30.12.2015

Rok 2015 ve franšíze

Letošní rok byl pro český franšízový trh opět ve znamení dalšího rozvoje. Připomeňme si ty nejzajímavější události, co Vám Franchising.cz přinesl.

Rok 2015 je u konce a tak je zcela na místě se zastavit a trochu bilancovat. Děláme to všichni a není tedy důvod neohlédnout se zpět a nezrekapitulovat si, co zajímavého se letos stalo ve franšízingu.

man, money tree, painting Foto PROFIT system

Pozornost médií i letos nejvíce poutala transformace poboček České pošty na franšízy. Zaujal však i plán Broker Consulting vytvořit ve spolupráci s mBank novou bankovní "franšízu".

Velkým tématem jako v předešlém roce i nadále zůstávala transformace České pošty, která se rozhodla většinu svých poboček převést na franšízové v rámci projektu Pošta Partner. Jak je z reakcí obcí a podnikatelů v nich jasné, vykročil státní podnik tím správným směrem. O projekt je v malých obcích zájem a franšízanty České pošty se tak stávají nejen obecní úřady, ale také majitelé obchodů s potravinami či „hospodští“.

Podobnou cestou má v plánu vydat se v České republice i fastfoodová síť McDonald´s. Chce totiž většinu svých restaurací svěřit do rukou franšízových partnerů. Dle vyjádření společnosti totiž restauracím se zlatými obloučky svědčí individuální přístup českých podnikatelů. Strategií McDonald´s je tak stávajících více než 70 procent podílu franšíz v Česku i dále navyšovat.

Nové projekty

I v příštím roce vyjde Report Franchisingu za uplynulý rok. Nicméně můžeme přiblížit, jaké společnosti se letos rozhodly přistoupit k tomu, že jejich síť nejlépe rozšíří franšízoví partneři. O jedno z překvapení se postarala společnost Broker Consulting, která oznámila svůj úmysl vytvořit ve spolupráci s mBank síť OK POINT, jež má expandovat na bázi franšízingu. Do roku 2017 by na našem trhu mělo vzniknout až 70 obchodních míst této značky.

Vytvořit franšízovou síť bister Jan Paukert má v plánu také společnost Natland Group, která tím chce navázat na známost značky, která stále v Česku funguje. Na začátku října zahájilo v pražském Karlíně Jan Paukert Bistro. U jedné pobočky však nezůstane. Do konce roku 2016 by skupina mohla otevřít tři až čtyři bistra.

Obliba franšízy přivedla na trh i další koncepty, a to také od ostřílených franšízových matadorů. Příkladem může být nová síť Home Office Bistro, za níž stojí zakladatelé úspěšného konceptu Fruitisimo. Své působení ve franšíze posiluje i na burzu vstoupivší Kofola, která po úspěšném převzetí sítě Ugova čerstvá šťáva. Nejen že v rámci konceptu vytvořila jeho „sestru“ – Ugovu salaterii, ale provoz zahájila i značka restaurací Nagrilu, která má ambici stát se franšízovou sítí. Dalším zajímavým konceptem je pak síť obchodů s potravinami My Food Market, jež v letošním roce začala na tuzemském trhu fungovat, Oživil se také trh jazykových škol, když zde svého master-franšízanta našla značka Kids&Us.            

Zkušenosti jako výhoda

I firmy, co už se ve franšíze pohybují nějaký ten čas, pokračovaly v růstu. Pobočkovou síť výrazně posílila značka Orion – český obchod pro domácnost, koncept Svět zdraví zase expandoval do Polska. Značce Naturhouse se osvědčil mikrofranšízový koncept, díky němuž mohou pod její značkou působit i v menších městech.

Nejen dobré zprávy však v letošním roce portál Franchising.cz přinášel. Své působení ve franšíze ukončila například značka iDry nebo realitní inspektoři Home Expert.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank