23.03.2015

Sýry i v menších městech

Síť prodejen pod vlajkou Boutique Gurmán se neustále rozrůstá. O tom, proč tomu tak je, jsme si povídali s majitelem firmy Martinem Svačinkou.

Sýrové pochutiny jsou na vzestupu. Jak se na sýrový trh v Česku díváte vy?

V dobách, kdy jsme teprve svůj sýrařský byznys rozjížděli, nás mnoho lidí odrazovalo. Říkali nám, že lidé v naší republice milují pouze tavené sýry a jsou zvyklí na Eidam, Hermelín a Nivu. A že nikdy nebudou kupovat sice kvalitní a lahodné, ale dražší sýry z Holandska či Francie.

Martin Svačinka, majitel společnosti Boutique Gurmán držící sýr a kráječ na sýr Foto Boutique Gurmán

Síť prodejen pod vlajkou Boutique Gurmán se neustále rozrůstá. Proč? Možná jsou za tím kvalitní sýry a delikatesy. Možná, že se lidem líbí i velký kus nadsázky a sebeironie. To, že si tamní sýraři v čele s majitelem firmy Martinem Svačinkou umí udělat legraci sami ze sebe.

Zmýlili se?

Naštěstí ano. Stalo se něco, s čím pochybovači nepočítali. Lidé se k nám na sýry naučili chodit. A to dokonce tak, že jen ve Frýdku-Místku, menším padesátitisícovém městě, máme sýrárny hned čtyři. A daří se jim poměrně dobře. Podobně to funguje i ve městech, kde mají obchůdky naši franšízanti. Ano, naše sýry jsou dražší. Jsou ale tak dobré, že si naši zákazníci koupí třeba jen kousek, ale koupí si ho. Typickým příkladem může být babička, která ze svého důchodu našetří, a pak přijde a koupí si pro sebe třeba sáček brynzy, ale své vnučce vezme kousek kozího sýru. Neutratí moc, ale to potěšení si udělá. Takže pokud bych měl bezezbytku odpovědět, jak se dívám na sýrový trh v naší zemi, tak mohu s klidným svědomím říci, že s velkým optimismem. Podle mne stále narůstá počet těch, kteří si chtějí svůj život prostě prochutnat. A naštěstí pro nás si chtějí lidé pochutnávat i na našich sýrech a delikatesách.

Jak se vyvíjí Vaše společnost Boutique Gurmán? Co plánujete pro letošní rok?

Naše společnost prodělala velký rozmach minulý rok, kdy nám skokově přibylo 10 franšíz. Naše značka se rozrostla velice rychle, takže letos bychom rádi stabilizovali chod firmy, a samozřejmě ji hodláme i nadále rozšiřovat. Například přibližně v polovině dubna budeme otvírat další prodejnu, tentokrát ve Zlíně. Plánujeme také vstup na slovenský a polský trh formou master- franšízy, ale vše teprve s pečlivostí připravujeme a čekáme na vhodné zájemce.

V jakých městech hledáte v současné době franšízanty?

Dá se říci, že ve všech, kde dosud nejsme. Především je pak hledáme pro svou zavedenou sýrárnu v centru Plzně. Obchůdky pod značkou Boutique Gurmán mohou být ve větších i menších městech. V Beskydech jeden najdete dokonce v malé obci Čeladná. Důležitější než počet obyvatel daného města je totiž energie a zápal, kterou do své prodejny člověk promítne. Jsem přesvědčený, že pokud chce, pokud je tzv. srdcař, dařit se mu bude.

Podnikání s sebou přináší i problémy. Setkali jste se taky s nějakými?

Samozřejmě, problémům jsme se nevyhnuli ani my. Třeba já osobně jsem vždy hlásal, že chci mít franšízovou společnost s lidskou tváří. Pak se ale ukázalo, že to prostě nejde. Že i mezi přáteli musí být stanovena jasně pravidla, která se musí dodržovat. Tak se stalo, že jsme museli se třemi franšízanty ukončit spolupráci. Ale jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Toto nás naučilo, že už zdaleka nespolupracujeme s každým, kdo se nám ozve. Než uzavřeme smlouvu, chceme se s dotyčnými aspoň v rámci možností poznat. Zjistit, zda jsou naladěni na stejnou vlnu jako my. Protože když tomu tak není, spolupráce dříve nebo později začne skřípat.

Jen sýry však ve svých prodejnách nenabízíte. Můžete přiblížit další pochutiny, které zákazníci mohou nakoupit?

Boutique Gurmán je síť prodejen, které si zakládají především na tom, že nemají běžné zboží ležící v regálech supermarketů. Usilujeme proto, aby naše delikatesy byly jedinečné. Vozíme si třeba z Francie fantastické sušené klobásy a teriny. Z Itálie zase různé omáčky a dipy. Úzce spolupracujeme s chorvatskými pěstiteli lanýžů, s firmou Zigante. Máme nejen houby, ale i různé omáčky a ochucené oleje. Lanýže zažívají v současné době obrovský boom. Díky této spolupráci naši zákazníci pochopili, že nejslavnější houby světa si čas od času může dovolit každý.  Z Istrie dovážíme i domácí pršut. Z Maďarska jedinečné klobásy. Z Řecka olivové oleje, sušená rajčata a olivy. Nezapomenutelná je třeba naše medovo-koprová omáčka, která byla přímo vyrobena pro sýr Old Rotterdam. Za tuto kombinaci jsme dokonce získali titul Top Delikatesa. A to jsem úplně opomenul vína. Vždyť v našich regálech jsou například vína slavných herců Pierra Richarda a Gerarda Depardieu, které prodáváme úspěšně už osmým rokem. Je toho ale více. Stačí navštívit naše obchůdky a vybírat a vybírat.


 

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank