Péče o zdraví, tělo a krásu je i v České republice výnosný byznys. Proto není divu, že si z pomyslného koláče představujícího trh chce ukousnout svůj díl čím dál více značek.
pondělí
14.12.2015
Konceptů zaměřených na zdravou stravu přibývá. Ve franšíze se jim daří.
 

Vánoce se blíží a s nimi i období, kdy snad i ti největší fandové zdravého životního stylu a stravování zhřeší a neodpustí si trochu toho nezdravého jídla. Proto není divu, že právě po svátcích přichází doba, kdy řada z nás vyhledává pomoc výživových poradců, kteří by nás dali do formy. Často se obracíme právě na franšízové sítě, jež u nás působí a dávají možnost zapojit se do jejich byznysu i začínajícím podnikatelům.

Nejdéle působícím konceptem, který se věnuje právě poradenství v oblasti správné výživy, je původem španělská značka Naturhouse. Ta u nás prostřednictvím svého master-franšízového partnera otevřela první pobočku v roce 2008. Od té doby na našem trhu funguje 73 poboček a síť má tendenci se neustále rozšiřovat, a to i do menších měst. Právě za tímto účelem vytvořila i tzv.mikrokoncept. Ten je vhodný pro podnikatele, kteří chtějí se značkou Naturhouse podnikat v menších městech.

Začátkem roku 2011 zahájila svou expanzi na tuzemském trhu původem česká síť Svět zdraví, za níž stojí společnost Sunkins. V současné době má značka 63 prodaných franšízových licencí, 60 z nich se již proměnilo ve fungující pobočky. Jen letos zprovoznila prostřednictvím franšízantů sedm poboček. Aktivní je však i na okolních trzích, a to na Slovensku, kde má 14 poboček a od letošního roku také v Polsku, kde s rozvojem teprve začíná a na tamním trhu se jí podařilo prodat již dvě franšízové licence.

Místo pro nováčky

V roce 2006 založila nutriční terapeutka Lenka Náměstková společnost Systém asistovaného hubnutí, která se stejně jako dvě předchozí značky věnuje výživovému poradenství. Do budování franšízové sítě se však pustila poměrně nedávno. Momentálně u nás funguje pět poboček této sítě, čtyři z nich jsou v rukách franšízantů. Mohlo by se zdát, že oproti předešlým sítím je rozvoj tohoto konceptu pomalý. Přiznává to i Lenka Náměstková, důvod je však naprosto jednoduchý. Požadavkem Systému asistovaného hubnutí je to, aby její franšízový partner byl vzděláním diplomovaný nutriční terapeut, nestačí, aby pouze investoval do otevření pobočky.

Prostřednictvím franšízingu se rozvíjí i společnost Homeo Sapiens, která vytvořila franšízový systém Proticare pro poradenství při redukci tělesné hmotnosti za pomoci bílkovinné diety.O vytvoření franšízového modelu pro koncept PROTICARE bylo rozhodnuto na základě zvýšené poptávky z řad klientů.

Dá se říci, že franšízovým sítím zaměřeným na pomoc klientům s jejich váhou či kondicí, se na tuzemském trhu daří. Proto se nelze příliš divit, že uspět v tomto oboru chtějí i další značky, které se ve svém rozvoj rozhodly jít cestou franšízingu. Mezi ně patří například i poměrně nová značka It´s my life, která vstupuje na náš trh. S kily nadváhy klientů v Česku chce zatočit za pomoci proteinové diety spojené s výživovým poradenstvím. Plány na expanzi má síť více než smělé. Jen během prvního roku chce v tuzemsku otevřít 100 franšízových poboček.

Bylo by však špatné si myslet, že v tomto byznysu působí v tuzemsku pouze franšízové sítě. Najdeme u nás například celou řadu dietologických poraden, které jsou často součástí zdravotnických zařízení. Samozřejmě, že se můžeme setkat s celou řadou firem působících v této oblasti, které ze věnují buď konzultacím s klienty nebo prodeji potravinových doplňků. Trendem současnosti je také přítomnost výživového poradce ve fitness centrech. Díky tomu tak lze kombinovat správnou výživu a pohyb.