"Zákazníci v našem oboru jsou konzervativní. Když už si někoho vyberou a jsou spokojení, tak u něj zůstanou. Jsou rádi za stabilní kvalitu a doprovodný servis," popisuje zákazníky Petra Lauberová, majitelka společnosti Avian-M.Z.
pondělí
26.09.2016
Petra Lauberová uspěla se svou společností Avian-M.Z. v soutěži Ocenění českých podnikatelek. Původně v ní pracovala jako zaměstnankyně.
 

Prozradíte nám, čím se vaše firma zabývá?

Naším oborem je potravinářství. Zabýváme se výrobou dresinků, emulgovaných omáček, majonéz, tatarských omáček, barbecue omáček, zeleninových omáček, jako je třeba rajčatová salsa, a podobně, které dodáváme lahůdkářům, restauracím, hotelům či výrobcům baget, pomazánek a salátů. Částečně prodáváme i v maloobchodní síti u lokálních distributorů, ale především dodáváme pro velkoobchod. Letos se chystáme paletu výrobků ještě rozšířit a také posílit povědomí o naší značce u koncového zákazníka v maloobchodě.

Působíte v oblasti potravinářství. Narážíte v něm na velkou konkurenci?

Samozřejmě existuje konkurence, která vyrábí podobné zboží jako my, ale většinou jako součást širší produkce. My jsme více specializovaní. Myslím, že si mezi nimi stojíme dobře, výrobky vyvážíme i do zahraničí. S konkurencí se většinou přímo nestřetneme, protože když už máme nějakého zákazníka, máme ho dlouhodobě. Nestává se často, že byste se o někoho vyloženě přetahovali. Zákazníci v našem oboru jsou konzervativní. Když už si někoho vyberou a jsou spokojení, tak u něj zůstanou. Jsou rádi za stabilní kvalitu a doprovodný servis. My jsme navíc jako malá firma velmi flexibilní. 98 procent našich zákazníků tedy patří k těm stálým, kteří odebírají naše výrobky každý týden. Nemají důvod měnit. Máme certifikovaný systém potravinářských služeb a kvalita je vysoká. Když už se vyskytne reklamace, je to dáno nesprávným zacházením s výrobkem, třeba že jej dají do mrazáku místo do chladničky.

Ovlivňují vaše podnikání nové trendy, třeba poptávka po zdravých potravinách?

Určitě ovlivňuje. Už jen to, že je můj přítel vegetarián a nějakou dobu byl dokonce vegan, mě přimělo sledovat nové trendy a zdravotní aspekty stravování. Mám povědomí o tom, co je a co není zdravé. Majonéza a tatarka nikdy super zdravou potravinou nebude, ale zároveň to není věc, kterou byste jedli každý den ve velkém množství. Je to ochucovadlo, a tady především platí, všechno s rozumnou mírou. Mám ale vymyšlené i nové receptury zdravých výrobků, a je to pouze čas, který mě zatím zdržuje od jejich zavedení. Máme zpracované recepty pomazánek na rostlinné bázi a omáček vhodných pro různé diety. Měla by to být alternativa k vaječným výrobkům a produktům, které obsahují alergeny, například z mléka nebo másla. Nebyla by tam ani sója, která je také alergenní. Prostě pomazánky s minimem alergenů, konzervantů a přídavných látek. Budou sloužit všem, kteří se orientují na zdravou výživu, a zároveň budou protiváhou omáček, které jsou plné oleje a vajec. Potenciál, kam v tomto směru jít, skrývají ovšem i tradiční vaječné receptury. Například se chceme zaměřit na vejce, která nepocházejí z neetických chovů. V rodině to máme nastaveno ekologickým směrem, bez zbytečného zneužívání zvířat, a toto budu postupně přenášet do svého podnikání. Mám radost, když naše výrobky umí lidé používat s mírou. Samozřejmě by mě z ekonomického hlediska potěšilo, pokud bychom prodali o tuny majonézy více, ale jsem ráda, když si na našem výrobku zákazník pochutná jednou denně, a neničí si zdraví tím, že by konzumaci přeháněl, na oběd měl bramborový salát a hned potom bagetu. Přehánění není zdravé vůbec v ničem.

Jak jste se ke svému podnikání vlastně dostala?

Ve firmě jsem začínala jako zaměstnanec, ale odkoupila jsem ji poté, co se původní majitel rozhodl výrobu ukončit kvůli nutnosti modernizace a zavádění nových evropských norem. Nerozhodla jsem se, že se stanu podnikatelkou. Prostě to tak nějak vyplynulo. Uměla jsem to, chtěla jsem v tom pokračovat a viděla jsem v tom perspektivu.

Co vám v poslední době udělalo pracovním životě radost?

Zejména to bylo hladké ukončení loňského roku. Nyní se tak můžeme pustit s chutí do dalšího období. V podnikání musíte mít oči neustále otevřené a učit se stále něčemu novému.