Zahraničí hraje na Slovensku prim

Ideální na Slovensku nejsou ani podmínky pro financování franšízového podnikání. Podle prezidenta SFA Jozefa Šétaffyho se daleko více podporují startupové projekty, při jejichž realizaci je statisticlá míra podnikatelského rizika vysoká. U franšízingu je tomu většinou naopak.
Neděle
14.12.2014
Na slovenském trhu momentálně působí více než 130 franšízových konceptů. Drtivá většina jich je z ciziny.
 

Zhruba 100 zahraničních franšízových značek funguje v současnosti na Slovensku. Dalších více než 30 se na vstup na slovenský trh dlouhodobě připravuje. Z toho vyplývá že zastoupení domácích sítí je ve výrazné menšině a výrazná změna se nedá očekávat ani v následujícím roce. Jak informovala Slovenská franšízingová asociace, v blízké budoucnosti se na trh chystá vstoupit zhruba 7 značek původem ze Slovenska.

Ve vyspělých zemích je však dlouhodobý trend opačný. Počet domácích značek v nich převyšuje počet těch zahraničních. „Jedním z důvodů této skutečnosti je to, že vznik, tvorba a rozvoj nové, původem slovenské, franšízové sítě je dlouhodobý a poměrně finančně náročný proces. Každý franšízový koncept nabízený jako úspěšný a hodnotný produkt musí být nejprve v praxi ověřený, jinak si nezíská důvěru rozumného zájemce o licenci,“ říká Jozef Šétaffy, prezident Slovenské franšízingové asociace (SFA).

Franšízovým řetězcem s nejvyšším počtem provozoven je podle údajů SFA na Slovensku síť minipekáren Fornetti, kterých na trhu najdeme 250. Následují realitní společnosti RE/MAX se 43 a Directreal s 31 pobočkami. Čtvrté místo patří COOP Jednotě, která má stejný počet provozoven jako Directreal. První pětku pak uzavírají pneuservisy Pneubox s 30 obchodními místy.

Vliv podnikatelského prostředí

V průběhu letošního roku ukázal rozvoj franšízingu na Slovensku své příznivé i nepříznivé stránky. Pozitivním trendem je expanze úspěšných franšízových konceptů, které na slovenském trhu už působí a otevírají nové provozovny. „Tento rozvoj podporuje zejména výstavba nových obchodních center i v menších městech, čímž se vytváří další prostor pro umístění poboček zavedených značek,“ vysvětluje Jozef Šétaffy.

Jako negativum lze pod Šétaffyho hodnotit stagnaci reálného vstupu nových zahraničních konceptů i přesto, že řada z nich svůj příchod na slovenský trh již dlouhodobě avizuje. „Příčinou jsou zejména přetrvávající nepříznivé podnikatelského prostředí, vysoká byrokratická zátěž a daňové zatížení, stejně tak i zdlouhavá a nepředvídatelná vymahatelnost práva. Kupní síla spotřebitelů je pak strukturovaná a stále poměrně nízká,“ doplňuje Šétaffy s tím, že i přes dřívější optimistická makroekonomická očekávání vlády ohledně trhu přetrvávaly i v roce 2014 důsledky krize, které pociťovali hlavně malí a střední podnikatelé.        


Populární na fóru

Kolik může stát pronájem v nákupním centrum?

Dobrý den, souhlasím s Darsi... Já se zajímala o pronájem v Avionu a tam mě byla nabídnutá cena 61000 Kč za 52 m2. Nakonec jsem to teda nevzala, protože bysme to...

3 komentář(e)
posledni 14.10.2018
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017