Zájem o produkty jsme prověřili
Proč si společnost Tiroler pro svou další expanzi vybrala právě Českou republiku?
Trh v České republice má pro nás dle našeho názoru velký potenciál. A to nejen z důvodů jeho blízkosti rakouskému trhu, ale především s ohledem na obdobné nebo srovnatelné zvyklosti, zájmy a poptávku potenciálních zákazníků. Zájem o nákup kvalitních potravin roste. Vytváří se zde dle našich průzkumů nový trh označovaný jako „Lifestyle-Markt“ a my při jeho zrodu vidíme i pro nás velkou šanci se na tomto trhu etablovat s našimi tirolskými specialitami. Pokud jde o získávání nových franšízových partnerů, tak vidíme i další velmi pozitivní prvek na rozdíl od jiných zemí, a to, že velmi mnoho potenciálních franšízantů mluví velmi dobře německy, což přináší velkou výhodu pro komunikaci, navazování kontaktů, školení v oblasti nabízeného sortimentu nebo prodejních dovedností.
Jaký potenciál vidíte na tuzemském trhu?
Na základě prvních zkušeností vidíme potenciál především ve velkých městech a jejich spádových oblastech. Počet nových franšízantů a tempo expanze úzce souvisí s tím, jak rychle se nám podaří získat master-franšízového partnera nebo tzv. area developera pro ČR. S podporou nového master-franšízového partnera si dovedeme představit, že se nám podaří dozhruba dvou let získat minimálně pět nových franšízových partnerů.
V čem se německý a rakouský trh s potravinami, kde vaše franšízové pobočky fungují, liší od toho českého?
Výrobky srovantelné s našimi jsou na českém trhu nabízeny v první řadě na farmářských trzích. Tyto trhy mají relativně krátkou historii, vznikaly v posledních pěti, šesti letech. Zde je první rozdíl mezi obdobnými trhy v Německu a v Rakousku. Farmářské trhy zde mají tradici dokonce několik staletí. Další rozdíl je, že farmářské trhy v ČR nejsou provozovány po celý rok, což zcela určitě rovněž souvisí s tím, že jsou na nich nabízeny převážně regionální produkty. Dle našeho názoru je však důležité, a určitě i pro zákazníky velmi zajímavé, nabídnout široký a kvalitní sortiment zboží, který by umožnil prodej na farmářských trzích i v zimě. Tento argument je, a bude možná i v budoucnu, jeden z důvodů nabídky zboží i ze zahraničí. Domnívám se, že v této oblasti je velmi zajímavý rozvojový potenciál pro české farmářské trhy, což nás velmi těší.
Najdete ještě nějaké další rozdíly?
Dále je možné konstatovat, že němečtí a rakouští zákazníci věnují všeobecně podstatně větší pozornost nákupu kvalitních a zdravých potravin, za které jsou ochotni zaplatit i přiměřenou a odpovídající cenu. Jsme si vědomi toho, že tento aspekt zřejmě souvisí s rozdílným vývojem našich zemí před rokem 1989, a že česká kupní síla stále ještě nedosahuje kupní sily v Německu nebo v jiných západoevropských zemí. Jak jsem se již zmínil, poptávka po srovnatelných a kvalitních potravinách, jaké nabízíme i my, stále roste. Lidé jsou i v ČR vice kritičtější, chtějí se stravovat zdravě a chutně. Na tomto trendu, který vítáme, bychom velmi rádi participovali i s našimi výrobky.
Na tuzemském trhu máte již jednoho franšízanta. Franšízová smlouva byla podepsána poměrně nedávno. Kdy dojde k otevření první pobočky a kde se bude nacházet?
Naše první franšízová smlouva byla podepsána se dvěma obchodními partnery v listopadu 2014. Začátek jejich obchodních aktivit na farmářském trhu v Praze 6 byl realizován v předvánoční době, v prosinci loňského roku. Naše mobilní prodejny jim umožňují nabízet celý sortiment pro český trh vybraného zboží i na jiných místech Prahy a její spádové oblasti. V plánu je i kamenný obchod.
Jak dlouhé jednání uzavření smlouvy předcházelo? Co vše bylo potřeba vyjasnit?
První zájemci o náš franšízový koncept nás oslovili poté, co se na jedné franšízové akci v Praze seznámili s jeho nabídkou. Na základě jejich zájmu jsme je pozvali do naší centrály v Rakousku. Ve dvou dnech této návštěvy byly projednány nejen podmínky spolupráce v ČR, ale bylo možné představit náš franšízový koncept, celý sortiment zboží, navštívit řadu dodavatelů a výrobců našich produktů a, což považujeme rovněž za velmi důležité, byl vytvořen základ pro emocionální spojení našich budoucích franšízantů partnerů s Tirolskem a jeho krásami. Abychom pak mohli společně otestovat zájem českých zákazníků o náš sortiment v praxi, rozhodli jsme se zorganizovat společně dva testovací prodejní dny v Praze – na farmářském trhu v Praze 6. Poté došlo postupně k přizpůsobení sortimentní a cenové politiky českému trhu, k úpravě loga pro ČR, k překladům franšízových příruček a manuálů a k další adaptaci franšízového konceptu Tiroler Bauernstandl na český trh. U příležitosti Master franšízové konference v Praze pak byla podepsána i franšízová smlouva. Na základě získaných zkušeností s prodejem zvoleného sortimentu v uplynulých měsících dojde postupně k optimalizaci celého konceptu tak, aby co nejvíce odpovídal českému trhu a požadavkům českých zákazníků.
Jaké jsou dle Vás rozdíly mezi fungováním franšízingu v Německu-Rakousku v porovnání s českým a slovenským trhem? Existují dle Vašeho názoru odlišnosti?
Protože k rychlejšímu rozvoji franšízového podnikání v ČR došlo teprve v posledních letech, je zcela pochopitelné, že počet franšízových systémů je podstatně nižší než například v Německu nebo Rakousku. Franšízing je šance především pro malé a střední podnikání. Je to velká příležitost hlavně pro začínající podnikatele. Nové franšízové systémy nabízí při vstupu na český trh velké možnosti rozvoje právě těmto podnikatelským subjektům. Německo-rakouský franšízový trh je naproti tomu poměrně hodně saturován. Pozorujeme, že množství stále nově vznikajících nebo stávajících franšízových systémů na německo-rakouském trhu, zejména v gastronomii a v oblasti fastfood, vytváří pro začínající podnikatele velmi stresové konkurenční prostředí. Ve srovnání s našimi zeměmi existují na českém trhu stále ještě „bílá místa“, optimismus a nadšení z podnikání. Velmi podstatným rozdílem, který nelze podceňovat, je aktuální ekonomická situace a kupní síla konečných spotřebitelů v ČR. Hustota obyvatelstva mimo velká města nenabízí dle našich informací a analýz zatím dostatečný potenciál pro úspěšný provoz franšízových podniků.
Máte v plánu ještě nějakou další expanzi v rámci zemí střední a východní Evropy?
V oblasti střední a východní Evropy plánujeme v nejbližších pěti letech expanzi do zemí jako například Slovensko, Maďarsko, Polsko, Chorvatsko a Slovinsko. Stejně tak jsou pro nás v dalších letech zajímavé i země Beneluxu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Prodejna novin a tabáku Relay je možností, jak podnikat pod známou značkou s minimálními nároky na počáteční investice. Jak se jim u nás daří a čím mohou oslovit zájemce?
Franšízový prodejce sypaného čaje a výběrové kávy letos získal podíl na čajové továrně přímo v Indii. Nové obchodní cíle nyní zaměřují především na zahraničí
„Celý náš byznys je postavený na lidech, jsou to nejcennější, co máme," říká Petr Adámek, franšízový specialista značky Náš chléb Vaše pekárna.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Poslední dva roky nebyly pro franšízu PONT to go procházkou růžovým sadem. Na co se aktuálně soustředí a jaké jsou plány do roku 2023?
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Fornetti se mění v Minit
Zdravím,no někde je asi problém.Co myslíte?Petr
Pont zamířil na Florenc
0:38, pondělí, obchod PONT na Florenci: Přijel jsem z cesty, mám chuť na jedno plzeňské pivo. Pivo se zde prodává pouze po čtyřech půllitrech. První kopanec....
Fornetti se mění v Minit
Dokud se nezmění i ceny tak se nic moc neděje. Fornetti obchod jsem otevřel v Ostravě a držel jsem bez to bez zisku 3 měsíce. Krásně jsem jim naletěl na jejich...
Fornetti se mění v Minit
Zajímavé, docela ráda bych se dověděla více. Bude nějaký rozhovor?
Tesco na odchodu?
Co myslíte, je odchod Tesca z ČR reálný?
Má šanci na úspěch?
Do České republiky míří rakouský koncept Tiroler provozující obchůdky s alpskými delikatesami. Jeho zakladatel Wolfgang Obermüller prozradil jeho plány. Co...
Výhodou je důraz na kvalitu
Ani bych nečekal, že české čaje takto uspějí ve světě. Výborně!
Konkurenční boj začíná
Já bych je hnal, dyť jim to ukradli!