Výrobní franšíza? Moc nebývá

Výrobní místa pomocí franšízy rozvíjí například koncept Fitness food menu. V nich se vyrábí jídlo do distribučních center. V Česku je tento způsob ojedinělý.
Sobota
17.01.2015
Franšízový trh v Česku zažívá rok od roku příval nových značek, v oblasti obchodu a služeb. Může však franšíza fungovat ve výrobě?
 

Obchod a služby. Slova, které jsou ve franšíze skloňována neustále. Ovšem na trhu existuje i další důležitý prvek, aby trh fungoval, a tím je výroba. Pokud se podíváme na franšízing, pak ve zkratce podnikatel prodává licenci na svůj nápad dalším podnikatelům a tím rozvíjí svou síť. Může vůbec tato spolupráce fungovat ve výrobě? Ano i ne.

V České republice výrobní franšízu jako takovou nenajdeme. Důvodem jsou vysoké pořizovací náklady, které přicházejí se stavbou výrobní haly, případně pořízení technologií vhodných k výrobě. „Pokud bychom aplikovali franšízový model například na výrobu dveří, museli by vhodní franšízanti pocházet zejména z výrobních firem. Samotný podnikatel asi továrnu nemá. Otázka je, jestli by se těmto firmám vyplatilo rozšiřovat své výrobní kapacity,“ říká Adam Rezek ze společnosti PROFIT system s tím, že zájem by v tomto případě měly firmy z oboru zpracování dřeva, které by už dveře tak či tak mohly vyrábět.

I přesto však může výrobní franšíza fungovat. Společnost může prodat licenci například do jiného státu či kraje, které jsou hodně vzdálené a dodávky do daných oblastí z jedné továrny by se jim prodražily mnohem více. V tomto případě však jde o velkou investici, kterou si společnost bude řídit spíše sama, než by našla franšízanta. „Najít vhodného franšízanta je totiž běh na dlouhou trať a vybudování nové továrny někdy nepočká,“ uzavírá Adam Rezek.

Franšíza se tak bude nadále rozvíjet v oblasti obchodu a služeb. Malé výrobny i formou franšízy rozvíjí například koncept "krabičkových" diet Fitness food menu, jehož franšizanti si zavedou jedno výrobní místo a několik distribučních. Podobných firem je však velmi málo, franšízové koncepty využívají především dodavatelů. Má-li franšízor výrobnu, bude tak sloužit především k výrobě zboží potřebných k prodeji ve franšízových obchodech, ne k tomu, aby ji rozvíjel jako samotnou franšízu.


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017