15.11.2016

Master-franšízy míří do Česka

O tuzemský trh má zájem řada úspěšných zahraničních firem. Podnikatelům nabízí exkluzivní licence.

Franšízing nemusí být jen příležitostí pro rozvíjení jednotlivých obchodů pod známou značkou. Formou master-franšízové licence dává také podnikatelům příležitost rozvíjet celou síť na území zpravidla jednoho státu. Franšízor v takovém případě poskytuje licenci k vytvoření franšízové sítě jinému podnikatelskému subjektu. Vlastník master-franšízové licence má pak právo poskytovat lokální licence na daném území podle pravidel sjednaných s franšízorem.

Podnikatel Byznys Foto PROFIT System

Částka na pořízení master-franšízové licence může být někdy i nižší, než jsou náklady na pořízení jedné pobočky. K úspěchu na trhu může rovněž přispět silné zázemí společnosti, která se na zahraničním trhu již prosadila.

Master-franšízové licence jsou oblíbeným prostředkem, který firmám umožňuje pronikat na zahraniční trhy. Výhodou spolupráce zahraničního franšízora a domácího příjemce je především okolnost, že místní podnikatelé detailně znají lokální trh a dovedou pružněji reagovat na aktuální vývoj. Znalost českého trhu jako podmínku navázání partnerství požaduje například společnost Edwards Global Services, která zastupuje globální gastronomické značky Dairy Queen, pizzerii Grimaldi´s nebo sportbary v keltském stylu The Tilted Kilt. Náklady na pořízení licencí se pohybují v rozmezí 1 až 3 milionů dolarů, přičemž na výši poplatku může mít vliv i velikost trhu.

Znalost národního trhu ale není jediným kritériem úspěchu. Příjemce master-franšízové licence si musí umět v počáteční fázi výběru zvolit správný obor, protože její případné získání představuje závazek na více let. Je proto důležité mít k vybrané oblasti podnikání kladný vztah. „Je třeba také střízlivě vyhodnotit konkurenci. Cílem je totiž přivést na trh něco nového, ne jen například další obchod s módou, kterých je trh plný,“ komentuje strategii výběru master-franšízant Marek Halfar, který do Česka před dvanácti lety jako jeden z prvních v oboru přivedl jazykovou školu Helen Doron.

Prostřednictvím master-franšízové licence usilují o proniknutí na český trh kromě gastronomických gigantů například i portugalské salony krásy BodyConcept a DepilConcept, jejichž cena je 50 tisíc eur. Svého master-franšízanta na tuzemském trhu hledá také původem britský systém školek pro komplexní pohybový rozvoj dětí Socatots, jehož licenci případní zájemci pořídí za 15 tisíc eur.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank