26.10.2015

Dobrá rada nad zlato

Byznys na bázi franšízingu skýtá mnoho výhod. Než se k tomu odhodláte, dejte na rady profesionálů, říká v rozhovoru Lenka Nováková, business development manager PROFIT system.

Téma franšízingu se v poslední době stalo zajímavým pro mnoho společností uvažujících o expanzi. Co považujete za hlavní důvod tohoto trendu?

Definovat ten hlavní důvod je poměrně složité. Nicméně jedním z nich může být i ten, že firmy odhalily výhody, které rozvoj na bázi franšízingu beze sporu nabízí. Došlo jim, že v určitých momentech může být tato cesta expanze pro ně i finančně výhodnější. Franšízing totiž v první řadě umožňuje majiteli franšízového konceptu rozšiřovat jeho distribuční kanály a v důsledku toho posilovat vlastní pozici na daném trhu bez nutnosti větších investic. Stejně tak je pro společnosti velmi lákavá možnost získat další zdroj příjmů v podobě odměn, jejichž vyplacení představuje jednu ze základních povinností jejich franšízového partnera. Dalším lákadlem pak jistě je i šance na snížení některých nákladů. Zejména těch spojených s provozováním jednotlivých poboček.

Co byste firmám, které chtějí svůj byznys touto cestou rozvíjet, doporučila?

Určitě by se měli obrátit na specialisty v oboru. Ačkoli jsou to mnohdy společnosti, které na trhu působí již řadu let, měli by v případě, že se rozhodnou pro franšízový model expanze, využít zkušeností poradenských firem, které se na tuto oblast specializují. Mohou tak předejít mnoha problémům, které je při tvorbě strategie franšízového rozvoje nemusí leckdy ani napadnout.

Jakých chyb by se podnikatelé, kteří se rozhodnou k vytvoření franšízové sítě bez rad profesionálů, mohli dopustit?

Základem každého úspěšného podnikání je mít detailně promyšlený obchodní záměr. Vždy je třeba myslet na to, že je nezbytně nutné vytvořit ucelenou koncepci týkající se celé franšízové sítě. A to spolu s finanční analýzou jak pro poskytovatele licence, tak také příjemce – franšízanty. Dalším velmi důležitým krokem je pak mít veškeré body do těch nejmenších detailů upraveny ve smlouvě. Často se v naší praxi setkáváme s franšízovými smlouvami, které jsou mnohdy pro franšízora, tedy poskytovatele licence, velmi nevýhodné. Tomu by se konzultací s poradcem dalo předejít. Je třeba si totiž uvědomit, že franšízing není v českém právním řádu nijak speciálně upraven. Je tedy třeba, aby smlouva byla profesionálně sepsána a postihla všechna specifika franšízového podnikání. Není nic horšího, než přicházet na nedostatky ve smlouvě v již rozběhlém podnikání.

S čím vším můžete vy, jako společnost PROFIT system, potenciálním franšízorům pomoci?

Škála služeb, které naše společnost stávajícím i potenciálním franšízorů, je široká. PROFIT system se specializuje na přípravu franšízových konceptů, zejména na přípravu podnikatelského záměru, franšízové smlouvy a provozní příručky. Náš servis však při rozjetí franšízového podnikání nekončí. Prostřednictvím specializovaného portálu Franchising.cz podporujeme franšízory a majitele franšízových systémů při získávání franšízantů a rozvoji připraveného systému. Poskytujeme konceptům PR podporu, která je při získávání franšízových partnerů nezbytná. Díky portálu představují franšízové sítě své nabídky tam, kde je zájemci o tento způsob podnikání hledají.

Můžete uvést příklady společností, kterým jste s jejich franšízovými projekty pomáhali?

Skupina PROFIT system působí na trhu od roku 1998. Za tuto dobu spolupracovala s více než 300 klienty - franchisory a provozovateli partnerských systémů, a to jak v ČR, tak i v zahraničí. Naší nespornou výhodu je totiž fakt, že se můžeme opřít i o zkušenosti našich zahraničních partnerů. Budeme-li konkrétní, do širokého portfolia zákazníků společnosti patří například značky jako Subway, Yves Rocher, UniCredit Bank, Parky´s nebo Bageterie Boulevard. Co se týče poradenství na tuzemském trhu, můžeme zmínit například koncepty jako Expreska, Little things for Little People, The Little Gym, Bematech nebo Angus Burger.

Je o poradenské služby v současné době na trhu zájem, přihlédneme-li k faktu, že se firmy v současné době snaží co nejvíce snižovat náklady?

Musím říci, že ano. Společnosti si totiž uvědomují, že špatně nastavený systém by pro ně znamenal větší výdaje, než jsou ty, které za profesionální servis zaplatí poradenské společnosti.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank