24.03.2016

Štěstí za hranicemi

Téměř třetina tuzemských franšízových značek zkouší uspět i v zahraničí. Nejčastěji jde o gastronomické sítě.

Konkrétně na začátku letošního roku fungovalo za hranicemi České republiky celkem 37 franšízových značek. Tento počet v podstatě odpovídá situaci, která na našem franšízovém trhu panovala na začátku roku loňského. Vyplývá to z informací, které přinesla souhrnná zpráva poradenské společnosti PROFIT system o franšízovém trhu Franchising Report Česká republika 2015.

restaurace the pub Foto The PUB

Do budoucna můžeme očekávat, že mimo Českou republiku se se svými koncepty vydá stále více českých franšízových značek, převážně působících v sektoru Služeb.

Je pravda, že rok 2015 nebyl ve znamení masivní zahraniční expanze ze strany českých franšízových značek. Důvodem je zejména poměrně vysoký počet firem s nedlouhou historií, které se soustředí hlavně na svůj rozvoj na tuzemském trhu a do zahraniční se příliš nechystají, případně své možnosti rozvoje v cizině teprve monitorují. „Sítě, které u nás působí kratší dobu, se opravdu soustředí primárně na vybudování stabilní pozice na domácím trhu. Za hranice chtějí totiž vyrazit s prověřeným a co možná nejpropracovanějším systémem, jež by zajistil co možná největší úspěch konceptu za našimi hranicemi,“ vysvětluje Gabriela Petrová, manažerka klíčových zákazníků společnosti PROFIT system.

Zemí, kam vedou ve většině případů první kroky tuzemských sítí, je stabilně Slovensko. Důvod je naprosto prozaický. Jde totiž o zemi, která je nám nejen blízká geograficky, ale hlavně historicky. Navíc zde odpadává problém s jazykovou bariérou. „Bylo by však chybou se domnívat, že slovenský trh je stejný jako ten náš. Legislativně se totiž liší a i mentalita je poměrně rozdílná. Proto při vstupu na jakýkoli cizí trh je třeba provést jeho důkladnou analýzu. A to i v případě Slovenska,“ upozorňuje Gabriela Petrová.

Co se týče oblastí, ve kterých působí české značky expandující do zahraničí, stále vede Gastronomie. Jako příklad můžeme uvést sítě jako Švejk restaurant, The PUB, Dobrá čajovna nebo Fruitisimo. Z oblasti obchodu pak mají nejčetnější zastoupení za hranicemi franšízové koncepty ze sekce Oděvy a obuv. Jde například o značky Alpine Pro, Bushman, Husky nebo Nordblanc.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank