Původně uvažovali manželé Černí o podnikání v oblasti gastronomie. Jejich snem bylo otevřít literární kavárnu, kam by lidé chodili za dobrou kávou a knihami. Nakonec se však přiklonili k franšíze BON BON.
Čtvrtek
10.12.2015
Původně bylo snem Terezy Černé otevřít v Ústí nad Labem literární kavárnu. Nakonec se spolu s manželem rozhodli pro podnikání s čokoládou v síti BON BON.
 

To, že chce podnikat, věděla Tereza Černá již dlouho. Proto když její manžel Dan opouštěl zaměstnání, nadešel ten správný čas udělat odvážný krok. Nejprve si Tereza zahrávala s myšlenkou literární kavárny. Manžel byl původním povolání knihkupec, ke knihám tak měli oba blízko. Chtěli vybudovat místo, kam by lidé chodil za kvalitní kávou a knihami.

Ačkoli měli poměrně jasné představy o tom, jak by jejich kavárna měla fungovat, nakonec usoudili, že by to pro ně bylo pro začátek velké sousto. Ani Tereza, ani Dan neměli žádnou zkušenosti s podnikáním. „Vždy jsme byli zaměstnanci. Manžel pracoval jako knihkupec a já i nadále pracuji ve zdravotnictví,“ říká Tereza Černá s tím, že nápad pustit se do franšízového podnikání jí vnuknul internet. „Narazila jsem na portál Franchising.cz a začala se více zajímat o tento způsob podnikání. Procházela jsem katalog firem, hodnotila, co by se nám líbilo, jaké byly požadavky na prostor, vstupní investice,“ vzpomíná Tereza Černá.

Hned na samém začátku Terezu i jejího manžela zaujala franšízová síť BON BON. Splňovala totiž kritéria výběru, která si předem stanovili. Jejich podnikání totiž muselo být zajímavé, a to jak pro ně, tak i pro zákazníky. Pravidla konceptu byla jasná a navíc reálná a splnitelná. „Sortiment byl zajímavý a hlavně chutný. O tom jsme se jeli přesvědčit do pražské prodejny BON BON v Karlově ulici,“ poznamenává Tereza Černá.

První dojem má svou váhu

Svou roli při výběru franšízového konceptu, hrála i majitelka sítě BON BON Petra Kovandová. „Velmi mile nás potěšila její osobní angažovanost. Poté, co jsme se dohodli na spolupráci, za námi několikrát za námi přijela, pomáhala nám najít vhodné prostory, zúčastnila se s námi schůzky s možným pronajímatelem. Než jsme naši provozovnu otevřeli, seznámila nás s celým konceptem a filozofií firmy,“ popisuje začátky spolupráce se sítí BON BON Tereza Černá.

Právě pomoc s výběrem vhodných prostor přišla manželům Černým vhod. Najít to správné místo v centru Ústí nad Labem jim totiž dalo spoustu práce a znamenalo pro ně pár bezesných nocí.  Věděli totiž, že nechtějí jít prodejnou do žádného velkého obchodního centra. Hledali tak v jedné ze zajímavých ulic v centru města. „Chvíli jsme si už mysleli, že jsme nalezli to, co jsme chtěli a co zároveň vyhovuje podmínkám konceptu. Už jsme měli dokonce i termín předávky obchodu,“ vypráví Tereza Černá s tím, že bohužel nakonec zjistili, že prostor nevyhovuje přísným podmínkám hygieny. A tak čekalo Terezu s Danem další hledání. Nakonec však našli obchodní prostory hned naproti přes ulici.

„Se zákazníky máme vztah“

Úpravy prostoru trvaly déle, než si Dan s Terezou původně plánovali. Chtěli totiž nejprve otevřít po letních prázdninách. Těšili se na to, jak budou pomalu seznamovat zákazníky s nabídkou bonbonů a pralinek. Nakonec však otevřeli až na začátku prosince. Tedy v hlavní sezoně. „Byla to pro nás taková malá zkouška ohněm. Zájem e strany zákazníků byl opravdu velký. Dalo by se říci, že první měsíc byl velmi úspěšný,“ hodnotí zpětně Tereza Černá.

Dobrou zprávou je, že zákazníci cestu do ústecké prodejny BON BON v Pařížské ulici nezapomněli. Terezu z Danem tak může těšit, že jim milovníci sladkostí fandí, že produkty značky BON BON doporučují svým přátelům. Ba co víc, nejen že s nimi o prodejně čokolády a pralinek mluví, nezapomínají jim dát ochutnat. Samotná čokoláda je pak přesvědčí.

Nic však není zadarmo. Aby se okruh zákazníků ústeckého obchůdku zvětšil, je potřeba, aby o něm vědělo co nejvíce lidí. „Máme to štěstí, což nás mile překvapilo, že naše město je plné lidí, kteří mají chuť v něm něco dělat, organizovat a podnikat. Spolupracujeme s některými jinými živnostníky, firmami a institucemi. Jedna z posledních akcí, kterou jsme pořádali, se konala v klubovně ústeckého Muzea,“ líčí Tereza Černá.

Získání nových zákazníků však není vše, o co se musí Dan s Terezou snažit. Důležití jsou totiž spokojení zákazníci, kteří se budou vracet a přivádět s sebou i své přátele a známé. Jejich cílem je dosáhnout toho, aby jim zákazníci zůstali věrní. „Proto pro naše zákazníky realizujeme různé akce, soutěže, hry. Překvapilo nás, jak jsou naši zákazníci hraví a baví je soutěžit. Třeba jen o malé ceny,“ říká s úsměvem Tereza Černá.

Celý příběh manželů Černných si přečtěte v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 02/2015.