24.02.2016

Senior jako cílový zákazník

Českým seniorům se nedostává plošné kvalitní péče. Osvědčené franšízové koncepty mohou pomoci situaci vylepšit.

Prodlužující se délka života nemusí představovat pouze riziko pro penzijní systém, ale i vítanou příležitost pro podnikatele v oboru terénních služeb pro seniory. Jelikož je stárnutí populace dlouhodobým trendem, dá se podobný vývoj očekávat i v budoucích letech. Na mnoha místech republiky, zejména mimo velkoměstské aglomerace, však poptávka značně převyšuje nabídku. Jedním ze způsobů jak efektivně reagovat na přetrvávající poptávku a ne příliš rozvinutou síť sociálních služeb na celostátní úrovni může být i podnikání na principech franšízingu.

ADP Sanco Foto ADP Sanco

Podnikání v oblasti poskytování služeb seniorům je v zahraničí velmi rozvinuté. Z českých poskytovatelů služeb pro seniory plánuje do budoucna rozšířit svou působnost prostějovská společnost ADP-Sanco.

Budoucnost patří franšíze

Potenciál tohoto odvětví objevili před lety v zahraničí, kde se neustále rozrůstá. V roce 1995 založil Allen Hager v americké Nebrasce společnost Right at Home. Samotnému založení Right at Home však předcházela dlouhá doba, kdy Hager hovořil s rodinami, aby lépe porozuměl potřebám seniorů vyžadující profesionální asistenci. Nyní má Hagerova společnost na 400 pečlivě vybíraných franšízových poboček, sloužící 10 tisícům lidí na celém světě. Podle posledních zpráv se chystá expandovat dále na východ Evropy a po master-franšízantech se poohlíží i v České republice.

Péče o seniory na franšízové bázi je rychle se rozvíjejícím sektorem také v sousedním Německu. Společnost Home Instead, původně založená v USA jen o rok dříve než Right at Home, chápe sama sebe nikoliv jako konkurenci k veřejným ambulantním službám, ale spíše jako rozšíření dosud nabízených služeb. Home Instead chce nabízet více než jen kvalitní péči. Chce garantovat individuální domácí péči vyškolenými pracovníky přesně podle konkrétních přání a potřeb seniorů. S tímto přístupem se loni v Německu podařilo otevřít 8 nových poboček a jejich počet vystoupal na celkových 27.   

Domácí želízko v ohni

Z českých poskytovatelů služeb pro seniory plánuje do budoucna rozšířit svou působnost prostějovská společnost ADP-Sanco, která svůj franšízový koncept prezentovala již v loňském roce. „Franšízový projekt jsme zatím nerozjeli. Je třeba ho totiž přepracovat s ohledem na novou legislativu,“ sdělila portálu Franchising.cz ředitelka ADP-Sanco Květoslava Šťastná.

Přestože jsou franšízové koncepty v této oblasti tak říkajíc na dosah ruky, je zatím v České republice o ně ze strany franšízantů malý zájem. „Jednou z možných příčin nezájmu o tento typ podnikání může být fakt, že sociální služby jsou ve velkých městech silně pokryté veřejným neziskovým sektorem, který funguje dlouhodobě spolehlivě. Kapacity však nejsou neomezené,“ říká Lenka Nováková, Business Development manager poradenské společnosti PROFIT system a dodává: „Pokud jde o poskytování služeb mimo větší aglomerace, je zase potíž v tom, že není tolik atraktivní pro soukromé podnikatele, což by se kvalitním fungováním franšízových konceptů mohlo změnit.“ V zahraničí osvědčený koncept domácí asistence pro seniory na fanšízové bázi tak stále čeká na první vlaštovku, která prověří jeho životaschopnost i u nás.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank