09.02.2009

Franchising 2008: Ve znamení gigantů

Vloni na český trh vstoupili další američtí obři Starbucks, Burger King a Century 21.

Rok 2008 v českém franchisingu byl jednoznačně ve znamení příchodu gigantů. Na začátku 90. let to byly značky jako McDonald´s, Yves Rocher či OBI. V loňském roce se k nim přidaly Starbucks, Burger King a Century 21. V podstatě se tak na našem trhu doplnila silná americká šestice, ke které je ještě možné přiřadit fast-foodové řetězce Subway a KFC. Zajímavostí je, že všechny tyto sítě pocházejí z USA, tedy ekonomiky, která se potýká s největšími problémy za několik desítek let. Pro naši ekonomiku jde v době předpokládané stagnaceči dokonce poklesu jednoznačně o dobrou zprávu.

Vůně kávy

Již na začátku roku rozvířil vody franchisového podnikání u nás americký Starbucks – klasika v oblasti kavárenských řetězců. Vstup byl vskutku pompézní a podpořil ho svou účastí také samotný zakladatel řetězce Howard Schultz. V USA a Austrálii se firma potýká s problémy a zavírá stovky kaváren a soustředí se na Evropu. V Česku během prvního roku Starbucks otevřel osm provozoven, všechny jsou v Praze.

Whooper a ti druzí

Sparta nebo Slavie? McDonald´s nebo Burger King? Ti, kteří mají jasno, se konečně dočkali. Do Česka na podzim loňského roku vtrhla hamburgerová klasika Burger King se svým Whooperem. I přes malé zaškobrtnutí „krále burgerů“ v začátku provozu prvního fast-foodu na Zličíně, se zřejmě můžeme těšit na bratrovražedný boj. McDonald´s má však zřetelný náskok v podobě 78 provozoven. Burger King prozatím zůstal u jednoho obchodu.

21. století v realitách

Ještě tvrdší boj je možné čekat na realitním trhu, který s největší pravděpodobností čekají zásadní změny. Odborníci hovoří o tom, že nepřežije až polovina realitek. Boj ještě posílí zářijový vstup jednoho z největších franchisových realitních řetězců na světě, americkou Century 21. Opět je tak možné čekat tvrdý souboj, tentokrát především s RE/MAX, který má již přes 100 podepsaných franchisových licencí. Na cestu franchisingu se loni vydaly i české realitky, například brněnská společnost Real Spektrum.

Dařilo se …

Většině franchisových systémů se také díky vývoji české a světové ekonomiky dařilo. Ve vzdělávání to byl například unikátní systém výuky angličtiny Helen Doron, který loni otevřel šest nových poboček. Na domácí trh doslova vlétl řetězec tzv. convenience marketů Žabka, který na konci roku hlásil přes 30 obchodů. Dařilo se také samoobslužným restauracím The PUB, které získaly dokonce titul Byznys Rebel za originální nápad. Stabilní růst zaznamenal také řetězec Indeco, který se zabývá výrobou a prodejem skříní na míru. Na trh nově vstoupily také systémy jako například španělský Naturhouse. Nově se do podnikání na bázi franchisingu pustily například Pivní lázně pivovaru Chodovar.

… ale také nedařilo

Některým franchisovým sítím se i přes pozitivní vývoj ekonomiky po větší část roku zcela nedařilo. Velmi silnou kávu museli vypít majitelé Coffee Heaven. Řetězec ohlásil uzavření šesti z 19 kaváren v Česku, stahuje se i z jiných zemí východní a střední Evropy. Případem spíše pro kriminalisty je pak dění kolem „franchisové“ reality Arden Reality. Přes smělé plány o expanzi do celé Evropy nakonec skončila s okradenými klienty, kterým dluží přes 17 milionů korun.

Ing. Martin Jonáš
jednatel
PROFIT system franchise services s.r.o.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank