07.11.2016

Sýrárna může být všude, kde jsou gurmáni

S majitelem franšízy Boutique Gurmán Martinem Svačinkou jsme hovořili o podmínkách spolupráce a vhodných místech pro nové obchody.

Jak se vyvíjí společnost Boutique Gurmán?
Naše společnost prošla v posledních letech výraznou proměnou. Z malé firmy se náhle stala poměrně velká franšízová společnost. Pro tento rok jsme si proto vytyčili jako cíl stabilizovat a zdokonalit její chod. Zaměřili jsme se hodně na účast na různých food a gastronomických akcích. Jezdili jsme po Evropě s cílem najít nové dodavatele zajímavých sýrů, delikates i vín. Zkrátka jsme tento rok věnovali tomu, aby byl Boutique Gurmán prosperující, plný nejlepších evropských sýrů a delikates.

Můžete zhodnotit trh se sýry a delikatesami?
Co se týče trhu se sýry a delikatesami, je odpověď jednoduchá. Lidé mají o kvalitní, zdravé a chutné potraviny čím dál větší zájem. Sledujeme jednoznačně, že se zákazníci zajímají, odkud výrobky pochází, z čeho jsou vyrobeny a samozřejmě, jak chutnají. Máme z toho pochopitelně radost. Je totiž vidět, že se do malých obchůdku rádi vracejí. A nejen to, jsou ochotni utrácet v nich své peníze. Je to příznivý trend, jehož rozvoj očekáváme i v příštím roce. Stále jsme ti nevystydlí snílci.

Butique Gurmán Svačinka

„S našimi franšízanty udržujeme korektní a v mnoha případech velice přátelské vztahy. Když se vyskytne problém, vše okamžitě řešíme,“ popisuje spolupráci s franšízanty Martin svačinka. (Na fotce s dcerou Terezou, kterou zasvěcuje do sýrařského podnikání.)

Jaké máte plány do konce roku?
Přežít Vánoce a Silvestr. Nebudu zastírat, že konec roku je pro nás nejnáročnější, ale na druhou stranu i nejhezčí období. Jsme síť prodejen se sýry a delikatesami, takže k nám lidé přichází nejen pro dobré jídlo, ale i pro dárky pro své blízké. Firmy a společnosti si u nás nechávají dělat dárkové balíčky pro zaměstnance i obchodní partnery, takže my prodáváme, balíme, prodáváme, balíme. Do toho pořádáme degustace, večírky, oslavy narozenin obchůdků. Je toho hodně, a třebaže vím moc dobře, jak hektické a náročné týdny před sebou máme, moc se na ně těším.

Jak hodnotíte spolupráci s franšízanty?
Když jsme rozjížděli franšízovou síť, začalo s námi najednou spolupracovat poměrně dost lidí. Časem se ukázalo, že ne každý přijal náš styl, stejně tak ne všichni vyhovovali našim požadavkům. Proto jsme s některými spolupráci ukončili. Nyní je situace velice dobrá. S našimi franšízanty udržujeme korektní a v mnoha případech velice přátelské vztahy. Když se vyskytne problém, vše okamžitě řešíme. Naše vzájemná spolupráce se ustálila a pěkně šlape.

Jaké požadavky na franšízanty před vstupem do sítě kladete?
Naprosto upřímně říkám, že musí mít člověk patřičné finanční krytí. Prostě bez peněz si nikdo pěknou sýrárnu samozřejmě otevřít nemůže. Peníze jsou sice vždy až na prvním místě, nejsou ale jediným požadavkem. Náš budoucí sýrař musí mít vhodné prostory, které předurčují úspěch i neúspěch daného obchůdku. Musí věřit našemu konceptu, musí mít pro toto podnikání nadšení a samozřejmě by měl mít rád sýry. Boutique Gurmán je založen z velké části na recesi, a dokonce i lehké sebeironii. Pokud se někomu nelíbí náš brand Vemena, asi by měl spolupracovat s někým jiným. Důležitá je i schopnost týmové práce. Je to hodně nebo málo? To už musí posoudit sám případný zájemce o spolupráci s námi.

Jaký evidujete zájem o licence vašeho konceptu?
Zájemců, kteří se během roku ozvou a ptají se na podmínky, je mnoho. Dá se říct, že snad každý týden někdo projeví zájem stát se sýrařem. Řekneme si vždy podmínky a naše vzájemné představy. I v současné době máme na stole několik kontaktů od různých, možná budoucích, franšízantů. Zda jednání vyjdou nebo ne, v tuto chvíli netuším.

Na jakém produktu mohou franšízanti nejvíce vydělat?
U nás v sýrárnách s úsměvem lidem říkáme: „Say cheese.“ Ale teď vážně. Nejsem si jist, zda právě toto chci odtajnit čtenářům. Jsme ale především sýrárna. Myslím, že tím je řečeno vše…

Kolik máte aktuálně poboček franšízových a kolik vlastních.
V tuto chvíli máme 18 franšízových prodejen a pět vlastních, a to ve Frýdku-Místku a v Ostravě.

V jakých městech hledáte franšízanty především?
Vlastně ve všech, ve kterých ještě nejsme, a ani to není úplné pravidlo. Třebaže našim franšízantům zajišťujeme tzv. územní exkluzivitu, tak například v Praze mohou klidně vyrůst další dvě až tři sýrárny. Na našich stránkách vemena.cz je seznam prodejen, takže stačí se tam podívat a zvážit své možnosti. Jsem přesvědčený o tom, že dobrá sýrárna může vyrůst v každém městě. A nezáleží přitom na velikosti. Velice úspěšná je třeba naše prodejna ve Vsetíně. Tamní sýrařka Drahuška je nadšenec a pracuje celým srdce. Je to hodně znát. Stejně tak rád vždy vzpomínám na sýrárnu v Porubě nebo v Hrabové. Ze začátku jsem se děsil, stará zástavba, obyvatelé spíše starší. Ale teď jsou to jedny z nejúspěšnějších sýráren. Proč? Franšízant tvrdě a rád pracuje. Radost mám z naší sýrárny v Karlových Varech, která se neskutečným způsobem zvedla. Podobná může být v budoucnu třeba ve Františkových Lázních, v Telči nebo Špindlerově Mlýně. Všude tam, kde jsou gurmáni. A co si budeme povídat, gurmáni jsou dnes všude.

Chystáte se expandovat také do zahraničí?
Ano, jen stále hledáme vhodné strategické partnery v Polsku i na Slovensku. Více bych toto téma zatím nerozváděl.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank