Franšízový koncept Anytime Fitness vtrhl na trh USA před 3 lety. V roce 2014 se stal dle magazínu Enterpreneur nejlepší franšízou.
Sobota
20.12.2014
Magazín Enterpreneur sestavil 500 nejlepších franšíz pro následující rok. Vyhrál koncept Hotel Hampton. V Česku vede zdravotní styl.
 

Jen pár dní zbývá do konce roku 2014. Během těchto posledních chvil se nejen rekapituluje končící rok, ale také se vzhlíží do toho dalšího. Magazín Enterpreneur, který dlouhodobě srovnává franšízové koncepty a vytváří žebříček těch nejlepších, vydal Top 500 franšíz, o kterých se bude v roce 2015 mluvit. Společnosti byly hodnoceny na základě jejich hospodářského růstu, finanční síly a celkové stability.

Nejlepší firmy pocházejí z kolébky franšízingu, ze Spojených států amerických. Na prvním místě se umístil hotelový řetězec Hotel Hampton. Společnost během let 2013 a 2014 otevřela 33 hotelů na základě franšízové licence. Plánuje globální expanzi. Na druhé místo se dostal franšízový systém Anytime Fitness. Ten vystřelil do prvních pozic jako raketa. Američané si tato fitness, které fungují 24 hodin denně, oblíbili tak, že během dvou let už v USA funguje přes 2 tisíce poboček. Už začíná objevovat i Evropu, působí v Polsku, Irsku, Nizozemí, Španělsku a Velké Británii. Česká republika možná brzy přivítá Anytime Fitness též.

Třetí a čtvrté místo patří fastfoodovým sítím, Subway respektive Jack in The Box. Subway se dlouhodobě umisťuje na prvních pozicích, nicméně jeho pozice začíná klesat. V Česku působí koncept dlouho, ale zatím zde má jen 17 poboček. Předbíhá jej jak McDonald’s či KFC. Tyto dva koncepty se však dle žebříčku Enterpreneur nedostaly ani do první desítky. „Už i my si všímáme v Česku, že gastronomické koncepty se dostávají do pozadí a jejich pozice přebírají systémy s originálním nápadem. Ovšem i přesto zůstávají v předních pozicích,“ dodává Adam Rezek z poradenské firmy PROFIT system.

Česká republika se nemůže se Spojenými státy americkými s franšízovými koncepty srovnávat. Pokud se však podíváme na tuzemský trh, i zde můžeme najít úspěšné firmy, co se rozvíjí na základě franšízové licence. „Hodně se u nás mluví o zdraví, ať už jde o pohyb či potraviny. Společnosti, co se tak na zdravý životní styl specializují, mohou v Česku uspět,“ komentuje styl Adam Rezek. Dobrou pozici si tak vytvořily firmy jako Naturhouse, Svět zdraví, Expreska, Jumping a další.

Hodně se mluví také o zdravých potravinách, pro které jsou Češi schopni pustit i tu korunu navíc. To pomohlo například konceptům Náš grunt, Sklizeno či Svět bedýnek. Trendem je také návrat zákazníků do menších obchodů před nákupy v hypermarketech. Úspěchy tak získávají koncepty jako Žabka, Hruška, Můj obchod či Brněnka.