Kulturní franšíza
Principy franšízingu nachází ohlas nejen v komerční sféře, ale i v oblasti zahraniční propagace české kultury. Prvky franšízové spolupráce totiž chtějí v budoucnu využívat i Česká centra, která mají za úkol rozvíjet potenciál kulturní diplomacie a otevírat tak dveře české kultuře v zahraničí. Zdrojem inspirace v tomto úsilí jsou instituty jiných evropských států, kde se vedení Českých center setkalo s různými modely.
V pojetí Českého centra se franšízou myslí především sdílené centrum v zahraničí, jehož hlavním tématem není pouze umění, ale kultura v širokém smyslu. Tomu má také odpovídat forma pomyslného franšízanta. „Umíme si představit spolupráci s neziskovými subjekty, nadacemi, vzdělávacími organizacemi, kulturními domy, ale pokud to bude odpovídat podmínkám země a bude to pro nás účelné, nebráníme se spolupráci i s ryze soukromým sektorem,“ říká generální ředitel Českého centra Jan Závěšický.
Od vytváření franšíz pod hlavičkou Českého centra si vedení slibuje rychlejší expanzi do dalších zajímavých míst a rozvoj partnerské spolupráce. Díky tomu budou moci Česká centra podle koncepce spojovat ty partnery, kteří k sobě chtějí hledat cestu a zároveň mají společné zájmy v cizině. „Franšíza tedy může být krokem, jak propojit zahraniční potenciál s prezentací Česka v zahraničí. Dobře by se tak doplňovala také kulturní a ekonomická diplomacie,“ říká Jan Závěšický s tím, že úkolem Českých center je především vykonávání kulturní diplomacie, nikoliv ekonomické.
Zájemců vidí Česká centra celou řadu, což je utvrzuje v reálnosti a uskutečnitelnosti celého plánu. Konkrétní počty však zatím vedení nechce uvádět a spíše se omezuje na odhad v řádu nižších desítek. Kulturní franšízy by měly časem vyplnit prázdná místa, která se momentálně nachází v Latinské Americe, jižní Asii nebo v Africe. Bude-li o to zájem, připadá podle Jana Závěšického v úvahu i provozování více center v jednom státě.
Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí ČR zřízené pro propagaci České republiky v zahraničí. Na mezinárodním poli prosazují zejména české kulturní a kreativní průmysly a zaměřují se také na oblast vědy, výzkumu a inovací. Síť českých center působí ve 22 velkoměstech na třech kontinentech. V loňském roce uspořádala Česká centra více než 2 300 akcí a oslovila téměř 2,5 milionu návštěvníků.
PŘEČTI ČLÁNKY
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Výrobce oken VPO Protivanov nabízí svým partnerům zásadní konkurenční výhodu. 30 let na trhu se zapsalo do povědomí zákazníků.
Franšízová síť Banh-mi-ba ve stylu fast casual sází na oblibu vietnamských baget. Kde má tento byznys další potenciál?
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Dva kamarádi Honza a Matěj postavili svůj koncept bistra na čerstvých těstovinách, které dovedou mimořádně rychle servírovat zákazníkovi. Nyní svůj nápad nabízí jako franšízu.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI