"Návratnost investice se odvíjí od fixních nákladů na provoz prodejny, především nájmu a doprovodných nákladů nákupního centra. Investici ovlivňuje také stavební připravenost maloobchodní jednotky. Běžně se návratnost pohybuje od 1,5 do 3 let," říká manažerka sítě Oxalis Helena Mertová.
pondělí
18.04.2016
Pozvání k rozhovoru přijala manažerka sítě Oxalis Helena Mertová. Kromě posledního vývoje na trhu čaje a kávy se rozhovořila i o podmínkách a pravidlech franšízové spolupráce.
 

Můžete zhodnotit vývoj na čajovém trhu za poslední rok?
Sypaný čaj nakupuje pravidelně zhruba 15% obyvatelstva. Tento poměr mírně narůstá s tím, jak lidé objevují kvalitu a různorodost chutí. Přesto jsou nejoblíbenější skupinou čajů v České republice čaje ovocné, které vůbec nemají původ v čajovníku. Oblíbené jsou také čaje bylinné, které rovněž s čajovníkem nemají žádnou souvislost. V poslední době nicméně zaznamenáváme rostoucí zájem o kvalitnější druhy čistých čajů (bílé čaje, Darjeeling, Assam) a aromatizovaných čajů na netradičním základu (bílý čaj, směs raritních čajů).

Mění se také nějak trh s kávou?

V posledních třech, čtyřech letech roste poptávka po výběrové kávě. Zákazníci se více zajímají o různá pěstitelská teritoria. Roste také trend alternativních metod přípravy káv, mezi které patří Chemex, dripper, French press, moka kávovar nebo aeropress. Výběrová káva tvoří 3-4 % kávového trhu, je však na vzestupu. Naše společnost ročně vyprodukuje cca 350 tun čaje a 90 tun kávy, z čehož je téměř 80% prodáno na domácím trhu. Zbytek je exportován do zahraničí.

Daří se rozšiřovat síť obchodů Oxalis?

Momentálně máme v Čechách a na Slovensku celkem 52 jednotek. Z toho 23 prodejen provozují naši franšízoví partneři. V loňském roce jsme otevřeli novou franšízovou prodejnu v Havířově a původně vlastní provozovnu v pražských Letňanech jsme transformovali na franšízu. Zatím poslední prodejní stánek otevřel náš franšízový partner v obchodním centru Královo Pole v Brně. V blízké budoucnosti plánujeme otevřít franchisové jednotky na pražském Zličíně, v obchodním centru Nisa v Liberci a v teplické Olympii. Letos by mohlo být otevřeno až 10 nových jednotek. Během tří až pěti let by pak extenzivní budování sítě mohlo být završeno na počtu cca 75 obchodů Oxalis.

Evidujete stálý zájem o licence vašeho konceptu?

Licenci nabízíme od roku 2012. V prvopočátku byl samozřejmě zájem výraznější, protože trh nebyl tak pokrytý. Nicméně zájem je kontinuální, akorát již není možné poskytnout tuto možnost všem zájemcům, protože by si franšízanti konkurovali. Také bychom nebyli schopní zajistit jim teritoriální ochranu. Nyní naše síť zasahuje do víceméně všech velkých měst. Zajímavých lokalit ubývá, proto se snažíme zaměřit na města s počtem obyvatel mezi 30 až 50 tisíci, kde vidíme velký potenciál pro rozvoj naší sítě.

Jak hodnotíte spolupráci s franšízovými partnery?

Jsme přesvědčeni, že se zatím výběr franšízových partnerů daří. Hodně si zakládáme na osobní komunikaci. Díky tomu dochází k minimálním komunikačním šumům. Na začátku je však nutné si pravidla spolupráce pevně stanovit a vyjasnit si, že franšízový způsob spolupráce bohužel nenabízí mnoho prostoru pro vlastní kreativitu a je nutné držet se stanovených hranic. V  okamžiku, kdy je toto vyjednáno, funguje vše bez větších zádrhelů. Koncept spolupráce mají naši partneři popsán v Provozní příručce, kterou dostanou po podpisu smlouvy. Je to vlastně detailní manuál pro to, jak vést, řídit a provozovat naši speciálku.

Co zájemce o franšízu podle Vás láká?

Náš koncept je v tuzemsku jedinečný. Čaj i káva jsou obecně krásný sortiment a naše prodejny jsou plné vůní. Považujeme za své poslání nabízet lidem jedinečnou kvalitu, požitek a relaxaci, čímž naplňujeme naše motto: „OXALIS - to nejlepší z čaje a kávy.“ Trend pití kvalitního čaje i kávy stále stoupá a s tím samozřejmě i počet lidí, kteří se o tento sortiment zajímají. Pokud právě tito lidé mají zájem a chuť se osamostatnit a seberealizovat v tomto oboru, jsme připraveni jim v jejich rozjezdu pomoci.

Jaké vlastnosti mají franšízanti Vaší firmy?

Naši franšízanti jsou dynamičtí lidé s nadšením a zájmem o daný produkt. Jsou komunikačně i obchodně zdatní a mají stejný pohled na sortiment a zákazníky jako máme my. Někteří z našich franšízových partnerů se rekrutovali z původních velkoobchodních zákazníků. V oboru se tedy pohybují již mnoho let a náš sortiment dobře znají. Stejně úspěšní jsou ale i ti, kteří byli jen čajoví nebo kávoví nadšenci a otevřením vlastní speciálky si splnili svůj sen. Právě koupě franchisové licence velmi usnadňuje možnost začít samostatně podnikat.

Kdy může začínající podnikatel očekávat, že se investice vrátí?

Návratnost investice se odvíjí od fixních nákladů na provoz prodejny, především nájmu a doprovodných nákladů nákupního centra. Investici ovlivňuje také stavební připravenost maloobchodní jednotky či stánku ze strany pronajímatele. Běžně se návratnost pohybuje od 1,5 do 3 let.

Jak vypadá situace s rozšiřováním obchodů na Slovensko?

V současnosti provozujeme čtyři vlastní prodejny v Bratislavě. Ostatní distribuční činnost je prostředkována obchodním partnerem Teapack s.r.o. O dalším rozvoji maloobchodních jednotek však v této chvíli neuvažujeme.

Chystáte pro franšízanty a zákazníky rozšíření sortimentu, případně další novinky?

Zákazníkům se snažíme přinášet novinky každoročně. Samozřejmostí je sledování světových trendů. V loňském roce nám například přibyla nová řada jedinečných bylinných čajů „Naše byliny“, jejichž receptury pro nás vyvinula odbornice na alternativní medicínu a přírodní léčitelství paní Renáta Jahodová. Nově jsme pod vlastní značkou zařadili do nabídky ručně vyráběnou řadu čokolád z ekvádorských bobů. Specifické jsou tím, že v sobě snoubí příchutě našich aromatizovaných čajů a káv. Každoročně také našim zákazníkům přinášíme několik novinkových čajů a káv, jejichž složení vyvíjíme ve vlastní laboratoři. Stejně jako v ostatních, i v tomto oboru nelze stagnovat. Nejaktuálnější novinkou, která v nejbližších dnech bude v našich prodejnách k dispozici, jsou čajové čerstvé sklizně Flying tea nebo Flugtee. Volně přeloženo „čaj dopravený letadlem“ nebo také „bleskový čaj“. Jedná se o čaje, které byly sklizeny teprve před několika dny a letecky dopraveny do země určení. Tento čaj se vyznačuje zvláštní chuťovou svěžestí a velmi jemnou vůní.