„Franšízor a franšízant jsou na stejné lodi. Franšízant se pohybuje na horní palubě a je na něho vidět, franšízor je v podpalubí a je zodpovědný za správný chod a rozvoj sítě kaváren,“ vysvětluje ideu franšízového konceptu CrossCafe Jan Janák, majitel společnosti CrossCafe Original.
Pondělí
20.07.2015
Jsme našim zákazníkům i franšízantům blízko, jen tak můžeme reagovat na jejich potřeby, říká v Rozhovoru týdne Jan Janák, majitel společnosti CrossCafe Original.
 

Kolik franšízová síť CrossCafe aktuálně poboček?

V současné době máme v České republice v síti 22 kaváren. Poslední jsme otevřeli před zhruba měsícem v Havířově.

Co je podle Vás hlavní předností Cross Cafe oproti konkurenci?

Předně jsme česká firma. Všechna zásadní rozhodnutí vznikají v Plzni, nikoliv v New Yorku nebo Londýně. Díky tomu jsme schopni rychle zareagovat na situaci na trhu, navrhnout a realizovat změny tak, abychom byli stále konkurenceschopní. Další výhodou je, že dobře známe chutě českého zákazníka, což přímo ovlivňuje skladbu sortimentu v našich kavárnách. U nás prostě chutná. Celý koncept je postaven na kvalitě. To platí jak pro suroviny, ze kterých naše produkty sami vyrábíme, tak pro služby, jejichž úroveň se snažíme stále zvyšovat.

Jaké máte zkušenosti s franšízovými partnery?

Každý je unikátní. Přestože franšízanty vybíráme podle pečlivě zvolených kritérií, každý svou kavárnu nakonec vede a řídí trošičku jinak. Pro nás je nejsložitější a zároveň nejtrvalejší sjednocovat franšízatny v jejich činnosti tak, aby zákazník odcházel z jakékoliv kavárny stejně spokojený a měl mnoho důvodů se vrátit. Na druhou stranu nás franšízanti inspirují a poskytují zpětnou vazbu. Avšak nemyslím, že franšíza jako jediný způsob rozvoje je nejvhodnější. Snažíme se balancovat mezi množstvím franšízových a vlastních kaváren tak, aby byl poměr vyvážený a my měli dostatek vlastních a přímých zkušeností pro kvalitativní rozvoj celé sítě.

Jak se proměnily kavárny od roku 2007, kdy začal rozvoj Vašeho konceptu?

Hodně. Celý koncept se neustále vyvíjí, změny jsou patrné v designu interiéru, kdy architekti, kteří s námi spolupracují, přicházejí s novými prvky, které odpovídají nejnovějším trendům. Sortiment pravidelně i nepravidelně obměňujeme. Například nedávno jsme zavedli teplé polévky. Vývojem prochází také systém obsluhy, oblečení, technologií atd.. Prostě všechno se mění a nic nezůstává trvale stejné. Snad jen chuť do budování konceptu máme pořád stejnou. Ale to je hlavně tím, že stále přibývají nový lidé, kteří to berou za své.

Jsou aktuálně nějaké trendy na „kavárenském“ trhu?

Někteří zákazníci mají chuť vědět o kávě víc a zajímají se o původ a způsob přípravy. Jiní vyhledávají v kavárnách nové zajímavosti v sortimentu. Pro další se jedná hlavně o prostor a sortiment je až na druhém místě a rozdíl mezi pikolem a espressem jim připadá opravdu srandovní. Tím chci říct, že hlavním trendem v kavárenství je totální obměna kavárny jako takové neboť pestrost důvodů zákazníků, kteří zvolí k návštěvě kavárnu je veliká. Dnešní kavárna může být rozkročena přes bufet, restauraci, hospodu, cukrárnu a bůhví co ještě. Jakoby kavárna přestávala mít hranici. To sice na jednu stranu umožňuje vytvářet opravdu děsné kombinace, kdy pod názvem kavárna najdeme dětský koutek, utopence a překapávanou kávu, ale na druhou stranu jde o vytváření nového konceptu gastronomické provozovny, která odpovídá požadavkům moderního sebevědomého zákazníka a kombinuje prvky právě té restaurace, bufetu, kavárny i cukrárny.

Kdo je Vaším typickým zákazníkem?

Řeknu spíše, kdo naším zákazníkem není. Je to ten, kdo se bojí rozhodnout. Kdo se bojí nových věcí. Všichni ostatní našimi zákazníky jsou, tedy pokud mají CrossCafe v dosahu.

Jak hodnotí zákazníci interiér Vašich kaváren?

Chodí k nám, tak se jim to přeci musí líbit. Dáváme si na tom záležet a víme, že je to jedna z nejdůležitějších věcí. Prostor musí být útulný a praktický, a když je, pak vám všechno chutná o trochu víc.

Pozorujete zvyšující se povědomí o kávě u Vašich zákazníků?

To je samozřejmé, lidé vědí o kávě mnohem víc. Nemyslím to mnohdy směšné chytračení nad tím, že pikolo neexistuje, ale spíše trendy ve vnímání druhů kávy, příchutí, fair trade apod.

Co nabízíte v rámci franšízového balíčku?

Pro naše budoucí franšízanty nabízíme komplexní servis. Je to pro nás i pro franšízanta velmi důležité. Franšízant má jistotu, že kdykoliv si nebude vědět rady, franšízor mu pomůže. Říkám, oba jsou na stejné lodi, franšízant se pohybuje na horní palubě a je na něho vidět, franšízor je v podpalubí a je zodpovědný za správný chod a rozvoj sítě kaváren. Náš balíček obsahuje pomoc s výběrem místa, které posuzujeme a finálně odsouhlasujeme, projekt kavárny, pomoc při stavbě a zařízení kavárny, školení majitele i zaměstnanců, servis při zahajovacím provozu a následná péče regionálního konzultanta.

Projevuje se sezónnost ve vašem byznyse?

Ano a to Vám potvrdí každý kavárník, samozřejmě naše hlavní sezona je podzim a zima, jaro a léto je slabší, ale rozdíl v tržbách není dramatický. Našim cílem je poskytnout zákazníkům takový sortiment a takové služby aby naše kavárny vyhledávali i v létě. Do sortimentu zařazujeme ledové kávy, kvalitní domácí limonády, zeleninové saláty nebo čerstvé ovoce.


Populární na fóru

Franšíza McDonald’s? Doživotí

Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?

1 komentář(e)
posledni 03.02.2018
Prodej podniku - nápadu

To s vámi soucítím. Také jsem měla jeden celkem úspěšný projekt, ale stál mě veškerý čas, takže už mě ke konci ani tolik netěšil... Společnost se určitě...

2 komentář(e)
posledni 24.11.2017
Sushi v Česku jde

Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.

1 komentář(e)
posledni 29.10.2015
Komunikace je základ

The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...

1 komentář(e)
posledni 21.09.2015
Lidé jsou základ

Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...

1 komentář(e)
posledni 15.07.2015
Prodej podniku - nápadu

Dobrý den, mám podnik v gastronomii, je to jedinečný nápad založený v srpnu 2014, na facebooku máme přes 10tis fanoušků a nemáme problém, co se týče...

2 komentář(e)
posledni 16.06.2015
Fast food franchises

Dobrý den, protože ráda cestuji, dovolím si říct, že jsem viděla řadu zajímavých konceptů, které mají po světě řadu poboček - nevím, jestli zrovna...

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014
Fast food franchises

Fastfoodové koncepty jsou u franchisové spolupráce nejoblíbenější, avšak český gastronomický trh aktuálně zažívá konsolidaci. Tudíž dle našich informací je...

3 komentář(e)
posledni 19.11.2014