilo najít kompromis mezi našimi názory na podnikání, což je velmi fajn. Je příjemné vidět, že s vámi poskytovatel licence o fungování prodejny diskutuje. Přehnaný tlak ze strany centrály není efektivní a mnohdy může být až kontraproduktivní,“ dodává Pavel Koula.