04.03.2016

Domácí značky lákají

Tuzemské značky tvoří 65 procent českého franšízového trhu. Je jich zase více než loni.

Podíl tuzemských značek na českém franšízovém trhu neustále roste. Na začátku letošního roku tvořily české franšízové značky 65 % trhu, což představuje meziroční nárůst o 7 p.b. Neznamená to však, že by se zahraniční sítě o náš trh nezajímaly, nebo by z něj dokonce odcházely. Vyplývá to z Reportu franchisingu Česká republika 2015, který každoročně zpracovává společnost PROFIT system franchise services.

Počet vlastních, franšízových a partnerských poboček na českém franšízovém trhu v roce 2015 Foto PROFIT system

Na začátku letošího roku fungovalo v České republice více než 3100 podnikatelů, kteří působili pod hlavičkou některé z franšízových sítí.

Zahraniční značky si udržují konstantní růst, ale jejich podíl na celkovém franšízovém trhu rok od roku klesá. „Domníváme se, že tento trend, který svědčí o určité vyzrálosti tuzemského franšízového trhu, bude stále pokračovat. Dnes víme, že Česko je pro zahraniční sítě stále atraktivní. V poslední době odhalilo svůj záměr o vstup hned několik zahraničních značek,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.

Důvodem, proč podíl českých značek roste, je fakt, že stále více tuzemských podnikatelů již vnímá rozvoj prostřednictvím franšízových licencí jako atraktivní způsob expanze. Díky němu totiž mohou proniknout i do regionů, ve kterých by se jim nevyplatilo budovat pobočky vlastní.

Na počátku roku 2016 fungovalo na tuzemském trhu 236 konceptů, jež se rozvíjely prostřednictvím licenčních partnerů. Na základě úpravy metodiky, ke které společnost PROFIT system franchise services přikročila, patřilo 190 mezi reálné franšízy, 46 konceptů pak řadíme mezi partnerské systémy. Po změně metodiky a konsolidaci franšízového trhu se společnost PROFIT system rozhodla zaměřit se ve svém Reportu franchisingu pouze na reálné franšízy a vyřadit z analýzy firmy fungující pouze na bázi partnerské spolupráce.

Mládí vpřed

Na základě výsledků, které letošní analýza společnosti PROFIT system přinesla, lze říci, že většího růstu, co se počtu franšízových poboček týká, dosáhly koncepty, které u nás působí méně než 6 let. Těm se podařilo se na našem trhu etablovat a rozšířit svou pobočkovou síť do regionů. Jednalo se například o franšízy sítě Konopná lékárna, poradenské společnosti Extéria, automyček MaxDrive či firmu zajišťující lékařskou soukromou přepravu Novodobá sanitka.

Společnosti, které na našem trhu rozvíjí svůj franšízový koncept déle, se momentálně soustředí zejména na její stabilizaci a v loňském roce mnohdy přistoupily i k zavírání některých ztrátových poboček. Příkladem mohou být Hudební škola YAMAHA nebo obchody Hruška.

„V letošním roce se tuzemský franšízový trh stane svědkem dalšího růstu počtu nových franšízových konceptů. Jeho dynamika však nebude taková, jako v předešlých letech. Franšízový trh dospěl do fáze, kdy postupně dosahuje vrcholu a strop by se mohl pro následující období nacházet na úrovni 270 v případě započítání partnerských systémů, respektive 210, budeme-li mluvit o reálných franšízách,“ vysvětluje Marek Halfar.

Služby vs. Obchod

Jak již bylo zmíněno, Report franchisingu se letos zaměřil především na reálné franšízy. „Zároveň jsme při porovnávání počtu franšízových a partnerských poboček také očistili jejich počet o pobočky České pošty, jež má přes 3000 provozoven, což by naše statistiky zkreslilo,“ vysvětluje Marek Halfar s tím, že na začátku letošního roku na tuzemském trhu podnikalo pod franšízovými koncepty 3139 lidí, kteří měli na starosti více než 3900 franšízových poboček. Do spolupráce s partnerskými sítěmi bylo zapojeno přes 2600 podnikatelů, ti provozovali téměř 2900 partnerských poboček.

Rok 2015 opět prokázal, že model franšízingu pro svůj rozvoj stále volí častěji společnosti působící v sektoru Služeb.  Počet reálných franšízových konceptů působící v tomto sektoru činil 106 značek, na oblast Obchodu pak zbývá 84 konceptů. Nejvíce franšízových sítí můžeme nalézt v kategorii Gastronomie (29 franšízových řetězců), Oděvy a obuv (29), třetí příčku pak zaujímají koncepty z kategorie Potraviny (23). Na čtvrtém místě pak jsou Realitní služby s 18 franšízovými sítěmi.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank