01.12.2014

Méně znamená více

V letošním roce získala ocenění Česká štika v soutěži Štiky českého byznysu společnost Elektra PV. Generální ředitel Petr Václav v rozhovoru uvedl, jaká cesta k ocenění vedla.

Jak byste popsal našim čtenářům čím se zabývá Vaše společnost Elektra PV?

V roce 1992 byla do obchodního rejstříku zaplána firma Elektra PV, která se zabývala především velkoobchodním prodejem elektrospotřebičů pro domácnost. Porevoluční hlad po spotřební elektronice nahrával i růstu firmy. V několika letech Elektra PV zásobovala většinu prodejen v Jihočeském kraji. Vývoj v obchodě šel rychle dopředu a nástup řetězců a internetového prodeje firmě značně komplikoval odbyt. Ubylo malých prodejců a tím došlo ke snížení našeho obratu. Lidé si jednoduše zvolili jiný styl nákupu. V této fázi jsme buď mohli přežívat a nadávat, nebo zásadně změnit systém obchodování. Tehdy (již opět malá) firma upustila od klasického maloobchodního prodeje a začala se postupně věnovat internetovému šíření své značky.

Petr Václav Foto LevneElektro

Společnost Elektra PV vznikla v roce 1992. Od roku 2005 se soustředí především na internetový prodej elektroniky. Letos generální ředitel Petr Václav (vpravo) převzal ocenění Česká štika v soutěži Štiky českého byznysu.

Kdy jste se rozhodli vstoupit do online vod?

Zhruba v roce 2005 bylo zcela rozhodnuto i o změně velkoobchodní orientace naší firmy na již zmiňovaný internet. Pro internetový prodej byla zvolena (původní) doména www.levneelektro.com. Od samého počátku bylo naším záměrem se věnovat tomu, čemu rozumíme, proto i levneELEKTRO začínalo s prodejem převážně bílé techniky. Později přibyly i ostatní dnes velmi populární sekce.

Z původních 3 zaměstnanců společnosti v roce 2005 jsme postupně vybudovali jeden z nejsilnějších internetových obchodů v ČR, který zaměstnává více než 100 lidí a ročně expeduje své zboží k více než 300 000 zákazníkům.

Jak byste zhodnotil letošní rok? Jak byste jej srovnal s rokem minulým?

Rok 2013 pro nás byl historicky nejúspěšnějším, co se do obratu i ostatních komodit hospodářských výsledků týče. Na druhou stranu se naše společnost začala potýkat s problémy krachujících a nespolehlivých dodavatelů. Např. v roce 2013 opustili náš trh 3 významné evropské značky, konkurenční tlak nevydrželi naši 2 zahraničně významní velkoobchodní dodavatelé a naše společnost se začala potýkat i s nešvarem dodavatelských firem, které se z nouze staly nespolehlivými plátci DPH.

Proto jsme v roce 2014 změnili koncepci prodeje vč. dodavatelské struktury a pod heslem méně znamená více se soustředíme především na ziskovost, nikoli na obrat naší společnosti.

Spotřebiče předáváte ve výdejních místech. Neuvažovali jste rozvíjet výdejní místa franchisově?

Výdejní místa jsou jen marketingovým tahem, jejich provoz je finančně náročný. V plánu na rok 2015 zvažujeme možnosti franchisingu, avšak i tato varianta přináší i své problémy. Naše výdejní místa chceme v roce 2015 (1.Q) rozšířit o Plzeň a Bratislavu. Osobně však musím poznačit, že tento světový unikát v e-commerce mi jde značně proti srsti.

Místo toho, abychom vylepšili služby ve smyslu doručení na adresu, se konkurence pouští do budování výdejní sítě, která v podstatě stála za zhroucením kamenného prodeje.

Jak byste popsal trh, na kterém Vaše společnost působí? Jak se díváte na konkurenci?

Situace na trhu není dobrá. Stát umožňuje zahraničním podnikatelským subjektům vstupovat na české území a tyto subjekty pak leta vykazují značné ztráty nad svým hospodařením a to jen za jediným účelem - oslovení a získání marketshare.

Pokud se dívám na přímou konkurenci, tak zdali nejsou jejich výsledky úmyslně nezmanipulovány nebo zveřejněny, jsou tyto hodnoty vypovídající o mém tvrzení jednoznačné. Ztráty nad hospodářskými výsledky se pohybují v rozmezí -50 až - 300 milionů Kč.

Konkurenti si v podstatě trh po leta kupují a když nevyjde investiční skupině plán rozvoje, tak se stáhne jinam. Řekl bych, že situace je obdobná jako např. v potravinářství, kde lobby ovlivňuje 5 velkých zahraničních hráčů, krmících Českou republiku supermarketovým hnojem, přičemž obyčejný český živnostník již takřka vymizel, jelikož je nekonkurenční. Daně jsou pak u těchto subjektů vyvedeny ze státní kasy, jelikož tyto konglomeráty daní v Holandsku, na Kypru či v jiném daňovém ráji.

Získali jste ve Štikách českého byznysu ocenění Česká štika. Co pro Vás toto ocenění znamená?

Osobně jsem rád, že podobné ankety vznikají. Obdivuji celý realizační team i sponzory, kteří dokázali za několik let udělat z této akce prestižní záležitost. Určitě je strašně pěkné, když se parta lidí domluví na tom, jak pomáhat druhým, zviditelňovat je a přitom z celkového snažení mít převážně užitek pouze ve formě dobrého pocitu nad dobře odvedenou prací. Nám Štiky českého byznysu přinášejí lukrativní pohled ze směru našeho zákazníka a my se našim zákazníkům snažíme ukázat, že tuto cenu jsme nezískali jen tak.

Dnes se prezentujeme pouze dvěma přidanými hodnotami. První jsou právě Štiky, druhou pak Heuréka shop roku, kde jsme se tento rok stali absolutními vítězi zákaznické popularity. U Štik rozhodují o pořadí odborníci u Heuréky zákazníci, což je pro nás dobrý koktejl v konečném výsledku. Ostatní ankety, kde si pořadí zaplatíte, ignorujeme.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank