"Již při zakládání firmy jsme uvažovali o více pobočkách a budovali strukturu s ohledem na budoucí rozvoj. Zájem z řad franšízantů i dodavatelů předčil naše očekávání," říká Aleš Kotěra, spoluzakladatel sítě Náš Grunt.
pondělí
16.11.2015
O podnikatelských začátcích Aleše Kotěry, který spolu se svým kamarádem Jiřím Málkem založil síť Náš Grunt, jsme si povídali v Rozhovoru týdne.
 

Jaké byly Vaše podnikatelské začátky?

Naše začátky byly opravdu velmi skromné, já i kolega Jirka Málek, spoluzakladatel sítě Náš Grunt, jsme otevřeli malý obchod na Vinohradech a oba jsme v prvním roce normálně chodili do práce. Ve volném čase jsme hledali dodavatele a nasávali informace, jak se ten či onen produkt vyrábí, co by měl obsahovat. Stále jsme se učili a občas se i hodně divili!

Museli jste překonávat nějaké vážnější problémy v začátcích?

Nejvíce jsme na začátku bojovali s dodavateli a to nejen v první fázi je najít, vybrat ty správné produkty, ale následně pak se způsobem, jak v té době fungovali malí zelenináři či výrobci. Ti často nechtěli prodávat na faktury, neměli potřebné legislativní dokumenty proto, aby nám mohli dodávat, o logistice nemluvě. Dnes o pět let později máme ve většině sortimentu spíše opačný problém, neustále nás oslovují noví dodavatelé, kteří s námi chtějí spolupracovat, a my musíme velmi pečlivě vybírat toho, koho do naší sítě zahrneme.

Co s černými myšlenkami na ukončení podnikání?

Černé myšlenky si nepřipouštím už jen proto, že máme zodpovědnost nejen za celou síť, ale také jsme dali slib naším zákazníkům a ten nehodláme porušit.

Co je na samém začátku podnikání nejdůležitější?

Kromě rozhodnutí vzdát se pohodlného života zaměstnance je podle mě nejdůležitější je si na samém počátku jasně vydefinovat směr, kterým se chcete vydat. Ten se v průběhu let může lehce změnit, ale právě to vymezení nám zajistilo úspěšnost konceptu. My jsme se rozhodli být obchodem s poctivými potravinami, a ač to není vždy snadné, poctivosti se nevzdáme!

Na co by si měl dát začínající podnikatel pozor?

Důležité je nepřecenit se, raději si trh a obchod osahat, sám v něm prodávat, než po hlavě skočit do velké reklamy a pompézních kampaní. V maloobchodu stále platí, že nejdříve se musíte se zákazníky bavit, být s nimi, poslouchat je abyste jim pak mohl efektivně prodat zboží, které chcete.