12.03.2015

Návrat zahraničních značek

V České republice funguje na 246 franchisových konceptů a 5272 franchisantů.

Obliba podnikání pod zavedenou značkou nadále roste a přináší s sebou řadu novinek. Jednou z nich je i posilování pozice zahrničních značek. Za poslední čtyři roky vzrostl počet zahraničních franšízovýcch konceptů rychleji, než počet těch českých. Meziročně se počet konceptů s nečeským původem zvýšil o 20 % na 104 značek. Českých franšízových firem je však i nadále více, a to 142. Vyplývá to z Franchising Reportu 2014, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system.

Zastoupení českých a zahraničních franchisových systémů na trhu ČR Foto PROFIT system

Růst počtu zahraničních značek meziročně zrychlil. Nicméně stále na trhu funguje více franšízových sítích, jež pochází z České republiky.

„Důvodem posílení pozice zahraničních konceptů je fakt, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich hledali své master-franšízové partnery či vhodné prostory i několik let. Ovšem i přesto očekáváme, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech 65 %,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.

Velké firmy ve franšíze

Celkově tuzemský franšízový trh i nadále rostl. Počet konceptů v roce 2014 se zvýšil na 246, což představuje meziroční nárůst o více jak 12 %. Mezi firmy, které spustily svůj franšízový koncept se řadí i velké společnosti, které objevily výhody franšízového způsobu rozvoje. Důkazem mohou být například značky jako Parky´s společnosti Kostelecké uzeniny, nebo Bernard PUB Rodinného pivovaru Bernard.

Rok 2014 ve franšízingu ukázal zejména trend spouštění franšízových konceptů u firem, které na trhu již fungují a rozhodli se expandovat na základě modelu franšízové spolupráce. Franšíza je pro ně nová, tudíž mnohdy ještě nemají žádného franšízanta. To také vedlo k růstu počtu vlastních poboček franšízových firem působících na českém trhu, které vzrostly o 11,3 % na 6432.

Vývoj počtu franchisových poboček a franchisantů v letech 2011 až 2014

Vývoj počtu franchisových poboček a franchisantů v letech 2011 až 2014

Pomaleji, ale jistěji

Cílem firem, které již na našem franšízovém trhu působí delší dobu, byla v loňském roce optimalizace jejich pobočkové sítě. Setkali jsme se tak s řadou firem, které některé své franšízové pobočky právě z důvodu optimalizace sítě, zavírali. To se tedy celkově projevilo na počtu franšízových provozoven na českém trhu. Byl sice zaznamenán nárůst jejich počtu, a to meziročně o 3,4 % na více než 6400, ale k jejich růstu pomohly zejména nové systémy, nikoli tedy masivní expanze konceptů, které jsou na trhu déle než rok.

Projevuje se tak dozrávání franšízového trhu, za prvé franšízové pobočky nerostou a za druhé roste počet konceptů bez franšízanta. „Letošní rok by mohl opět přinést pokles počtu franšízových poboček. Bude velmi záležet na tom, zda se firmy ve větší míře rozhodnou pro předávání vlastních poboček do rukou franšízantů,“ komentuje vývoj Marek Halfar.

Originál funguje

Rok 2014 opět prokázal, že model franšízingu pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v sektoru Služeb. Počet konceptů zde loni vzrostl o 16,5 % na 141 značek. Sektor Služeb tak zastavil pokles z roku 2013, za nímž stál dle odborníků společnosti PROFIT system zejména konkurenční boj mezi jednotlivými značkami.

Největší vliv na růst konceptů v této oblasti zaznamenaly opět originální nápady v podobě konceptů jako například QuickWash (samoobslužné prádelny), Body Body (fitness centra) nebo gastronomický koncept Parky´s . Oblast Obchodu zvolnila svůj růst, když se počet systémů zastavil na čísle 105 (o 7 více). 

Nejvíce franchisových konceptů můžeme nalézt v kategorii Oděvy a obuv (32 franšízových sítí), která tak předstihla tradičně nejsilnější Gastronomii (29), která je na tom stejně jako oblast Potravin (29). Na čtvrtém místě pak jsou Realitní služby s 23 franšízovými sítěmi.

Trend expanze tuzemských franšízových značek za hranice se od roku 2013 příliš nezměnil. V zahraničí loni působilo 43 systémů z Česka, což je téměř stejný počet jako v roce 2013. „Důvodem je především mnoho mladých franšízových systémů, které vznikly během posledních 3 let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ uzavírá Marek Halfar.

 

Sdílej článek

Komentáře na fórum

1

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank