19.07.2016

Jak vybrat tu nejlepší?

Pokud cítíte, že podnikání pod zavedenou značkou je pro vás to pravé, neváhejte a vrhněte se na porovnávání nabídek na trhu.

Úspěšnost franchisové spolupráce je dána mnoha faktory – od preferencí franchisora, přes zájmy a dovednosti franchisanta, až po správnou volbu lokality a cílové skupiny zákazníků. Jen pokud všechny tyto faktory hrají dohromady, můžeme očekávat, že bude podnikání přinášet ovoce. Existuje však několik doporučení, kterými je dobré se při výběru podnikatelského záměru řídit.

podnikání Foto Pixabay.com

Začněte tím, že si položíte několik zásadních otázek. Jste schopni se podřídit franchisorovi a pravidlům, podle nichž bude fungovat vaše podnikání? Nevadí vám, že bude poskytovatel licence požadovat přístup k veškerým dokumentům včetně finančních?

Jak to funguje

Když zvažujete možnost stát se franchisantem, musíte především vědět, co franchising je. Proto první rada zní: „Získat co nejvíce informací o tomto způsobu podnikání.“ Zjistěte tedy co nejvíce o tom, jaké jsou například výhody a nevýhody franchisového podnikání, jakými pravidly se řídí. Jen tak budete moci posoudit, zda jste tím, kdo může být jako franchisant úspěšný.

Začněte tím, že si položíte několik zásadních otázek. Jste schopni se podřídit franchisorovi a pravidlům, podle nichž bude fungovat vaše podnikání? Nevadí vám, že bude poskytovatel licence požadovat přístup k veškerým dokumentům včetně finančních? Jste připraveni nést náklady na poskytnuté know-how a obchodní podporu? Pamatujte, že franchisa je založen na spolupráci dvou stran,z nichž se jedna strana vzdává části své nezávislosti a souhlasí s tím, že se bude řídit pokyny druhé, a na oplátku získá její podporu, znalosti a dohled.

„Pokud už na začátku zjistíte, že máte v podnikání větší ambice než plnit něčí pokyny a že chcete raději uskutečňovat vlastní nápady, franchisové podnikání raději neplánujte,“ radí Lenka Nováková, Business Development Manager ve společnosti PROFIT system.

Každý má nějaký koníček

Na mnoho z nás má při uvažování o vlastním podnikání vliv našich zájmů a koníčků. Existuje řada firem, které jejich majitelé založili proto, aby spojili své hobby s výdělečnou činností, což je v rámci zaměstnaneckého poměru často obtížné. Ačkoliv je nemyslitelné podnikat, když nás to netěší, naše soukromé záliby by neměly zastínit ostatní kritéria pro výběr vhodného podnikání. „Využijte své zájmy, ale podívejte se na ně z obchodního hlediska. Zamyslete se, zda po vašich službách nebo zboží existuje poptávka. Jinak řečeno, zda vaši vášeň sdílejí i potenciální zákazníci, kteří mají být zdrojem příjmů firmy,“ doporučuje Nováková.

Nechat se v podnikání lapit do pasti vlastních zálib je velmi snadné a nebezpečné. Mohou nás totiž zavést na scestí. Díky slepému následování našich koníčků a jejich přeměny na byznys se totiž můžeme dostat do situací, které by důkladným logickým přemýšlením nenastaly. Nemusíme pak řešit problémy související například s nelogickým umístěním podnikání, jako když otevřeme obchod s luxusním oblečením v nákupní galerii, do které chodí zejména průměrně a méně movití zákazníci.

Jednou z nejdůležitějších výhod spolupráce formou franchisingu je známá značka, o níž se může začínající podnikatel opřít. Zpravidla však lépe rozpoznatelný vývěsní štít souvisí také s vyššími franchisovými poplatky než v případě méně známých značek. To vyplývá nejen z popularity brandu, ale také z vyspělosti franchisového systému, například McDonald’s spolu se silnou známou značkou nabízí také celosvětově osvědčený model spolupráce. V tomto případě jsou náklady na vstup do sítě poměrně vysoké a investice dosahuje zhruba 19 milionů korun.

Je tedy dobré zvážit, zda stojí za to v konkrétních obchodních podmínkách a umístění sázet na rozpoznatelnou značku, nebo zde může stejně dobře uspět méně známá, ale propracovaná a osvědčená franchisa.

Peníze až na prvním místě

Rozhodující roli při volbě franchisové licence hrají pro mnoho podnikatelů z velké části i otázky týkající se financí. O franchisách se říká, že je to podnikání pro každou peněženku. Skutečně, sítě působící na trhu nabízejí možnosti s investicí od několika desítek tisíc do několika milionů korun. Nesmíme však zapomínat na to, že vstup do franchisové sítě je spojen nejen s náklady na úpravu a realizaci obchodních prostor, ale také s řadou licenčních poplatků pro provozovatele systému. A i jejich výše může hrát klíčovou úlohu při výběru značky franchisové sítě. 

Kolik prostředků můžete investovat? Můžete si dovolit o tyto peníze přijít? Jak chcete financovat vstup do systému, můžete si pomoci úvěrem?,“ ptá se Lenka Nováková. „Pro správný výběr franchisové sítě je potřeba si stanovit cíle. Jedná se především o vaše požadavky na měsíční příjem. Bude franchisa jediným zdrojem vašeho příjmu? Budete mít dostatek prostředků na živobytí v období rozjezdu podnikání? To vše je třeba si na samém začátku ujasnit,“ říká Nováková.

Nezávisle na finančních prognózách franchisora byste se měli pokusit vytvořit vlastní kalkulaci příjmů a nákladů, sestavit si finanční plán. Vize načrtnuté poskytovatelem licence mohou být příliš optimistické, s nadsazenými příjmy a podceněnými náklady. V tomto momentě je bezpodmínečně nutné sundat z očí růžové brýle a udělat si vlastní střízlivou kalkulaci.

Dobrý nebo lepší?

Nejlepším způsobem, jak se zorientovat ve franchisových nabídkách dostupných na našem trhu, je jejich zevrubné srovnání. Čemu věnovat pozornost kromě záležitostí souvisejících s finančními náklady?

„Za prvé zjistěte, jaké požadavky jsou kladeny na uchazeče o franchisu. Věnujte pozornost informacím o tom, jak dlouho daná síť působí na trhu, kolik má vlastních a franchisových poboček,“ říká Lenka Nováková s tím, že je dobré najít co nejvíce rozdílů a rozhodnout se, která pravidla vám nejlépe vyhovují. Snažte se najít co nejvíce informací o sítích, které vás zajímají. Čtete odborné časopisy, prohledejte Internet, ptejte se na podnikatelských fórech. Nezapomeňte hledat na portálech, které se přímo na franchising zaměřují. Za vše jmenujme například portál Franchising.cz, na němž najdete přehledný Katalog franchis, ve kterém značky nabízející franchisové licence v České republice zveřejňují výše zmíněné informace.

Neocenitelným zdrojem informací o podnikání pod cizí značkou je rozhovor s jinými franchisanty. Nejlepší je prostě zajít do jakékoliv partnerské provozovny a požádat majitele o krátký rozhovor. Pokud narazíme na člověka, který má chuť si povídat, získáme řadu užitečných informací. I kdyby nechtěl mluvit o výdělcích, řekne nám alespoň, co se mu líbí a co mu vadí při spolupráce s poskytovatelem licence. V každém případě získáme informace, které nám franchisor mnohdy neposkytne.

Než je ruka v rukávu

Důležitý je i dojem, jakým na nás působí zástupce firmy, s nímž budeme jednat při úvodních schůzkách. Subjektivní dojem, který získáváme v takovýchto situacích, by nejspíše neměl představovat klíčový argument při rozhodování, ale jistě v sobě má „nehmatatelnou” hodnotu, kdy nám instinkt napovídá, že do této řeky můžeme klidně vstoupit. Anebo naopak – v žádném případě v ní nenamočit ani prst. Nakonec je vždy dobré ověřit si získané informace u zdroje. „Budete se moci zeptat na další věci, které vás zvláště zajímají. Čím více informací získáte, tím snazší bude vaše rozhodování,“ zdůrazňuje Nováková.

Poslední, ale pravděpodobně nejdůležitější etapou výběru franchisového systému je důkladná analýza dokumentů, které vám budou poskytovatelem licence předloženy. Může se stát, že v nich najdete informace, které dosud unikaly vaší pozornosti. To je poslední možnost podívat se na podrobnosti ještě před podpisem jakékoli smlouvy.

 „Důležité je si pečlivě pročíst smlouvu. Vypovídá hodně nejen o systému, ale i o franchisorovi. V dobrých systémech by neměl být problém s poskytnutím návrhu smlouvy k analýze,“ radí Lenka Nováková. Na závěr ještě jedno důležité doporučení - konečné rozhodnutí udělejte až po prokonzultování smlouvy s profesionálním poradcem.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank