17.01.2015

Výrobní franšíza? Moc nebývá

Franšízový trh v Česku zažívá rok od roku příval nových značek, v oblasti obchodu a služeb. Může však franšíza fungovat ve výrobě?

Obchod a služby. Slova, které jsou ve franšíze skloňována neustále. Ovšem na trhu existuje i další důležitý prvek, aby trh fungoval, a tím je výroba. Pokud se podíváme na franšízing, pak ve zkratce podnikatel prodává licenci na svůj nápad dalším podnikatelům a tím rozvíjí svou síť. Může vůbec tato spolupráce fungovat ve výrobě? Ano i ne.

FFmenu krabicky Foto Volf

Výrobní místa pomocí franšízy rozvíjí například koncept Fitness food menu. V nich se vyrábí jídlo do distribučních center. V Česku je tento způsob ojedinělý.

V České republice výrobní franšízu jako takovou nenajdeme. Důvodem jsou vysoké pořizovací náklady, které přicházejí se stavbou výrobní haly, případně pořízení technologií vhodných k výrobě. „Pokud bychom aplikovali franšízový model například na výrobu dveří, museli by vhodní franšízanti pocházet zejména z výrobních firem. Samotný podnikatel asi továrnu nemá. Otázka je, jestli by se těmto firmám vyplatilo rozšiřovat své výrobní kapacity,“ říká Adam Rezek ze společnosti PROFIT system s tím, že zájem by v tomto případě měly firmy z oboru zpracování dřeva, které by už dveře tak či tak mohly vyrábět.

I přesto však může výrobní franšíza fungovat. Společnost může prodat licenci například do jiného státu či kraje, které jsou hodně vzdálené a dodávky do daných oblastí z jedné továrny by se jim prodražily mnohem více. V tomto případě však jde o velkou investici, kterou si společnost bude řídit spíše sama, než by našla franšízanta. „Najít vhodného franšízanta je totiž běh na dlouhou trať a vybudování nové továrny někdy nepočká,“ uzavírá Adam Rezek.

Franšíza se tak bude nadále rozvíjet v oblasti obchodu a služeb. Malé výrobny i formou franšízy rozvíjí například koncept "krabičkových" diet Fitness food menu, jehož franšizanti si zavedou jedno výrobní místo a několik distribučních. Podobných firem je však velmi málo, franšízové koncepty využívají především dodavatelů. Má-li franšízor výrobnu, bude tak sloužit především k výrobě zboží potřebných k prodeji ve franšízových obchodech, ne k tomu, aby ji rozvíjel jako samotnou franšízu.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank