Na franšízantech oceňujeme kvalifikaci

pondělí
12.12.2016
O celoročním působení sítě Fitness food menu a o požadavcích na kandidáty jsme v rozhovoru mluvili s majitelem franšízy Tomášem Volfem.
 

Můžete zhodnotit trh zdravého stravování v roce 2016?
Hodnocení trhu za rok 2016 je značně ovlivněno našimi výsledky, které již druhý rok po sobě vykazují stabilitu s mírným progresem. Z našeho pohledu je trh již "přerozdělený". Společnosti zabývající se zdravým stravováním nachází své zákaznické portfolio v podobném stavu jako v roce 2015. Myslím, že se na trhu v oblasti "krabičkových diet" nějakého významného převratu nedočkáme.

Jaké vlivy působí na trh krabičkového stravování?
Jediný faktor, který zatím mírně ovlivňuje menšinové portfolio, jsou stravovací subsystémy, s nimiž přichází řada předních sportovců, trenérů či odborníků, tj. úzké odborné veřejnosti. Záměrně nebudu subsystémy, které mám na mysli, jmenovat, ale myslím, že již brzy přijde doba, kdy se bude náš trh transformovat na různé stravovací režimy, kde racionální stravování půjde lehce do pozadí. Díky této situaci dává nadcházející rok příležitost řešit více než expanzi firem spíše kvalitu produktů a služeb. Tímto směrem se zaměří i Fitness food menu.

„Letos jsme pro franšízanty zpracovali některé drobné podpůrné materiály, například prezentace konceptu pro obchodní partnery, pro zákazníky zase nové videoprezentace. Za novinku považujeme i knihu, kterou jsme vydali před Vánoci,“ popisuje aktivitu centrály Tomáš Volf.

Jak se tento rok dařilo společnosti Fitness food menu?
Fitness food menu vykázalo v tomto roce kladné výsledky. Můžu hrdě říci,že zákaznické portfolio meziročně vzrostlo v průměru o 14 %. Výkonnostně nejlepší obdobím byl březen 2016, naopak nejhorším obdobím jsou pro nás již tradičně letní měsíce červenec a srpen, kde není výjimkou i drobný pokles v řádech jednotek %. Naše činnost je synergicky spojena s oborem fitness, který vykazuje velmi podobné výsledky napříč celým trhem.

Jaké máte plány do konce roku?
Konec roku, resp. jeho poslední měsíc se jako vždy nese v duchu prodeje FFcukroví,které se pro nás stává plnohodnotným produktem, přestože nejsme firmou věnující se výrobě tohoto druhu zboží. Zdravější alternativa tradičního českého cukroví naše zákazníky ale evidentně baví. Před šestiti lety jsme na černobílý kousek papíru otiskly možnost objednat cukroví ze zdravější mouky, bez rafinovaného cukru, s karobem a sušeným ovocem a navzdory minimálnímu marketingu jsme přijali objednávky na asi 100kg na jednu pobočku. Jediné, co jsme změnili, bylo zavedení skromného marketingu v lokalitách, kde FFcukroví nabízíme a naše prodeje rostou exponenciálně. Bohužel naše výroba nestačí, a tak jsme nuceni přenášet ji na externí spolupracující firmy. I přesto jsme ale v prosinci naprosto vytíženi pečením FFcukroví a zajištěním distribuce. Každoročně má Fitness food menu výluku z výroby v období Vánoc a Silvestra, a tak se můžeme v klidu věnovat i rodinám.

Kolik máte aktuálně poboček franšízových a kolik vlastních?
Fitness food menu vlastní a provozuje již pouze jednu pobočku, resp. výrobnu ve Znojmě s distribucí do Brna a Třebíče. Jde o první tudíž nejstarší pobočku. V Česku máme 14 výrobních míst distribuujících naše produkty do 70 měst, na Slovensku 6 výrobních míst s distribucí do 25 měst, v Německu jednu výrobu pokrývající 3 města a v Maďarsku rovněž jednu výrobu pro 3 města.

Jak hodnotíte spolupráci s franšízanty?
Koncept Fitness food menu se chová uvnitř sítě značně demokraticky. Franšízor nezavádí žádné změny, o které nestojí většina franšízantů. Z tohoto plyne, že spolupráci s kolegy lze hodnotit kladně. Vždy budou pobočky hospodářsky výkonnější nebo svědomitější a naopak. Nám jako franšízorovi jde hlavně o to, aby byli obchodní partneři spokojení. V tomto duchu se nese celá naše spolupráce

Jaké požadavky na franšízanty před vstupem do sítě kladete?
Doby, kdy nám pro kvalifikaci postačil kladný vztah k oboru a skálopevný rozpočet jsou pryč. Oceňujeme kvalifikaci, proto dnešní kolegy vybíráme ze dvou přicházejících oblastí, které spojují náš produkt, a tím je gastronomie a fitness. Pokud potenciální franšízant nemá předchozí zkušenost v oblasti fitness nebo gastronomického provozu (mělo by se jednat minimálně o pětiletou praxi), pak je informujeme, že do doby, než v jejich týmu bude zastoupení lidí s touto praxí, nelze licenci udělit. V druhé fázi monitorujeme motivaci a cíle franšízanta. Následně se věnujeme schopnosti naplnit rozpočet.

Na jaké problémy v průběhu rozšiřování konceptu nejčastěji narážíte?
Společným jmenovatelem našich problémů je jednoznačně obtíž nalézt zaměstnance, kterého firmy potřebují ve výrobě. Zatímco v letech předchozích se nám v regionech hlásilo na každou evidovanou poptávku až desítky zájemců na jednu pozici, dnes je situace taková, že do výroby musíme lidi přivést skoro svépomocí. Reakce na poptávky přes Úřady práce jsou v jednotkách, navíc reálný zájem o práci je mizivý. Nicméně nepatříme k těm, kteří si trvale stěžují na zaměstnance, resp. jejich přístup. Každý rok k nám přichází řada lidí, na které se můžeme spolehnout a jejichž loajalita vůči firmě je příkladná.

Chystáte pro franšízanty a zákazníky nějaké novinky?
Ano. Letos jsme pro franšízanty zpracovali některé drobné podpůrné materiály, například prezentace konceptu pro obchodní partnery, pro zákazníky zase nové videoprezentace. Za novinku považujeme i knihu, kterou jsme vydali před Vánoci. Kniha mapuje 150 nejlépe hodnocených receptů, které získávají dobré hodnocení od klientů. Obsahuje 50 autorských fotografií a podílelo se na ní osm lidí, včetně odborníků, se kterými spolupracujeme dlouhodobě. Knihu je možné objednat na www.ffmenu.cz. K dispozici budou také nové reklamní materiály, pro rok 2017 totiž připravujeme zcela nový vzhled našich produktů. Zapomenout bych neměl ani na připravovaný e-shop pro rok 2017, kterým bude centrála přerozdělovat objednávky na pobočky

Jaký evidujete zájem o licence vašeho konceptu?
Zájem nás neustále překvapuje. Rok 2016 nám otevřel dva nové trhy do Německa a Maďarska, zatímco na Slovensku z původní role "nováčka" se začínáme cítit tak, že se s námi musí počítat. Zahraniční trhy prověří, jak moc je náš koncept silný. Samotní zájemci se nám ozývají dvakrát třikrát do měsíce.