Sýry i v menších městech
Sýrové pochutiny jsou na vzestupu. Jak se na sýrový trh v Česku díváte vy?
V dobách, kdy jsme teprve svůj sýrařský byznys rozjížděli, nás mnoho lidí odrazovalo. Říkali nám, že lidé v naší republice milují pouze tavené sýry a jsou zvyklí na Eidam, Hermelín a Nivu. A že nikdy nebudou kupovat sice kvalitní a lahodné, ale dražší sýry z Holandska či Francie.
Zmýlili se?
Naštěstí ano. Stalo se něco, s čím pochybovači nepočítali. Lidé se k nám na sýry naučili chodit. A to dokonce tak, že jen ve Frýdku-Místku, menším padesátitisícovém městě, máme sýrárny hned čtyři. A daří se jim poměrně dobře. Podobně to funguje i ve městech, kde mají obchůdky naši franšízanti. Ano, naše sýry jsou dražší. Jsou ale tak dobré, že si naši zákazníci koupí třeba jen kousek, ale koupí si ho. Typickým příkladem může být babička, která ze svého důchodu našetří, a pak přijde a koupí si pro sebe třeba sáček brynzy, ale své vnučce vezme kousek kozího sýru. Neutratí moc, ale to potěšení si udělá. Takže pokud bych měl bezezbytku odpovědět, jak se dívám na sýrový trh v naší zemi, tak mohu s klidným svědomím říci, že s velkým optimismem. Podle mne stále narůstá počet těch, kteří si chtějí svůj život prostě prochutnat. A naštěstí pro nás si chtějí lidé pochutnávat i na našich sýrech a delikatesách.
Jak se vyvíjí Vaše společnost Boutique Gurmán? Co plánujete pro letošní rok?
Naše společnost prodělala velký rozmach minulý rok, kdy nám skokově přibylo 10 franšíz. Naše značka se rozrostla velice rychle, takže letos bychom rádi stabilizovali chod firmy, a samozřejmě ji hodláme i nadále rozšiřovat. Například přibližně v polovině dubna budeme otvírat další prodejnu, tentokrát ve Zlíně. Plánujeme také vstup na slovenský a polský trh formou master- franšízy, ale vše teprve s pečlivostí připravujeme a čekáme na vhodné zájemce.
V jakých městech hledáte v současné době franšízanty?
Dá se říci, že ve všech, kde dosud nejsme. Především je pak hledáme pro svou zavedenou sýrárnu v centru Plzně. Obchůdky pod značkou Boutique Gurmán mohou být ve větších i menších městech. V Beskydech jeden najdete dokonce v malé obci Čeladná. Důležitější než počet obyvatel daného města je totiž energie a zápal, kterou do své prodejny člověk promítne. Jsem přesvědčený, že pokud chce, pokud je tzv. srdcař, dařit se mu bude.
Podnikání s sebou přináší i problémy. Setkali jste se taky s nějakými?
Samozřejmě, problémům jsme se nevyhnuli ani my. Třeba já osobně jsem vždy hlásal, že chci mít franšízovou společnost s lidskou tváří. Pak se ale ukázalo, že to prostě nejde. Že i mezi přáteli musí být stanovena jasně pravidla, která se musí dodržovat. Tak se stalo, že jsme museli se třemi franšízanty ukončit spolupráci. Ale jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Toto nás naučilo, že už zdaleka nespolupracujeme s každým, kdo se nám ozve. Než uzavřeme smlouvu, chceme se s dotyčnými aspoň v rámci možností poznat. Zjistit, zda jsou naladěni na stejnou vlnu jako my. Protože když tomu tak není, spolupráce dříve nebo později začne skřípat.
Jen sýry však ve svých prodejnách nenabízíte. Můžete přiblížit další pochutiny, které zákazníci mohou nakoupit?
Boutique Gurmán je síť prodejen, které si zakládají především na tom, že nemají běžné zboží ležící v regálech supermarketů. Usilujeme proto, aby naše delikatesy byly jedinečné. Vozíme si třeba z Francie fantastické sušené klobásy a teriny. Z Itálie zase různé omáčky a dipy. Úzce spolupracujeme s chorvatskými pěstiteli lanýžů, s firmou Zigante. Máme nejen houby, ale i různé omáčky a ochucené oleje. Lanýže zažívají v současné době obrovský boom. Díky této spolupráci naši zákazníci pochopili, že nejslavnější houby světa si čas od času může dovolit každý. Z Istrie dovážíme i domácí pršut. Z Maďarska jedinečné klobásy. Z Řecka olivové oleje, sušená rajčata a olivy. Nezapomenutelná je třeba naše medovo-koprová omáčka, která byla přímo vyrobena pro sýr Old Rotterdam. Za tuto kombinaci jsme dokonce získali titul Top Delikatesa. A to jsem úplně opomenul vína. Vždyť v našich regálech jsou například vína slavných herců Pierra Richarda a Gerarda Depardieu, které prodáváme úspěšně už osmým rokem. Je toho ale více. Stačí navštívit naše obchůdky a vybírat a vybírat.
PŘEČTI ČLÁNKY
Prodejna novin a tabáku Relay je možností, jak podnikat pod známou značkou s minimálními nároky na počáteční investice. Jak se jim u nás daří a čím mohou oslovit zájemce?
Franšízový prodejce sypaného čaje a výběrové kávy letos získal podíl na čajové továrně přímo v Indii. Nové obchodní cíle nyní zaměřují především na zahraničí
„Celý náš byznys je postavený na lidech, jsou to nejcennější, co máme," říká Petr Adámek, franšízový specialista značky Náš chléb Vaše pekárna.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Poslední dva roky nebyly pro franšízu PONT to go procházkou růžovým sadem. Na co se aktuálně soustředí a jaké jsou plány do roku 2023?
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Fornetti se mění v Minit
Zdravím,no někde je asi problém.Co myslíte?Petr
Pont zamířil na Florenc
0:38, pondělí, obchod PONT na Florenci: Přijel jsem z cesty, mám chuť na jedno plzeňské pivo. Pivo se zde prodává pouze po čtyřech půllitrech. První kopanec....
Fornetti se mění v Minit
Dokud se nezmění i ceny tak se nic moc neděje. Fornetti obchod jsem otevřel v Ostravě a držel jsem bez to bez zisku 3 měsíce. Krásně jsem jim naletěl na jejich...
Fornetti se mění v Minit
Zajímavé, docela ráda bych se dověděla více. Bude nějaký rozhovor?
Tesco na odchodu?
Co myslíte, je odchod Tesca z ČR reálný?
Má šanci na úspěch?
Do České republiky míří rakouský koncept Tiroler provozující obchůdky s alpskými delikatesami. Jeho zakladatel Wolfgang Obermüller prozradil jeho plány. Co...
Výhodou je důraz na kvalitu
Ani bych nečekal, že české čaje takto uspějí ve světě. Výborně!
Konkurenční boj začíná
Já bych je hnal, dyť jim to ukradli!