14.11.2016

Financování s rozumem

Karolina Pokorná uspěla se svými firmami již v prvním ročníku soutěže Ocenění českých podnikatelek. Loni si svůj úspěch zopakovala.

Jak se zpětně díváte na celý projekt Ocenění Českých Podnikatelek? Stála jste coby vítěz již při jeho zrodu v prvním ročníku…

Jako projekt jsem ráda, že slavíte další a další úspěchy žen v podnikání a určitě držím palce do dalších ročníků. Je to určitě přínos pro podnikatelské prostředí, i když já osobně v podnikání nedělám rozdíl mezi ženou a mužem, existuje buď dobrý management, nebo špatný, a to na pohlaví nezáleží.

Karolina Pokorná, majitelka společnosti Prokontrol a Profikon, Helena Kohoutová, majitelka Agentury Helas Foto Agentura Helas

„Být podnikatelem je velice zodpovědné povolání se stejnou zodpovědností za lidi, jakou má např. chirurg, s tím rozdílem, že existuje studium medicíny, ale pro to opravdové podnikání v praxi moc škol není, nepřipraví vás na to,“ říká Karolina Pokorná, majitelka společností Prokontrol a Profikon.

Změnil se díky OCP váš náhled na vlastní podnikání? Máte takový ohlas i odjinud?

Potěšilo mě to a dodalo mi to určitě další energii, můj pohled je ale stejný, pozitivní a kritický od samého začátku.

Čím se vlastně vaše firma zabývá a jak dlouho je na českém trhu?

Firma Prokontrol se specializuje na prodej trezorových zámků a příslušenství. Na trhu funguje od roku 1991, výrobní společnost Profikon se pak věnuje výrobě trezorů, a to již od roku 2001.

Ovlivňují vaše podnikání nové trendy? Jak rychle se oblast zámky a trezory vůbec vlastně vyvíjí?

Nebojujeme až tak s novými trendy, oblast trezorů nemá rapidní vývoj, je to konzervativní oblast v tom dnešním dynamickém podnikání. Já osobně velké změny a trendy raději déle promyslím, než k nim přistoupím a někdy mi to trvá tak dlouho, že se přijde na to, že to až tak dobrý trend není.

Jaké jsou podle vašeho osobního názoru české podnikatelky? A jak mezi ně zapadáte vy?

Vzhledem k tomu, že se skoro více pohybuji v Evropě, než jsem v Čechách, řekla bych ze své zkušenosti, že české podnikatelky jsou opravdu velice pilné, zodpovědné a milé. V zahraničí bych řekla, že jsou opravdu tvrdší, ne tak emotivní, a jediným kritériem je úspěšnost, splnění cílů.

Posláním projektu je podpora českých podnikatelek. Co byste poradila začínajícím podnikatelkám?

Řekla bych, že je to velice zodpovědné povolání se stejnou zodpovědností za lidi, jakou má např. chirurg, s tím rozdílem, že existuje studium medicíny, ale pro to opravdové podnikání v praxi moc škol není, nepřipraví vás na to. Takže, aby si to opravdu dobře promyslely, měly zpracovaný plán, ze začátku zapojit hlavně hlavu. A aby byly připraveny na to, že často budou se svým rozhodnutím samy a budou muset hledat balanci mezi podnikáním a rodinou, pokud se pro rodinu rozhodnou.

Ovlivnil vaše podnikání fakt, že jste žena?

Ano, v mé oblasti podnikání ženy téměř nejsou, takže když se mi podařilo prorazit, tak se to mezi chlapy pěkně rychle rozneslo a mně přineslo zakázky bez reklamy.

Myslíte, že se do podnikání může při správném přístupu pustit každý, nebo je vyhrazeno spíše specifickému druhu osobnosti?

Každý určitě ne a je to tak dobře. Potřebujeme popeláře a uklízečky stejně, jako potřebujeme dobré manažery. A hlavně respekt na všech úrovních. Podnikatel si ho musí vybudovat sám a popeláři nebo paní uklízečce ho musí svým správným přístupem zprostředkovat.

Jste na českém trhu již dlouho. Jak se podnikání během té doby změnilo? Co je jednodušší a co naopak složitější než dříve?

Pořád je něco a pořád se najdou rozumné a naopak úplně ubíjející předpisy. Ale myslím, že to je tak ve více zemích světa.

V rámci projektu jste radila, aby si podnikatelky nepůjčovaly. Co mám dělat, když mám bezvadný nápad, ale nemám kapitál?

Nemyslela jsem úplně doslova, aby si nepůjčovaly, bez financí to opravdu kolikrát nejde. Měla jsem spíše na mysli, že se dá opravdu začít kolikrát s méně financemi, než se zdá. Důležité je nepřipustit zadlužení pod určitý krizový bod. A hlavně si uvědomit, jak jsem připravena na to, pokud nebudu mít na splátky, jak budu pak postupovat? Myslím si, že podnikatelky, které mají bezvadný nápad, určitě třeba prostudují vaše vítězky, a pokusí se je oslovit, pokud by neuspěly s financováním u banky. Já jsem měla na začátku opravdu problém, potřebovala jsem úvěr, ale žádná banka mi ho bez historie firmy neposkytla, řekli mi všude: no tak aspoň tříletá historie, v té době všechny finanční plány byly nastavené tak, že jsem jim řekla: S mým plánem vás ale za tři roky už nebudu potřebovat, a tak jsem hledala jinde, nebo jsem musela začít s méně a taky to šlo, a roky uplynuly, a když banky samy přišly s atraktivním financováním, bylo to příjemné, s jakou noblesou jsem je tenkrát mohla odmítnout. Ale to je dnes asi už jiné.

Je dobré vícekrát měřit a raději vůbec neřezat, nebo se do věcí pouštět s odvahou?

Je třeba mít dobrý metr, nejlépe kalibrovaný, a správně zaměřit, krátce se pozastavit a promyslet – a pak s odvahou řezat!

Jak měříte v rámci svých podnikatelských projektů úspěch? Kdy jste spokojená?

Když vás někdo, kdo je úspěšnější, pochválí.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank