pondělí
19.01.2015
Předseda představenstva společnosti Partners Petr Borkovec v rozhovoru poukázal nejen na loňské úspěchy, ale také upozornil na trendy na finančním trhu.
 

Jak se dařilo společnosti Partners v loňském roce? Jak byste jej srovnal s rokem 2013?

Zatím ještě nemáme k dispozici finální výsledky za rok 2014, ale předběžně bude obrat společnosti těsně pod 1,2 miliardy korun a zisk 120 milionů korun. Obrat společnosti klesl kvůli dalšímu propadu pojistného trhu. Ten se odhaduje v běžně placeném pojistném až na mínus 30 %. V Partners to bylo cca 10 %. Naší výhodou je to, že sázíme na komplexní poradenství a finanční služby ve všech segmentech finančního trhu. Tedy pokles v jednom segmentu nás nijak existenčně neohrožuje, protože ho vyrovnáváme nárůstem jiných oblastí. K většímu poklesu obratu nedošlo především díky dalšímu růstu v oblasti jednorázových i pravidelných investic, růstu hypoték a ostatních úvěrů na 17 miliard korun a především díky novým distribučním kanálům, jejichž význam prudce vzrostl.

Které z Vašich dceřiných firem rostly nejvíce?

Vyšší zisk zajistily především dceřiné společnosti Partners investiční společnost, Partners media a Partners akademie, které úspěšně rostou. Zejména Partners investiční společnost byla v roce 2014 velmi úspěšná a zajistila klientům velmi slušné zhodnocení a díky success fee tak dosáhla poprvé zisku. Výsledky roku 2014 považuji v porovnání s celým trhem i minulým rokem za vynikající a za velký příslib do dalších let.

Svou síť Partners rozvíjíte i na základě partnerské spolupráce. Jak pokračoval rozvoj v této oblasti?

Růst počtu i obratu našich bankovních a poradenských poboček je jedním z důvodu, proč jsme úspěšně zastavili pokles a máme nastartováno k růstu. Pobočky Partners market v loňském roce dosáhly obratu přesně dle našeho plánu, a to ve výši 70 milionu korun, přičemž ve čtvrtém čtvrtletí již tvořili 10 % nového byznysu. Tyto pobočky excelují především v poskytování servisu našim stovkám tisíců klientů, kteří mohou využívat servis svých osobních poradců i těchto kamenných poboček s velmi vstřícnou otevírací dobou i širokou škálou služeb. Toto nemůže nabídnout nikdo z konkurence a je to velmi zajímavá synergie. Naším poradcům tak pobočky mohou generovat další příjem, obstarat klienty, o které se nestihnou postarat, nebo nabídnout oblast bankovních služeb a zajištění majetku. Pro franšízanty je to zdroj aktivit, dalších klientů a obchodu. A z pohledu firmy to navíc řeší problém klientů bez poradce, což je zásadní záležitost vzhledem k fluktuaci na trhu.  

V roce 2014 jsme otevřeli 30 poboček a aktuálně se jejich počet blíží 50 pobočkám. Radost nám také dělá slušný růst obratu na jednotlivé pobočky, kdy TOP 10 franšízantů mělo průměrný obrat 2,5 miliony korun. Toto průměrné číslo je však stále daleko za možnostmi i očekáváním. V roce 2015 plánujeme otevřít 40 nových poboček, očekáváme obrat 190 milionů korun a další růst průměrného obratu TOP 10 otevřených franšíz na 4 až 5 milionů korun. Růst ovšem zaznamenáváme i v dalších podnikatelských partnerských možnostech, které nabízíme. Rostl počet certifikovaných VIP poradenských kanceláří zaměřených na VIP klientelu, investice a asset management a to na 25 a počet VIP Consultantů vzrostl na 400.  

Spolupracujete v oblasti bankovních služeb s UniCredit Bank. Uvažujete stále o založení vlastní banky?

Jak už asi zaznělo mnohokrát, banka u nás zatím není na pořadu dne. Je to možnost do budoucna, pokud pro nás bude stále zajímavý. V době, a už je to skoro pět let, kdy jsme se o tuto problematiku zajímali, to bylo pro téměř začínající firmu, kterou Partners tehdy byli, velmi nákladnou záležitostí. Proto jsme se nakonec domluvili na spolupráci s UniCredit Bank formou partnerství v projektu Partners bankovních služeb. A to nám vyhovuje a úspěšně se rozvíjí. Zvažovali jsme možnost otevření nového brandu právě ve spolupráci s UCB. Za těch pět let se změnily naše priority a vyvinuli jsme se. Máme spousty dalších projektů a aktivit, na které se zaměřujeme – spolupráce s OK Group, vlastní Partners investiční společnost, projekt Partners domov, franšízy Partners market, úspěšná expanze v on-linu, takže momentálně nevidíme důvod investovat do tak velkého projektu, jako je Partners banka. Ale jak praví klasik: Nikdy neříkej nikdy.

Na konci roku se změnily podmínky v oblasti životního pojištění. Jak to vnímal trh?

Konec roku byl opravdu ve znamení turbulentních změn v oblasti daňových režimů u IŽP. Za nás, Partners, to jednoznačně vnímáme jako změnu, které prospěla k transparentnosti trhu a produktu. Problém je, že ta změna přišla moc rychle. Vždyť teprve 6. listopadu ji schválil prezident a od 1. ledna již vešla v platnost. Pojišťovny a celý trh, včetně klientů, měli zatraceně málo času, aby se se změnami seznámili, připravili se na ně, akceptovali je a v případě klientů je i pochopili. My jsme na změny byli připraveni včas, klienty jsme skrze naše poradce informovali a větší zádrhely jsme nezaznamenali. Je to dáno i tím, že u nás je pojištění primárně nastaveno na rizikové složky a tzv. průtokáče, tedy odklonění části mzdy přes IŽP, jsou u nás zakázanou metodou.

Hypotéky se stále drží na svých minimech. Myslíte si, že tento trend bude trvat i nadále?

Za Partners dlouhodobě sjednáváme desetinu trhu v oblasti úvěrů na bydlení, letos se opět budeme pohybovat okolo 15 miliard sjednaného objemu. Další 2 miliardy přidaly konsolidace, americké hypotéky a další úvěry.  Myslím si, že nízké sazby vydrží i nadále.