Martin Šimek začínal jako pracovník cestovní agentury. Ve službách své cestovní kanceláře radynacestu.cz je jeho krédem přizpůsobit osobní potřeby klientů do programu zájezdů.
pondělí
01.08.2016
Provozovat cestovní kancelář je jen pro podnikatele, kteří dokáží pracovat pod vysokým tlakem. Musí se potýkat nejen s drsným konkurenčním prostředím, ale také s nestálostí klientů či neočekávanými událostmi.
 

Vést svou vlastní cestovní kancelář není procházka růžovým sadem. Musíte se připravit na silné konkurenční prostředí, které v této oblasti panuje. Není neobvyklé, že neúspěšné subjekty krachují a vyklízejí pole těm úspěšnějším. Základem v této oblasti podnikání je nalézt konkurenční výhodu, tedy činnost, kterou byste se od ostatních kanceláří odlišili. Cestovní kanceláře si nekonkurují jen mezi sebou, důležitým konkurentem je i individuální turistika, která spočívá v tom, že si turisté vyhledávají a zařizují dopravu a ubytování sami. V dnešní době tak může být podnikání v cestovním ruchu nesnadné, ale pokud se vám podaří vytvořit přidanou hodnotu k vašim službám, máte větší pravděpodobnost, že dosáhnete úspěchu.

Vázaná živnost

Založit cestovní kancelář je v začátcích komplikované. K tomu abyste mohli zahájit její provoz, je nutné si nejprve zažádat o koncesní listinu, jelikož se v tomto případě jedná o vázanou živnost. K získání koncese musíte splnit zákonem dané požadavky v podnikání v cestovním ruchu. K žádosti musíte připojit zejména smlouvu s pojišťovnou o pojištění cestovní kanceláře proti úpadku, podnikatelský záměr, ve kterém musíte upřesnit oblast cestovního ruchu, ve které chcete živnost provozovat. Nezapomeňte také dodat potvrzení, že máte praxi v cestovním ruchu, ať už formou vysokoškolského vzdělání či dokladem o kvalifikaci v oboru. V neposlední řadě musíte přidat prohlášení o datu zahájení činnosti vaší kanceláře. Žádost můžete podat na příslušném živnostenském úřadu, který ji nechá následně postoupit Ministerstvu pro místní rozvoj. Žádost by ministerstvo mělo rozhodnout do 30 dnů od podání.

Jak už bylo naznačeno, jedním z důležitých požadavků pro provoz cestovní kanceláře je povinnost sjednání pojištění záruky pro případ úpadku. Neopomeňte si řádně zjistit, zda má vámi vybraná pojišťovna oprávnění provozovat pojištění záruky. Nad těmito pojišťovnami provádí dohled Česká národní banka. Částka, na kterou musíte kancelář pojistit, musí být v rozsahu 30 % ročních plánovaných tržeb. „Jelikož na trhu převládá silné konkurenční prostředí, pro nové subjekty je velmi náročné, ale ne nemožné pojištění proti úpadku získat,“ varuje majitel cestovní kanceláře radynacestu.cz Martin Šimek. Pozor však na spory mezi cestovní kanceláří a pojišťovnou v případě krachu. Pojišťovna musí splatit škody do výše usmlouvaného limitu, v případě že prodáte více zájezdů a zkrachujete, pojišťovna nemusí zaplatit veškeré výdaje, případně je zaplatí, ale může se dožadovat škod, které jí vznikly. Ministerstvo v tomto ohledu požaduje, aby pojišťovna zaplatila veškeré výdaje, ať už je limit jakýkoliv.

Internet hraje podstatnou roli

Víc než na místo, kde budete mít svou kancelář, je třeba myslet na internetové stránky. V současnosti drtivá většina zákazníků vybírá zájezdy po internetu. „Role internetu je v dnešní době důležitá a v budoucnu očekávám, že bude nadále růst. Proto by podnikatelé měli právě u poskytování zájezdů dbát na zlepšování internetové prezentace a investice do této oblasti. Zákazníci na webu čekají co nejvíce informací, používají k vyhledávání i mobilních telefonů,“ vysvětluje trend Martin Šimek. Podle jeho slov není radno též zapomínat na diskuze zákazníků na jiných serverech. Význam jejich názorů na cestovní kanceláře se bude zvyšovat. Spokojený klient v tomto případě je alfou a omegou vašeho úspěchu. Ke spokojenosti se musíte dopracovat a rozhodně do ní investovat. „Zákazníci cestovních kanceláří patří mezi nejnáročnější a neodpouští chyby,“ dodává Martin Šimek. Velký význam též v dnešní době představují sociální sítě, kde lidé sdílejí své fotografie a dojmy z dovolené a následně také zkušenosti s cestovními kancelářemi. Doporučení klientů je nejlepší reklamou, a u tohoto podnikání to platí trojnásobně.

Cestovní kanceláře si nekonkurují jen mezi sebou, ale také s individuální turistikou. Nejvíce lidí nakupuje zájezdy na internetu, proto Vaše webové stránky musí být neustále aktualizovány.

Provozní náklady jsou individuální záležitostí

Na provoz kanceláře nebudete potřebovat velké investiční výdaje, v praxi jde o standardní kancelář. V tomto ohledu se soustřeďte zejména na reprezentaci vaší kanceláře. I dnes existují klienti, kteří chtějí objednat zájezd v kamenné pobočce, proto myslete i na místo, kam se dá lehce dostat, ať už autem či městskou hromadnou dopravou. Některé cestovní kanceláře využívají i služeb cestovních agentur, jejichž výhodou je rozšíření vašeho produktu. Jejich pomoc tak může být v konkurenčním prostředí velmi významná. Nevýhoda v této spolupráci přichází s poskytováním provizí za prodané zájezdy. „Ta může dosahovat až 12 % z ceny prodaného zájezdu,“ dodává Martin Šimek.

Největší výdaje u provozu cestovní kanceláře přijdou při zajišťování zájezdů. „V destinacích, kde budete zájezdy provozovat, je dobré si zajistit partnery, kteří pro vás budou vyhledávat ubytování a zajišťovat služby jako transfery, delegáty, fakultativní výlety apod.,“ podotýká Martin Šimek s tím, že platby za služby budete platit přímo těmto partnerům. Pokud budete poskytovat zájezdy do vzdálenějších destinací, budete muset většinou zaplatit zálohy na letenky i ubytování předem. Rizikem je nenaplnění kapacity objednaných letenek a hotelů. V takovém případě cestovní kanceláře nabízejí last minute nabídky, aby kapacity alespoň doplnily. Placení záloh předem ale nemusí být pravidlem. Cestovní kancelář může vypravovat i zájezdy jen autobusem, kdy není pravidlem platit zálohy předem. „Autobus je možné hradit až před cestou a s ubytovacími kapacitami se dohodnout na platbách až podle obsazení,“ doplňuje Martin Šimek. Výše záloh tedy závisí na typu zájezdu. Jiná je situace u charterových letů do přímořských letovisek a jiná u autobusového zájezdu pro turisty s ubytováním na horách. Proto je před vydáním koncesní listiny pro ministerstvo důležité, aby podnikatel měl už vytvořen podnikatelský plán, kde je určeno zaměření cestovní kanceláře i jednotlivé výdaje na provoz.

Malicherní klienti

I přesto, že vytvoříte dobrý podnikatelský plán, nikdy nemůžete vědět, co se může stát. Trh v cestovním ruchu je velmi dynamický a neustále se mění. „Jsou destinace, které nabývají na oblibě a právě naopak. Velký vliv na prodej zájezdů mají i přírodní katastrofy či politická situace, které se nedají předvídat,“ varuje Martin Šimek. Každá destinace má též svou sezonu a cestovní kanceláře chtějí prodávat zájezdy po celý rok, proto nabízejí například na zimní období exotické dovolené nebo lyžařské zájezdy. Martin Šimek k tomu dodává: „Úzké zaměření na vybranou destinaci sice může být výhodou pro ty, kteří hledají specialisty na určitou oblast, ale je rizikové.“

Cestovní kancelář může řídit i jeden člověk, takže tímto způsobem můžete významně ušetřit na zaměstnancích. Nicméně v destinacích se neobejdete bez služeb delegáta. Ti se musí o vaše klienty postarat. Delegáty můžete najmout buď své, nebo v daných destinacích. Sami pracují většinou na živnostenský list a musí být vyškoleni v oblasti cestovního ruchu. Ale nejen delegát musí být připraven na stresové situace, i zaměstnanec v cestovní kanceláři musí podle Martina Šimka zvládat stresové podmínky a mít předpoklady k tomu, aby zdolával extrémní situace. „U zaměstnanců, kteří organizují zájezdy přímo v cestovní kanceláři, je velmi důležitá psychická odolnost a schopnost řešit mimořádné situace.“ Jak už bylo řečeno, klienti mohou být velmi nevyzpytatelní a mohou si stěžovat na maličkosti. Vy jako správný podnikatel musíte být připraveni i na naprosto malicherné stížnosti a vyřešit je. I malá nespokojenost zákazníka může vyvolat řetězovou reakci, která vás může stát i život vaší cestovní kanceláře.

Klienti nebývají příliš věrní značce cestovní kanceláře, i když s ní byli dříve spokojeni, pokud jim tato cestovní kancelář nenabídne významné výhody pro stále zákazníky. Lidé se rozhodují především podle ceny nebo srovnání produktů na internetu, kde vyhledávají nejnižší cenu bez ohledu na cestovní kancelář,“ uzavírá Martin Šimek.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017